• WhiteSnow

Hur fungerar den ekonomiska delen?

Jag är eventuellt gravid, och jag studerar på yrkeshögskola och har en termin kvar. Det jag håller på med är fysiskt krävande men jag ska försöka hålla ut till skolan tar slut för jag vill bli godkänd så att jag kan börja jobba sedan.
    Min pojkvän är arbetslös och praktiserar och får bara en liten summa i månaden.
    Hur fungerar det ekonomiskt om jag nu är gravid, och jag studerar och han är arbetslös? Får vi ekonomiskt stöd eller hjälp på något sätt? Vart ska man vända sig om detta? Och hur mycket kan man få i så fall och när kan man börja få det?

• Svar på tråden Hur fungerar den ekonomiska delen?
  • La Lola

Ekonomiskt stöd? Ja ni kan ju söka bostadsbidrag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • elyse

Du får såklart föräldrapenning och barnbidrag (som alla andra). Eventuellt kan ni få lite mer i bostadsbidrag om ni har barn. 

• La Lola
    Dynamite skrev 2012-12-03 09:35:01 följande:
    Hur mycket får man i föräldrapenning om man studerar?
    Det beror ju på om du hunnit jobba något innan. Annars får du den lägsta dagpenning, 180 kr om dan före skatt om jag minns rätt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dynamite

Hur fungerar det om man jobbat innan och skattat, men studerar nu och har gjort det i en och en halv termin, och har en termin kvar. Tittar dom på att man har jobbat tidigare eller att man studerar nu? Och får man lägstapenningen då också eller hur fungerar det?

Svar på tråden Hur fungerar den ekonomiska delen?