Pappan beter sig illa och vägrar prata. Jag vill ha ensam vårdnad.
Jag har barn med en man som jag varit tillsammans med i 10 år, han gjorde slut helt plötsligt för 3 månader sedan troligen pga att han träffat en ny kvinna.
Han vägrar prata med mig och kan knappt umgås vid hämtning och lämning. Han pratar ständigt skit om mig och försöker få mig att framstå som dålig inför mina nära och kära. Och de känner medömkan med honom.
Han baktalar mig och gör verkligen allt för att vända alla emot mig. Jag har barnen boende hos mig och det är 17 mil till honom. Han har barnen varannan helg. Jag vet inte hur jag ska få stopp på honom och börjar nästan bli lite paranoid över vad han håller på med. Troligen så hör barnen också hur han pratar och de mår såklart dåligt av det.
Nu till min fråga, hur stor är chansen att jag får ensam vårdnad om jag vill ha det? Orsaken jag ska nämna då är att han vägrar prata med mig och att han pratar illa om mig med alla så för min del så känns det tryggare att själv ta beslut om det som rör barnen.
Och en fråga till, han påstår att jag måste skjutsa barnen halvvägs till honom vid hans helger men jag vill inte det utan har istället erbjudit mig att betala en del av resekostnaden.
Finns det någon som är insatt och kan ge mig råd?