• Anonym (Klara)

Pappan beter sig illa och vägrar prata. Jag vill ha ensam vårdnad.

Jag har barn med en man som jag varit tillsammans med i 10 år, han gjorde slut helt plötsligt för 3 månader sedan troligen pga att han träffat en ny kvinna.

Han vägrar prata med mig och kan knappt umgås vid hämtning och lämning. Han pratar ständigt skit om mig och försöker få mig att framstå som dålig inför mina nära och kära. Och de känner medömkan med honom.

Han baktalar mig och gör verkligen allt för att vända alla emot mig. Jag har barnen boende hos mig och det är 17 mil till honom. Han har barnen varannan helg. Jag vet inte hur jag ska få stopp på honom och börjar nästan bli lite paranoid över vad han håller på med. Troligen så hör barnen också hur han pratar och de mår såklart dåligt av det.

Nu till min fråga, hur stor är chansen att jag får ensam vårdnad om jag vill ha det? Orsaken jag ska nämna då är att han vägrar prata med mig och att han pratar illa om mig med alla så för min del så känns det tryggare att själv ta beslut om det som rör barnen.

Och en fråga till, han påstår att jag måste skjutsa barnen halvvägs till honom vid hans helger men jag vill inte det utan har istället erbjudit mig att betala en del av resekostnaden.    

Finns det någon som är insatt och kan ge mig råd?  

• Svar på tråden Pappan beter sig illa och vägrar prata. Jag vill ha ensam vårdnad.
  • Anonym (Klara)
    Anonym skrev 2012-12-02 23:01:18 följande:
    Socialtjänsten finns väl där? Ring dem och rådfråga!

Jag ska alltså fråga dem om vem som är mest omtyckt och be att få bli kopplad dit? Tror du att de som jobbar i växeln har den vetskapen?
  • Barbamamah
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-02 23:04:13 följande:
    Jag ska alltså fråga dem om vem som är mest omtyckt och be att få bli kopplad dit? Tror du att de som jobbar i växeln har den vetskapen?

Hur vanligt är det att folk frågar efter den mest omtyckta socialsekreteraren när dom bokar tid för samarbetassamta??
  • Anonym (Klara)
    Barbamamah skrev 2012-12-02 23:24:59 följande:

Hur vanligt är det att folk frågar efter den mest omtyckta socialsekreteraren när dom bokar tid för samarbetassamta??

Ovanligt. Och det var därför jag fråga om någon visste vem jag skulle vända mig till.
  • Barbamamah
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-02 23:28:43 följande:
    Ovanligt. Och det var därför jag fråga om någon visste vem jag skulle vända mig till.

Ring kommunväxeln där du bor och be dom koppla dig till familjerätten. Väldigt enkelt.
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-02 23:28:43 följande:

Man kan inte handplocka sekreterare. De får inte vara partiska....
  • Madame Hoffa
    HetaHelga skrev 2012-12-02 16:42:57 följande:
    Varför väljer du att tvista i domstol istället för att lösa allt privat? Tror du det blir bättre av tingsrätten?
    Jag försökte lösa allt "privat" under 5 års tid. 
    Men när barnet mår så dåligt av skitsnack att hen vill ta livet av sig vid 7-8 års ålder, då måste man till slut sätta ner foten. 
  • Anonym
    Madame Hoffa skrev 2012-12-03 13:40:33 följande:
    Men när barnet mår så dåligt av skitsnack att hen vill ta livet av sig vid 7-8 års ålder, då måste man till slut sätta ner foten. 
    Skrev du inte att det varit flera tvister innan denna?
  • icy
    Madame Hoffa skrev 2012-12-03 13:40:33 följande:
    Hur vet du med säkerhet att problemen hos erat barn ligger i det pappan gör/säger? Kanske ligger hos dig också? 
  • Anonym (Klara)
    icy skrev 2012-12-03 17:22:50 följande:
    Hur vet du med säkerhet att problemen hos erat barn ligger i det pappan gör/säger? Kanske ligger hos dig också? 

Jag förstår mig inte på dig. Lever man så vet man väl hur livet ser ut, är den ena dum så behöver det inte betyda att den andre är det. Är det du som varit den dumma i er konflikt eller vad är problemet?

Hon har sagt hur det är så vem är du att döma?   
  • Anonym (Klara)
    Barbamamah skrev 2012-12-02 20:50:24 följande:

Det går kanske inte att få till några vårdnadsförändringar baserat på att han snackar skit om dig inför barnen men däremot kan du ta upp det på samarbetssamtalet och förklara att det är olämpligt och be honom sluta med det. Om han fortsätter med det kan du alltid göra en orosanmälan till socialtjänsten om det. Vet inte hur allvarligt dom ser på det men i bästa fall kan dom hjälpa honom att inse att det skadar barnen att göra det.

Tack för dina råd.
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-03 19:38:50 följande:

Jag förstår mig inte på dig. Lever man så vet man väl hur livet ser ut, är den ena dum så behöver det inte betyda att den andre är det. Är det du som varit den dumma i er konflikt eller vad är problemet?

Ytterst sällan kan en konflikt leva i flera år där bara den ena gör fel.
  • Regnig måndag
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-03 19:38:50 följande:

Men det jag tror icy försöker förklara är att det alltid finns minst två sanningar som är lika rätt. Du upplever att han är dum och därför har du rätt att agera på ett sätt. Han tänker säkerligen samma om dig. Vem har mest rätt tycker du? Den som upplever att det är sant eller den som upplever att det är sant?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • kenopeno
    Regnig måndag skrev 2012-12-03 21:03:41 följande:
    Men det jag tror icy försöker förklara är att det alltid finns minst två sanningar som är lika rätt. Du upplever att han är dum och därför har du rätt att agera på ett sätt. Han tänker säkerligen samma om dig. Vem har mest rätt tycker du? Den som upplever att det är sant eller den som upplever att det är sant?
    Ja det där är ett mycket riktig och viktig fråga att ställa sig i alla sammanhang som kommer till vårdnastvister.
    Detta eftersom i en tvist, så kommer båda parters syn fram och kommer att bedömas av vilt främmande personer (rätten, familjerätt och alla som kommer med utlåtande efter att all utredning är slutförd)

Det här tror jag, kommer som en obehaglig överraskning, när parter ställs inför tingsrätt mfl.....
    - Oj, de lyssnar inte bara på min "sanning"....de lyssnar även på min motparts "sanning"-   
  • Regnig måndag
    kenopeno skrev 2012-12-03 21:42:47 följande:
    Ja det där är ett mycket riktig och viktig fråga att ställa sig i alla sammanhang som kommer till vårdnastvister.
    Detta eftersom i en tvist, så kommer båda parters syn fram och kommer att bedömas av vilt främmande personer (rätten, familjerätt och alla som kommer med utlåtande efter att all utredning är slutförd)

Det här tror jag, kommer som en obehaglig överraskning, när parter ställs inför tingsrätt mfl.....
    - Oj, de lyssnar inte bara på min "sanning"....de lyssnar även på min motparts "sanning"-   
    Jo, visst är det lätt att glömma bort det där oavsett om det är en tvist i rätten eller tvist vänner emellan.
    "Men jag har ju rätt och han fel för att jag tycker så"...
  • Anonym (Klara)

Ni får tro vad ni vill, jag har vittnen och sparade mail som skrivits efter separationen som tydligt visar vem som är den dumma i denna sits. lämnar tråden nu.

• Regnig måndag
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-04 09:55:09 följande:
    Ni får tro vad ni vill, jag har vittnen och sparade mail som skrivits efter separationen som tydligt visar vem som är den dumma i denna sits. lämnar tråden nu.
    Föga oväntat eftersom du inte får de svar du vill ha.

Ett tips: nästa gång du ska klaga på en konflikt - skriv redan i trådstarten att du bara accepterar medhåll. Det är förjävla trist med dramaqueens som drar från tråden så fort svaren blir det minsta obekväma.
  • icy
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-04 09:55:09 följande:
    Låter barnsligt av dig, du kommer ALDRIG få ensam vårdnad bara för något så fjantigt. Lös det istället, eller slösa på dina pengar för ingenting.
Svar på tråden Pappan beter sig illa och vägrar prata. Jag vill ha ensam vårdnad.