ekonomisk frånvarande=rätt till vårdnad?
Hej alla föräldrar, Är en ensamstående mamma med gemensam vårdnad på min snart 5åriga dotter. Jag har sedan födseln ställt upp ekonomisk upp 98% av alla inköp för henne. Vi har haft varann vecka men jag har stått för alla inköp av blöjor kläder och andra barnartiklar. Allt princip förutom mat. Han har ändå begärt halva barnbidraget , men aldrig har jag sett några inköp till henne förutom godis och enstaka leksaker. För 1 1/2 år fick jsg nog och valde att flytta pga av jobb till annan kommun. Mitt tidigare jobb innebar att min dotter var på dagis 6-17 vardagar. Hon var aofta trött och sjuk , vilket jag gissar på utmattning pga av att hon var där så mycket. vi hade de även tufft ekonomiskt och fick flytta runt 3 ggr för att hitta bra boende för henneDet slutar med att jag fick ett bättre jobb erbjudande 80 mil ifrån dåvarande kommun vilket skulle gynna med kortare arbetsdagar för min dotter och bättre ekonomisk ställt. Jag valde att ta det jobbet. Pappan vägrade skriva på adressändring denna gång och skatteverket började en utredning och trots många bestridelser från min sida så tog skatteverket beslut att pappan vann boenderätt över våran dotter. Det som skulle göra vårat liv bättre blev min största mardröm och pappan känner nu att han vunnit makten över henne. Nu dom senaste 1 1/2 sedan jag flyttade har jag pendlat och hämtat henne och haft pendlings kostnader på 60, 000 kr enbart på resor förra året. Pappan vägrar ställa upp ekonomiskt fortfarande och ställer absolut inte upp på resekostnader vilket gör att jag håller på gå i personlig konkurs nu. Dottern har nu dubbla förskole platser, hon trivs bra med det och älskar att vara här med sina kompisar. Hos sin pappa går dom sällan utanför dörren utan sitter inne och ser film 90% av tiden. Jag har kvitton som stryker alla inköp av kläder aktiviteter barnvagnar ALLT! Under hennes 5 år. Min fråga är tror NI att jag har någon chans alls att vinna en vårdnad eller boende tvist och jag går till rätten, även om han för tillfället har boendet på honom? Enligt lag vad har en föräldrer för skyldighet att ekonomiskt sätt ställa upp för ditt barn? Begär inte att han betalar mina resor men visst virke det trevligt om han kunde samarbeta då han vet att jag jobbar för att kunna ge våran dotter en trygg fframtid. Känner mig helt hopplös förtvivlad :(