• Anonym (bahama)

ekonomisk frånvarande=rätt till vårdnad?

Hej alla föräldrar, Är en ensamstående mamma med gemensam vårdnad på min snart 5åriga dotter. Jag har sedan födseln ställt upp ekonomisk upp 98% av alla inköp för henne. Vi har haft varann vecka men jag har stått för alla inköp av blöjor kläder och andra barnartiklar. Allt princip förutom mat. Han har ändå begärt halva barnbidraget , men aldrig har jag sett några inköp till henne förutom godis och enstaka leksaker. För 1 1/2 år fick jsg nog och valde att flytta pga av jobb till annan kommun. Mitt tidigare jobb innebar att min dotter var på dagis 6-17 vardagar. Hon var aofta trött och sjuk , vilket jag gissar på utmattning pga av att hon var där så mycket. vi hade de även tufft ekonomiskt och fick flytta runt 3 ggr för att hitta bra boende för henneDet slutar med att jag fick ett bättre jobb erbjudande 80 mil ifrån dåvarande kommun vilket skulle gynna med kortare arbetsdagar för min dotter och bättre ekonomisk ställt. Jag valde att ta det jobbet. Pappan vägrade skriva på adressändring denna gång och skatteverket började en utredning och trots många bestridelser från min sida så tog skatteverket beslut att pappan vann boenderätt över våran dotter. Det som skulle göra vårat liv bättre blev min största mardröm och pappan känner nu att han vunnit makten över henne. Nu dom senaste 1 1/2 sedan jag flyttade har jag pendlat och hämtat henne och haft pendlings kostnader på 60, 000 kr enbart på resor förra året. Pappan vägrar ställa upp ekonomiskt fortfarande och ställer absolut inte upp på resekostnader vilket gör att jag håller på gå i personlig konkurs nu. Dottern har nu dubbla förskole platser, hon trivs bra med det och älskar att vara här med sina kompisar. Hos sin pappa går dom sällan utanför dörren utan sitter inne och ser film 90% av tiden. Jag har kvitton som stryker alla inköp av kläder aktiviteter barnvagnar ALLT! Under hennes 5 år. Min fråga är tror NI att jag har någon chans alls att vinna en vårdnad eller boende tvist och jag går till rätten, även om han för tillfället har boendet på honom? Enligt lag vad har en föräldrer för skyldighet att ekonomiskt sätt ställa upp för ditt barn? Begär inte att han betalar mina resor men visst virke det trevligt om han kunde samarbeta då han vet att jag jobbar för att kunna ge våran dotter en trygg fframtid. Känner mig helt hopplös förtvivlad :(

• Svar på tråden ekonomisk frånvarande=rätt till vårdnad?
  • ZsaZsa

Frågan är var barnet kan anses bo just nu. Har barnet bott stadigvarande hos dig sedan tre månader tillbaka och inte ens träffat sin pappa så kan det kanske anses som att barnet har flyttat och då ska folkbokföringen ändras vare sig någon av er vill eller inte. Om det är så kan du med andra ord få en teknikalitet till din hjälp. Om inte så kan möjligen det faktum att barnet varit så länge hos dig nu tala till din fördel. I de flesta andra fall hade du dock förlorat ett försök att flytta barnet.

Vad är nu det bästa för barnet? Jag tänker att det bästa vore om ni föräldrar bodde nära varandra, vilket är en förutsättning för växelvist boende. Där har du ju ställt till med problemen genom att flytta långt bort. Du hade faktiskt jobb och bostad på samma ort, men valde bort det och det är barnet som hamnar i kläm.

Näst bäst, om det nu är uteslutet att ni bosätter er nära varandra, är att barnet får ett stabilt hem och ett dagis att gå på. Ska umgänge ske med den andre föräldern så får det ske på helger och lov. Ganska snart ska ert barn börja skolan och då kan det ändå bara bli så. Ett barn kan inte gå i två olika skolor. Det sätter lagen stopp för.

När det gäller försörjningen så ska ett barns föräldrar ta solidariskt ansvar, efter förmåga. I grunden innebär det att man tar ansvar för hälften var. Så har inte skett och att du inte har drivit det tidigare har ju varit helt upp till dig. Dock kan du ju ändra på det i samband med att ni fastställer boende och umgänge. Där bör ni också fastställa kostnaderna för barnets umgängesresor. Med dessa är det så enligt praxis att när enkel resa överstiger tio mil så ska boföräldern bidra med hälften till resorna. Det kan ske genom att man bekostar biljetter eller kör, vilket som nu passar bäst. I ert fall lär det ju handla om flyg. Hon är dessutom för liten för att flyga själv. Har för mig att gränsen är fem år vid inrikesresor. Umgängesresor är nämligen en del av den grundläggande försörjningen av barnet. Att det var du som flyttade tar man ingen hänsyn till i rätten, men moraliskt kan man ju tänka sig att det borde spela roll, i alla fall i någon omfattning.

För att få ordning på detta behöver du förmodligen en jurist till din hjälp. Har du själv inte råd att betala det kan det finnas rättshjälp i din hemförsäkring eller så kan du få statlig rättshjälp. Det senare kan den jurist du väljer att anlita ta reda på innan uppdraget startar.

Jag avslutar med att rekommendera dig att sätt barnets bästa i första hand nu när du fattar nästa beslut och tänk långsiktigt. Hur kommer den lösning du driver att troligen fungera om tre, fem och år? Stabilitet är oerhört viktigt för barn, men det vet du säkert.

• Anonym (insatt)

ZsaZsa skrev: "När det gäller försörjningen så ska ett barns föräldrar ta solidariskt ansvar, efter förmåga. I grunden innebär det att man tar ansvar för hälften var."

Näää, i grunden tar man inte ansvar för hälften var utan efter sin ekonomiska förmåga!!

- "Där bör ni också fastställa kostnaderna för barnets umgängesresor. Med dessa är det så enligt praxis att när enkel resa överstiger tio mil så ska boföräldern bidra med hälften till resorna. Det kan ske genom att man bekostar biljetter eller kör, vilket som nu passar bäst."

Näää, fördelning av reskostnader handlar enligt lagen om pengar, inte om det praktiska jobbet (som uf normalt står för). Boförälderns andel kanske inte alls blir hälften av kronorna utan mer eller mindre - beroende på ekonomiska förmåga hos resp förälder!

-

• hymafr

Anonym skrev 2012-12-03 11:55:32 följande:
    Nej. Ts har vägrat lämna dottern till pappan under den tiden....
    Jag uppfattade det som att pappan inte ville lägga ut pengar på att få hem dottern. 
  • Anonym
    hymafr skrev 2012-12-07 10:49:48 följande:
    Jag uppfattade det som att pappan inte ville lägga ut pengar på att få hem dottern. 
    Ts vägrar skjutsa hem dottern, vilket åligger henne sedan flytten.
  • Anonym (mm)
    Anonym (insatt) skrev 2012-12-04 23:04:17 följande:
    ZsaZsa skrev: "När det gäller försörjningen så ska ett barns föräldrar ta solidariskt ansvar, efter förmåga. I grunden innebär det att man tar ansvar för hälften var."

Näää, i grunden tar man inte ansvar för hälften var utan efter sin ekonomiska förmåga!!

- "Där bör ni också fastställa kostnaderna för barnets umgängesresor. Med dessa är det så enligt praxis att när enkel resa överstiger tio mil så ska boföräldern bidra med hälften till resorna. Det kan ske genom att man bekostar biljetter eller kör, vilket som nu passar bäst."

Näää, fördelning av reskostnader handlar enligt lagen om pengar, inte om det praktiska jobbet (som uf normalt står för). Boförälderns andel kanske inte alls blir hälften av kronorna utan mer eller mindre - beroende på ekonomiska förmåga hos resp förälder!

-
    Men oavsett så kommer vi inte ifrån det faktum att båda föräldrarna ska bidra efter förmåga.
    I detta fall så ska alltså pappan vara med och betala. 
  • Anonym
    Anonym (mm) skrev 2012-12-07 10:53:58 följande:
    Men oavsett så kommer vi inte ifrån det faktum att båda föräldrarna ska bidra efter förmåga.
    I detta fall så ska alltså pappan vara med och betala. 
    Endast om rätten dömer till det.
  • ZsaZsa
    Anonym (insatt) skrev 2012-12-04 23:04:17 följande:

-
    Det jag menade med solidariskt ansvar och hälften är att så länge det inte råder påtagligt stora skillnader i netto mellan försörjarna så är det hälften som gäller. Man kan dock komma överens om precis vilken fördelning man vill.

Resekostnader handlar om pengar, ja, men man kan välja att göra det praktiska jobbet eller utbyta pengar vanligtvis. Hur stor andel man ska stå för är mycket riktigt som du säger avhängigt vilken andel av försörjningen man ansvarar för. Boföräldern har normalt valsituationen eftersom det är umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna barnet för umgänge. Då får man i så fall eventuellt betala istället.
  • Anonym
    ZsaZsa skrev 2012-12-07 14:25:23 följande:
    Det jag menade med solidariskt ansvar och hälften är att så länge det inte råder påtagligt stora skillnader i netto mellan försörjarna så är det hälften som gäller. Man kan dock komma överens om precis vilken fördelning man vill.

Resekostnader handlar om pengar, ja, men man kan välja att göra det praktiska jobbet eller utbyta pengar vanligtvis. Hur stor andel man ska stå för är mycket riktigt som du säger avhängigt vilken andel av försörjningen man ansvarar för. Boföräldern har normalt valsituationen eftersom det är umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna barnet för umgänge. Då får man i så fall eventuellt betala istället.
    Nope. Umgängesföräldern utför det praktiska kring resor och boendeföräldern kan bli skyldig att bidra till kostnaden. Det säger lagen.
  • ZsaZsa
    Anonym skrev 2012-12-08 01:22:14 följande:
    Nope. Umgängesföräldern utför det praktiska kring resor och boendeföräldern kan bli skyldig att bidra till kostnaden. Det säger lagen.
    Det är inte ett lagkrav att umgängesföräldern alltid står för det praktiska. Man kan komma överens om något annat. Om boföräldern däremot säger att denne inte vill stå för något praktiskt kring resorna så har denne stöd i lagen för det, ja.
  • Blind Urmakare
    Anonym skrev 2012-12-07 10:53:46 följande:
    Ts vägrar skjutsa hem dottern, vilket åligger henne sedan flytten.
    Så att pappan har alltså likt en sur barnunge vägrat att betala 1300 :- för att få hem dottern av ren princip? Dottern är inte värd dem pengarna eller?
    blindurmakare.com | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Grappa
    Blind Urmakare skrev 2012-12-13 11:58:08 följande:
    Så att pappan har alltså likt en sur barnunge vägrat att betala 1300 :- för att få hem dottern av ren princip? Dottern är inte värd dem pengarna eller?
    Hem kommer ju dottern ändå. Jag skulle inte heller kasta ut 15 000 om året på resor bara för att mitt ex fick för sig att flytta. Varsågod och flytta, men det får du betala själv.
  • Blind Urmakare
    Grappa skrev 2012-12-13 12:16:48 följande:
    Hem kommer ju dottern ändå. Jag skulle inte heller kasta ut 15 000 om året på resor bara för att mitt ex fick för sig att flytta. Varsågod och flytta, men det får du betala själv.
    Fast om dottern inte varit hos sin far på tre månader har ju dottern inte kommit hem. Hade det varit min dotter hade jag satt mig i bilen och hämtat hem henne även om jag hade behövt ta ett jävla sms-lån för att finansiera bensinen.
    blindurmakare.com | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
Svar på tråden ekonomisk frånvarande=rätt till vårdnad?