• Anonym (orolig mamma)

Kommer jag kunna flytta barnen till ny skola/dagis utan pappans godkännande?!

Hej,

En väldigt lång historia som jag ska försöka göra lite kort!

Jag lämnade mina barns pappa i våras. Nu hamnade vi för utredning hos soc då jag anmält oro för droger hos pappan.

I veckan var han på möte hos utredaren och hon fick honom att erkänna sitt missbruk. Han har då sagt att han vill ha hjälp med det och ska påbörja någon sorts behandling genom soc. Men hans beroende sitter så djupt så det kommer ta låååång tid.

För att komma till sak så undrar jag nu om chansen för att kunna flytta barnens skola och dagis. Det är samma kommun men annan ort. Enligt lag måste jag göra allt för att skydda mina barn från att fara illa. Men så länge de går där de går idag så kan jag inte skydda dem. Jag har inget som helst skyddsnät på den orten vad gäller vänner och familj. Jag har lämnat in en stämningsansökan vad gäller enskild vårdnad, men enligt advokaten kommer det ta upp till ett halvår innan det är klart.

kommer jag lyckas ändå? det finns ju onekligen särskilda skäl....

• Svar på tråden Kommer jag kunna flytta barnen till ny skola/dagis utan pappans godkännande?!
  • Anonym

Vad ska du skydda dem ifrån? Ska de inte ha något umgänge med sin pappa?

• Anonym

Har ni delad vårdnad om barnen så måste du ha hans medgivande..

• Anonym (orolig mamma)

Ja, tanken är att skydda dem från sin far såklart. Han har under dessa månader gjort så mycket idiotiskt som visat på att han inte ser till sina barns bästa i första hand.

Nej jag kommer inte försöka se till att de inte får träffa sin pappa alls. Men i dagsläget så kommer jag strida för varannan helg med övervakare, tills han kan visa sig drogfri och sedan ta bort övervakare och eventuellt utöka umgänget

• Anonym (orolig mamma)

idag har vi gemensam vårdnad men ska jag då behöva vänta kanske i 6 månader innan jag kan flytta dem? sjukt isåfall....

• Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-12-02 13:30:52 följande:
    Ja, tanken är att skydda dem från sin far såklart. Han har under dessa månader gjort så mycket idiotiskt som visat på att han inte ser till sina barns bästa i första hand.

Nej jag kommer inte försöka se till att de inte får träffa sin pappa alls. Men i dagsläget så kommer jag strida för varannan helg med övervakare, tills han kan visa sig drogfri och sedan ta bort övervakare och eventuellt utöka umgänget

Har han helt plötsligt börjat med droger?
    Hur gamla är barnen? 
  • Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-12-02 13:32:15 följande:
    idag har vi gemensam vårdnad men ska jag då behöva vänta kanske i 6 månader innan jag kan flytta dem? sjukt isåfall....

Det är ju därför den lagen finns så man inte bara kan dra med barnen hur som helst. Handlar det om boende och vårdnadstvist så kan det ta bra mycket längre tid en 6 mån. Sen kan du inge önskemål om kp vid ug dock så beslutar tr om kp behövs
  • Anonym (orolig mamma)

vad menar du med kp?

• Anonym

Du skriver övervakare det heter kontaktperson kp när de ska vara med på ug och det kan bara tr säga att det ska finnas för barnets trygghet berömmer de att det inte behövs kan du inte göra nåt mer en överklaga men du lär få avslag då med. Du kan inte s hjälp besluta att ha ungar hemma från ett ug, den dialogen har du med soc innan så de vet att du har dem hemma då blir inte ditt fall så hårt om han stämmer dig på umgängessabotage

• Anonym (insatt)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-12-02 13:22:53 följande:

För att komma till sak så undrar jag nu om chansen för att kunna flytta barnens skola och dagis. Det är samma kommun men annan ort. Enligt lag måste jag göra allt för att skydda mina barn från att fara illa. Men så länge de går där de går idag så kan jag inte skydda dem. Jag har inget som helst skyddsnät på den orten vad gäller vänner och familj. Jag har lämnat in en stämningsansökan vad gäller enskild vårdnad, men enligt advokaten kommer det ta upp till ett halvår innan det är klart.
    Du kan byta dagis men inte 6-års och/eller skola för barnetn utan den andre vårdnadshavarens samtycke.
Svar på tråden Kommer jag kunna flytta barnen till ny skola/dagis utan pappans godkännande?!