• Neko

Vilken relationstyp är du (för hetero/homo/bisexuella samt mono/polygama)?

Jag hoppas att den här tråden fungerar i det här forumet, jag ville lägga den där folk kunde vara anonyma. Hypotesen är att man kan dela in alla människor i olika relationstyper och då det påminner lite om att dela in folk i olika sexualiteter så lade jag den i den här forumet. Vilken är ni?

1. Seriemonogama typen
    Har förhållanden som kan vara allt från kort tid till lång tid men känner inget behov av mer än en partner åt gången. När-/om det tar slut så följer kanske en sorgeperiod men sedan kan man hitta någon ny partner att vara lycklig med och älska. De flesta borde vara den här typen.

2. Äkta monogama typen
    Man hittar en person som sedan bli ens partner för livet. Tidigare partners känns inte alls som samma sak och man upplever att detta är den enda person man någonsin älskat. Tar det slut eller partnern dör så hittar man oftast ingen ny, för man upplever att man inte kan känna så starkt för någon annan igen.

3. Äkta polygama typen
    Man har flera förhållanden samtidigt och upplever att man kan ha lika starka känslor för mer än en person samtidigt. Man har behov av att ha mer än en partner åt gången. Tar det slut med någon/några så kan man hitta någon/några nya att älska.

4. Centerpolygama typen
    Man har ett förhållande som hos den äkta monogama typen, som är oersättligt, men man har samtidigt behov av att ha andra småförhållanden på sidan om som är utbytbara. Det här kan vara typen som är tillsammans med en monogam person och ständigt är otrogen utan att kunna eller vilja lämna sin centerperson. Alla är givetvis inte otrogna. Centerpersonen är inte utbytbar men sidoförhållandena är det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken relationstyp är du (för hetero/homo/bisexuella samt mono/polygama)?
  • Klotjohan

Inget alternativ passar mig så jag röstade inte. Lever i ett förhållande men vi tillåter varandra att ta oss lite friheter om vi önskar. 

• Neko
    Klotjohan skrev 2012-12-02 18:53:17 följande:
    Inget alternativ passar mig så jag röstade inte. Lever i ett förhållande men vi tillåter varandra att ta oss lite friheter om vi önskar. 
    Känner du att din partner är oersättlig för dig och att du inte skulle kunna ha ett liknande förhållande med  någon annan om det tog slut plus att du tycker dessa friheter är viktiga = Centerpolygam. Oersättlig men friheterna är en bonus, inget viktigt = Äkta monogam. Om du skulle kunna älska någon annan på samma sätt om det tog slut med din partner och det är viktigt för dig att få ha friheter på sidan om = Polygam, kanske, men lite tricky. Kan du älska någon annan och friheterna bara är en bonus = Seriemonogam.

Alltså, en monogam person kan gilla att ha andra på sidan om men har inget behov av det.
  • Momalicious

Monogam är jag med har lite svårt att definiera hur. Tidigare har jag varit alternativ ett men med min nuvarande partner känns det som alternativ två och så har jag inte känt för någon annan innan. Kan ju dock givetvis inte svara på om jag skulle kunna hitta någon annan jag känner lika starkt för ifall vi skulle gå isär.

• logg81

Jag är inget... Jag bara älskar rakt av...
    En älskande människa helt enkelt...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Nincompoop

Äkta monogam. Jag känner inget behov av ha en partner, men jag vill ju inte vara utan min man. Hade jag inte haft honom hade jag varit singel. Jag blir lite irriterad över den här normen att man ska ha en partner. Det går så bra att leva utan. Att hitta en partner är inte meningen med livet. Inte för alla i alla fall. 

• Anonym

Kan inte riktigt identifiera mig med något av alternativen men valde ändå att rösta på äkta monogam då jag tycker att det stämmer bäst in...

• Schna

Jag kan leva monogamt och kan leva polygamt. Kan vara kär i samma person år ut och år in, och jag kan vara kär i flera samtidigt. Jag har inget behov av att ha flera samtidigt, och jag har inget behov av att bara ha en.

It takes a fool to remain sane
  • lykantrophona

Just nu lever jag monogamt, och jag har framför allt levt seriemonogamt. Men jag är nyfiken åt det polygama hållet, och ser det inte som en omöjlighet ifall en partner föreslog det.

• Klotjohan
    Neko skrev 2012-12-02 18:56:06 följande:
    Känner du att din partner är oersättlig för dig och att du inte skulle kunna ha ett liknande förhållande med  någon annan om det tog slut plus att du tycker dessa friheter är viktiga = Centerpolygam. Oersättlig men friheterna är en bonus, inget viktigt = Äkta monogam. Om du skulle kunna älska någon annan på samma sätt om det tog slut med din partner och det är viktigt för dig att få ha friheter på sidan om = Polygam, kanske, men lite tricky. Kan du älska någon annan och friheterna bara är en bonus = Seriemonogam.

Alltså, en monogam person kan gilla att ha andra på sidan om men har inget behov av det.
    Kan inte riktigt känna mig som centerpolygam heller då vi aldrig är "otrogna" utan tillåter oss att ta lite friheter. Man kan ju inte vara otrogen om partnern tycker det är helt oki?
  • vampyria2

Hm vet inte riktigt vart jag platsar :p

Jag har tidigare levt i relationer och varit kör som bara den men ändå alltid vetat att det inte kommer att vara för alltid.

Nu är jag särbo med en man som jag älskar mer än vad jag trodde var möjligt och jag är övertygad om att om det mot förmodan skulle ta slut eller om något skulle hända honom så kommer jag att vara singel för resten av livet.
    Efter att ha upplevt det jag har gjort med denna fantastiska man så kommer allt annat bara att kännas meningslöst och då kan jag inte se någon mening med att ens inleda något med nån igen.

Svar på tråden Vilken relationstyp är du (för hetero/homo/bisexuella samt mono/polygama)?