Vilken relationstyp är du (för hetero/homo/bisexuella samt mono/polygama)?
Jag hoppas att den här tråden fungerar i det här forumet, jag ville lägga den där folk kunde vara anonyma. Hypotesen är att man kan dela in alla människor i olika relationstyper och då det påminner lite om att dela in folk i olika sexualiteter så lade jag den i den här forumet. Vilken är ni?
1. Seriemonogama typen
Har förhållanden som kan vara allt från kort tid till lång tid men känner inget behov av mer än en partner åt gången. När-/om det tar slut så följer kanske en sorgeperiod men sedan kan man hitta någon ny partner att vara lycklig med och älska. De flesta borde vara den här typen.
2. Äkta monogama typen
Man hittar en person som sedan bli ens partner för livet. Tidigare partners känns inte alls som samma sak och man upplever att detta är den enda person man någonsin älskat. Tar det slut eller partnern dör så hittar man oftast ingen ny, för man upplever att man inte kan känna så starkt för någon annan igen.
3. Äkta polygama typen
Man har flera förhållanden samtidigt och upplever att man kan ha lika starka känslor för mer än en person samtidigt. Man har behov av att ha mer än en partner åt gången. Tar det slut med någon/några så kan man hitta någon/några nya att älska.
4. Centerpolygama typen
Man har ett förhållande som hos den äkta monogama typen, som är oersättligt, men man har samtidigt behov av att ha andra småförhållanden på sidan om som är utbytbara. Det här kan vara typen som är tillsammans med en monogam person och ständigt är otrogen utan att kunna eller vilja lämna sin centerperson. Alla är givetvis inte otrogna. Centerpersonen är inte utbytbar men sidoförhållandena är det.