• LängtansBlåaBlomma

Evjind?

Hur uppfattar ni namnet Ejvind? Vilka egenskaper förknippar ni med en pojke eller man som heter Ejvind? Hur är en Ejvind för er? Det är ett namn jag kan tänka mig på en son. Vad tycker ni? Och finns det nåt som han kan bli retad för med namnet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-08 13:39
    Alternativa stavningar:
    Eivind
    Eyvind
    Öjvind / Öyvind
  • Svar på tråden Evjind?
  • Flickan och kråkan

Jag gillar också Eivind. Gillar gamla namn - får mig att associera till naturen och enkelhet. Mjukt namn. Kommer dock inte riktigt överens med stavningen med J. Känns lite konstlat. Y eller I tycker jag .

• LängtansBlåaBlomma
    Flickan och kråkan skrev 2012-12-26 13:50:27 följande:
    Jag gillar också Eivind. Gillar gamla namn - får mig att associera till naturen och enkelhet. Mjukt namn. Kommer dock inte riktigt överens med stavningen med J. Känns lite konstlat. Y eller I tycker jag .
    Är det inte enklare för folk att stava om man stavar med enkelt j, som det låter?
    Fast kanske inte är så konstigt att säga "jag heter Eivind, med i"
  • Flickan och kråkan
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-12-26 15:24:30 följande:
    Är det inte enklare för folk att stava om man stavar med enkelt j, som det låter?
    Fast kanske inte är så konstigt att säga "jag heter Eivind, med i"
    Jag stavar per automatik Eyvind med y. 
  • Flickan och kråkan
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-12-27 00:20:42 följande:
    Intressant, Eyvind ser lite rörigt ut bara.
    Jag tror Eyvind med y är den vanligaste stavningen i Sverige och det är därför jag tänker Eyvind med y. I Norge med i. Vilken stavning ni väljer är ju faktiskt helt upp till er och en smaksak . Eivind med i tycker jag nog personligen är vackrast. Eyvind med y känns som svensk "normal" stavning och med j kommer jag helt enkelt inte riktigt överens....vet inte varför .
  • sombra

Jag gillar verkligen namnet ejvind i alla stavningsvarianter, men föredrar att stava det med "j", det får mig att associera till Ejvind Jonsson och det tycker jag är en fin association.

• sina

Jag tänker också bara på Eyvind Johnson, men jag gillar ju honom, så...

Jag har inte träffat någon Eyvind, så jag skulle spontant utgå från att föräldrarna var fans.

Svar på tråden Evjind?