• Sofie 943

Rätt eller fel? Vad tycker ni? Angående ca 1,5 åring

Jag tänkte på en sak idag.

Vår son blir 17 månader nu i början på December och är en busig liten charmig kille.
    Idag när vi satt och hade adventsfika med lussebullar så satt han först snällt och åt på din första lussebulle, sen fick han en halv till men då började det ta stopp och han lekte lite med bullen och tog isär den i mindre bitar och sådär.
    Sedan kastade han ner dom på golvet och skrattade och tyckte detta var jätteroligt, jag skrattade till jag också och sa med busig röst "Nämen! Så får man väl inte göra din buse!". Och han skrattade och viftade med armarna och ja.
    Givetvis borde han lära sig att man faktiskt inte får göra så, men jag var istället noggrann med att han skulle hjälpa till att plocka upp bullbitarna sen, vilket han gjorde jätteduktigt. Jag pekade på vart dom låg och han hämtade dom och la dom i min hand.

Hur gör ni i dessa situationer? Tycker ni jag gjorde rätt eller fel?
    Diskutera :)  

• Svar på tråden Rätt eller fel? Vad tycker ni? Angående ca 1,5 åring
  • NovemberMommy

seriöst? det är helt vanligt det du gjorde. man behöver inte få värsta utbrott som föräldrar för minsta lilla. Skulle han kasta ner en hel skål med soppa eller något så skulle det vara något annat, men lite bullar på golvet är väl ett sätt att leka när man är mätt.

• fortsätt paddla

Det blev inget bråk, mamma var på gott humör och han plockade glatt upp. Det hela funkade väll jättebra ( och bulle är gott)
    En annan dag kanske inte mamma är på samma glada humör och säger till lite skarpare. Det är ok det med.
    Barn är inte dumma! Dom känner av humör, förstår mer än vad man tror.
    Man måste inte ha samma förhållningssätt jämt;)

• SamsonS

Jag försöker göra så med min dotter i samma ålder. Dock är jag och pappan inte helt överens om hur man hanterar såna situationer :/

Poppalisa: vad är det för fel på att ge en snart 1,5 åring bulle? :S

• Sofie 943
    Poppalisa skrev 2012-12-02 21:43:20 följande:
    Det jag reagerar mest på är att han fick en bulle att äta
    Det är 2dl strösocker i ca 50st lussebullar. Ingen större mängd i bara 1 med andra ord :)  
  • violatricolor

Låter toppen! Och vikten av att vara överens med den andre föräldern, när det gäller uppfostran, överdrivs generellt sett. Så länge man kan acceptera den andres stil så gör det inte så mycket om man gör olika. Barn fattar att mamma och pappa är olika och anpassar sig.

• Sofie 943
    NovemberMommy skrev 2012-12-02 21:45:51 följande:
    seriöst? det är helt vanligt det du gjorde. man behöver inte få värsta utbrott som föräldrar för minsta lilla. Skulle han kasta ner en hel skål med soppa eller något så skulle det vara något annat, men lite bullar på golvet är väl ett sätt att leka när man är mätt.
    Ja men precis! Jag tycker inte att det är så farligt när han fortfarande är så liten. Men det är intressant vad andra tycker :) 
  • Sofie 943
    fortsätt paddla skrev 2012-12-02 21:49:42 följande:
    Det blev inget bråk, mamma var på gott humör och han plockade glatt upp. Det hela funkade väll jättebra ( och bulle är gott)
    En annan dag kanske inte mamma är på samma glada humör och säger till lite skarpare. Det är ok det med.
    Barn är inte dumma! Dom känner av humör, förstår mer än vad man tror.
    Man måste inte ha samma förhållningssätt jämt;)
    Ja precis :) Jag tror man får "välja sina strider" lite. Lite bullar på golvet är inte så farligt. Vissa saker visar jag mer tydligt att han inte får göra, som att gräva i kattlådan till exempel och sådana saker som är mer farliga.
  • Sofie 943
    Poppalisa skrev 2012-12-02 21:43:20 följande:
    Det jag reagerar mest på är att han fick en bulle att äta
    Sofie 943 skrev 2012-12-02 21:54:22 följande:
    Det är 2dl strösocker i ca 50st lussebullar. Ingen större mängd i bara 1 med andra ord :)  
    4 ml för att vara exakt. Låter inte lika farligt nu va? ;) 
  • violatricolor
    SamsonS skrev 2012-12-02 21:56:05 följande:
    Tack Violatricolor! Då kan jag sluta fundera över det :)

Haha, det är så jag tänker i alla fall
  • Mylla

Jag tycker det är bra att barnet plockar upp efter sig. Jag har aldrig behövt bli arg eller så för att barnen lekt med maten. När de var små om de började smula sönder en macka eller leka med maten så tog jag det som att de sagt att de var mätta och plockade bort maten, och så sa jag tack för maten åt dem så lärde de sig det också.

Svar på tråden Rätt eller fel? Vad tycker ni? Angående ca 1,5 åring