• Anonym (Pappa till tre.)

"Fortplantningsbiologiska" orsaker till minskad lust och kanske också otrohet?

Hej (Jag make och far till tre finfina kottar)

Har följt Karl 71 i hans förtvivlade kamp efter bättre ömhet/närhet/sexliv.Många andra (INKLUSIVE mig själv) lika förtvivlade i sin frustration över dött sexliv Mycket fokus på (kvasi)psykologi. Inte främmande för logiken i detta med bättre kommunikation och bekräfteles, men kan inte dämpa lusten att kasta in ett fläskben i form av en hypotes

1. Under inledningen av förhållandet är kvinnan erotiskt aktiv, tar för sig, ger närhet och förför. mannen faller pladask (och då förhoppningsvis inte bara för sexet)

2. När en bunt barn är avlade är "kvoten full" och måste försörjas/uppfostras. För många barn skulle kunan leda till svält och olycka.

3.   Kvinnans reproduktiva syfte med att ha sex är borta (det har bara funnits effektiva P-medel i drygt 50 år). Kvinnor kan idag försörja sig själva (och det tycker jag att de skall kunna, så inga feministiska motangrepp tack) och behöver egentligen inte anstränga sig för att behålla mannen. = Sexliv adiööö!! (strikt reproduktivt perspektiv)

4     Mannen kan å sin sida skaffa hundratals barn med hundratals kvinnor och sexlusten kvarstår = total frustration.

Och så till otroheten: En kompis till mig blev nyss bedragen av sin sambo. Hon hade legat med en arbetskamrat under ett halvårs tid, och de har ändå två barn ihop. Hon tycker nu efter att ha blivit avslöjad inte att det är så farligt. Han kämpar febrilt med sitt förhållande, sin relation till barnen och sin knäckta självkänsla, har mycket svårt att förlåta men kan kanske komma till acceptans - fortfarande osäkert hur det kommer att gå.

Så till funderingen. Kanske kvinnor är otrogna mer sällan, men när det väl händer att någon i förhållandet är otrogen verkar de mer lagda åt att förlåta liksom förväntar sig att bli förlåtna. Män å andra sidan verkar hoppa över skacklarna mer lättvindigt, men har mycket svårare att förlåta om de blir bedragna. Så kanske reproduktionen i fokus är också?

A. Kvinnor kan hitta flera bra gener till sin avkomma och kan testa en annan "genbank" för att öka sannolikheten för överlevande avkomma = otrohet. Män å sin sida sprider sin säd varhelst de kommer åt, ju fler de får till det med destå större chans för förökning.

B. För kvinnans del kan det (reproduktivt) kvitta om mannen sprider sin vildhavre i djungeln, sålänge han fortsätter hjälpa till att mata barnen (obs jag pratar inte känslor här) = hon kan förlåta. För mannens del vet han aldrig säkert om han är far till barnen som han lägger hela sin tt vitala liv på att göda och skydda (på stenåldern levde man väl vara en 45 år eller så - och ja jag vet det där om gentest men det är nuförtiden) = han kan fan aldrig förlåta utan kan dunpa hela familjen bums och ge sig ut på jakt efter en ny hona.  

Så oavsett alla psykologidiskussioner i detta ämne - kaske bara biologi? Och se det nu som ett fläskben för diskussion innan ni slår ihjäl mig. Riktigt såhär Darwinistiskt tänker jag inte, men det skulle kunna bli en intresant disussion???

• Svar på tråden "Fortplantningsbiologiska" orsaker till minskad lust och kanske också otrohet?
  • Inkontinental

Så här ligger det till:

För båda föräldrarna är det evolutionärt fördelaktigt att ge sin avkomma en trygg uppväxt till vuxen ålder, men det är viktigare för kvinnan än för mannen, eftersom varje barn är en större biologisk investering.

För mannen är det evolutionärt fördelaktigt att få många barn, även om han inte tar hand om dom. Det gör ju ändå modern, och i bästa fall en annan man som tror barnet är sitt eget. Mannens otrohet kan alltså belönas med fler barn utan uppoffring.

För kvinnan är det tvärtom - hon måste ta hand om alla sina barn, och är beroende av att mannen sörjer för både henne och barnen. Det kan dock vara fördelaktigt för kvinnan att få barn med en man med högre fysisk status än hennes egen partner, om hennes partner ändå stannar kvar och försörjer henne.

Av ovanstående följer, att män är obenägna att förlåta fysisk otrohet eftersom det skulle betyda att han försörjer en annan mans barn, i konkurrens med sina egna.

Kvinnan är mer benägen att förlåta fysisk otrohet, men inte psykisk, eftersom det viktigaste är att mannen fortsätter att försörja henne. Om det skulle finnas fler barn nånstans som han inte bryr sig om, är inget problem för henne.

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Anonym (nja)

Många kvinnor får ju MER lust efter 30, som jag tror är rent biologiskt för att vi ska vilja skaffa fler barn innan det är för sent.

Men jag tror även att kvinnor tröttnar mer på sina män. Män är så lätta att göra nöjda. Ger man dem bra sex så har de inga tankar på att sticka. Kvinnor är svårare att göra nöjda. Dessutom sägs det ju att kvinnor oftare är otrogna.

• Anonym (Pappa till tre.)
    Anonym (nja) skrev 2012-12-03 10:33:54 följande:
    Många kvinnor får ju MER lust efter 30, som jag tror är rent biologiskt för att vi ska vilja skaffa fler barn innan det är för sent.

Men jag tror även att kvinnor tröttnar mer på sina män. Män är så lätta att göra nöjda. Ger man dem bra sex så har de inga tankar på att sticka. Kvinnor är svårare att göra nöjda. Dessutom sägs det ju att kvinnor oftare är otrogna.
    Nu var det aldrig meningen att starta någon genus-kamp med denna hypotes men.... Så varför är då män så lätta att göra nöjda? (Bananner fotboll och nuppa?).  Så tvåsamheten/samborföhållandet/äktenskapet som konstruktion är ur ett reproduktivt perspektiv bra - framförallt för kvinnan (försörjning av barnen) men sannolikt också för mannen (trohetslöftet för att inte riskera att försörja någon annans barn)

Kanske gamla tiders äktenskap som byggde på ekonomi istället för kärlek var enklare. Det var ju inte ett kärlekslöfte som kunde svikas - bara en affärsrelation.

Men jag ser också trådar från många-måga kvinnor som upplever sexbrits i förhållandet. Skulle det ur ett reproduktionsperspektiv bero på att kvoten pruducerade barn är full - även ur ett manligt perspektiv och att det är bättre att ta hand om de barn man har med samma kvinna?

Min kvinna passerade 30 för flera år sedan och inta fan märkte jag någon skillnad (hoppades) Å andra sidan är ju barnrummen fulla redan.  

• Anonym (nja)
    Anonym (Pappa till tre.) skrev 2012-12-03 22:09:02 följande:
    Nu var det aldrig meningen att starta någon genus-kamp med denna hypotes men.... Så varför är då män så lätta att göra nöjda? (Bananner fotboll och nuppa?).  Så tvåsamheten/samborföhållandet/äktenskapet som konstruktion är ur ett reproduktivt perspektiv bra - framförallt för kvinnan (försörjning av barnen) men sannolikt också för mannen (trohetslöftet för att inte riskera att försörja någon annans barn)

Kanske gamla tiders äktenskap som byggde på ekonomi istället för kärlek var enklare. Det var ju inte ett kärlekslöfte som kunde svikas - bara en affärsrelation.

Men jag ser också trådar från många-måga kvinnor som upplever sexbrits i förhållandet. Skulle det ur ett reproduktionsperspektiv bero på att kvoten pruducerade barn är full - även ur ett manligt perspektiv och att det är bättre att ta hand om de barn man har med samma kvinna?

Min kvinna passerade 30 för flera år sedan och inta fan märkte jag någon skillnad (hoppades) Å andra sidan är ju barnrummen fulla redan.  

Bygg fler rum! Vill hon ha fler barn då? Det vill inte jag så det har nog inte med det att göra.

Min känsla är att män är nöjda om man har sex på ett visst sätt. De flesta killar gillar exakt samma saker. Ger man dem sedan bra mat och inte är tjurig så fattar inte jag hur man får en kille att sticka. Skämt o sido så kanske alla människor fungerar så? Jag är bara så trött på att min man är så enkel att tillfredsställa, då känns det inte som att jag är speciell längre. Jag är knäpp dock!
  • Anonym (kom igen eintsei)

Äh, det behöver man väl inte vara einstein för att fatta varför kvinnor inte vill men männen fortfarande vill. Så är det!

1. Har hon fått sina barn är hon nöjd med det och har fullt upp med det så det passar inte med nya. Därför minskar sexlusten.

2. När barnen flugit ut och hon fortfarande är fertil så finns det mening med sexet igen (det är väl därför sexlusten anses öka vid 40 eller när fan det skall komma..)

3. Vi män vill och kan fortplanta oss hela tiden, därför är vi konstant kåta.

Enkelt!

det är det som gör det hela så jobbigt

• Inkontinental
    Anonym (kom igen eintsei) skrev 2012-12-04 15:52:07 följande:
    Äh, det behöver man väl inte vara einstein för att fatta varför kvinnor inte vill men männen fortfarande vill. Så är det!

1. Har hon fått sina barn är hon nöjd med det och har fullt upp med det så det passar inte med nya. Därför minskar sexlusten.

2. När barnen flugit ut och hon fortfarande är fertil så finns det mening med sexet igen (det är väl därför sexlusten anses öka vid 40 eller när fan det skall komma..)

3. Vi män vill och kan fortplanta oss hela tiden, därför är vi konstant kåta.

Enkelt!

det är det som gör det hela så jobbigt

Instämmer. Män har en inneboende vilja att både ha en partner och familj, och knulla runt. Det ger chans till maximal genetisk spridning, och åldern är inget hinder.

För kvinnan är det tvärtom, maximal omsorg om ett begränsat antal barn är det som ger mest utdelning, och att bevara kärnfamiljen. Och vid den ålder när barnbarnen normalt kommer (35-40) upphör fortplantningsviljan nästan helt, och omsorgen riktas istället mot barnbarn. 

• Anonym (nja)
    Inkontinental skrev 2012-12-04 16:15:44 följande:

Instämmer. Män har en inneboende vilja att både ha en partner och familj, och knulla runt. Det ger chans till maximal genetisk spridning, och åldern är inget hinder.

För kvinnan är det tvärtom, maximal omsorg om ett begränsat antal barn är det som ger mest utdelning, och att bevara kärnfamiljen. Och vid den ålder när barnbarnen normalt kommer (35-40) upphör fortplantningsviljan nästan helt, och omsorgen riktas istället mot barnbarn. 

Och varför i herrans namn väljer män att gifta sig då? Varför skapade kyrkan med män i spetsen äktenskapet?

Min uppfattning är att det är kvinnorna som oftare vill skilja sig.  
  • Inkontinental
    Anonym (nja) skrev 2012-12-04 17:29:43 följande:
    Och varför i herrans namn väljer män att gifta sig då? Varför skapade kyrkan med män i spetsen äktenskapet?

Min uppfattning är att det är kvinnorna som oftare vill skilja sig.  

Förstår du inte det? Det är naturligtvis för att stävja mannens naturliga lust att knulla runt, och undvika oäkta, oförsörjda barn.
  • Anonym (Könshormon)

Testosteron/östrogen. Mannen och kvinnans sexlust styrs av olika hormon vilket gör oss olika. Transsexuella som börjat äta manligt resp kvinnligt könshormon för att bli ett annat kön beskriver att sexlusten/känslor känns annorlunda beroende på vilket hormon de sturs av. Där är nyckeln.

• Inkontinental
    Anonym (Könshormon) skrev 2012-12-04 19:37:11 följande:
    Testosteron/östrogen. Mannen och kvinnans sexlust styrs av olika hormon vilket gör oss olika. Transsexuella som börjat äta manligt resp kvinnligt könshormon för att bli ett annat kön beskriver att sexlusten/känslor känns annorlunda beroende på vilket hormon de sturs av. Där är nyckeln.

Könsdriften är mycket funktionell - den syftar till att maximera mängden avkomma. Den metod som är mest framgångsrik kommer att spridas. Om otrohet är framgångsrik kommer den att spridas. Om otrohet för det ena könet är en framgångsfaktor, så kommer det beteendet att spridas. 
  • Anonym (nja)
    Inkontinental skrev 2012-12-05 08:47:19 följande:

Könsdriften är mycket funktionell - den syftar till att maximera mängden avkomma. Den metod som är mest framgångsrik kommer att spridas. Om otrohet är framgångsrik kommer den att spridas. Om otrohet för det ena könet är en framgångsfaktor, så kommer det beteendet att spridas. 

Ja, det är väl därför de svagare hannarna är så patetiska och desperata. De vill så gärna men får inte.
  • Anonym (nja)
    Inkontinental skrev 2012-12-05 08:47:19 följande:

Aha, ja det är kanske därför så många fruar tröttnar på sina män efter några barn, de vill förmodligen ha en ny man att föda några till barn med. Kanske var därför min sexlust ökade efter tredje barnet och nu har jag tröttnat på min man. Jävla ironiskt nu när han var överlycklig över detta.
  • Inkontinental
    Anonym (nja) skrev 2012-12-05 10:19:48 följande:
    Aha, ja det är kanske därför så många fruar tröttnar på sina män efter några barn, de vill förmodligen ha en ny man att föda några till barn med. Kanske var därför min sexlust ökade efter tredje barnet och nu har jag tröttnat på min man. Jävla ironiskt nu när han var överlycklig över detta.

Det verkar troligt. För kvinnan är det troligen fördelaktigt att få några barn till med en annan man, med andra arvsanlag.
  • sandlilja

Den här teorin bygger på att alla kvinnor tappar lusten när dom fått sina barn men det är väl ändå en minoritet som gör det.

• Anonym (nja)
    sandlilja skrev 2012-12-05 17:03:52 följande:
    Den här teorin bygger på att alla kvinnor tappar lusten när dom fått sina barn men det är väl ändå en minoritet som gör det.

Fast många vill ju ut och träffa en ny partner.
Svar på tråden "Fortplantningsbiologiska" orsaker till minskad lust och kanske också otrohet?