ologisk och orättviss ej beviljad skäll om graviditetspenning
Jag blev uppringd av min handläggare på förskringskassan i fredags för att meddella att hon kan inte bevilja min ansökan om graviditetspengar. Skället är att det står inte i avtalet att jag har någon vikariat kvar i det datumet jag söker för gravidetetspenning. Vilket är vara 8 arbetsdag. Jag har jobbat som timvik inom vården sen 2010. Jag blev gravid maj i år och i september äntligen fick jag inbjudan för ett års vikariat som börjar i oktober (2 månader innan jag kan ansöka om graviditetspenning). Eftersom jag var gravid så har min chef erbjudit tjänsten till någon annan och erbjudit mig med kortare vikariat i stället som jag har tackat ja till. Trots detta korta vikariat hade jag slutat tidigt ändå på grund av psykisk och fysisk stress om graviditetsdiabetes utan att sjukskriva mig. Jag har förväntat mig att min ansökan om graviditetspengar får beviljats på grund av tunga lyfter, hot och våld osv...och att ej möjlighet till omplacering. Handläggaren påpekade att jag har vikariat vara upp till 30:e november och jag ansöker om graviditetspengar från den 8:e december. Hon sa att det står inte att jag har något arbete kvar innan min ansökan om graviditetspengar. Vilket jag inte förstår. Menar hon att jag räknas som ärbetslös och har ingen rätt till det då? Men om jag hade inte varit gravid så hade jag annars ett långtids vik. Har man inte rätt att få tillbaka lite av det stora skatter de drar från pyttelite lön man har när man jobbar inom vården, nu när man har nedsatt förmåga att arbeta? Vad ska jag göra nu? Finns det någon som ska anställa en gravid kvinna i v.32? Vilket jobb kan jag få?