• pickle

ologisk och orättviss ej beviljad skäll om graviditetspenning

Jag blev uppringd av min handläggare på förskringskassan i fredags för att meddella att hon kan inte bevilja min ansökan om graviditetspengar. Skället är att det står inte i avtalet att jag har någon vikariat kvar i det datumet jag söker för gravidetetspenning. Vilket är vara 8 arbetsdag. Jag har jobbat som timvik inom vården sen 2010. Jag blev gravid maj i år och i september äntligen fick jag inbjudan för ett års vikariat som börjar i oktober (2 månader innan jag kan ansöka om graviditetspenning). Eftersom jag var gravid så har min chef erbjudit tjänsten till någon annan och erbjudit mig med kortare vikariat i stället som jag har tackat ja till. Trots detta korta vikariat hade jag slutat tidigt ändå på grund av psykisk och fysisk stress om graviditetsdiabetes utan att sjukskriva mig. Jag har förväntat mig att min ansökan om graviditetspengar får beviljats på grund av tunga lyfter, hot och våld osv...och att ej möjlighet till omplacering. Handläggaren påpekade att jag har vikariat vara upp till 30:e november och jag ansöker om graviditetspengar från den 8:e december. Hon sa att det står inte att jag har något arbete kvar innan min ansökan om graviditetspengar. Vilket jag inte förstår. Menar hon att jag räknas som ärbetslös och har ingen rätt till det då? Men om jag hade inte varit gravid så hade jag annars ett långtids vik. Har man inte rätt att få tillbaka lite av det stora skatter de drar från pyttelite lön man har när man jobbar inom vården, nu när man har nedsatt förmåga att arbeta? Vad ska jag göra nu? Finns det någon som ska anställa en gravid kvinna i v.32? Vilket jobb kan jag få?

• Svar på tråden ologisk och orättviss ej beviljad skäll om graviditetspenning
  • Tjohalia

Kan inte din chef skriva ett intyg att du skulle ha fått jobbet om du inte vore gravid då? Eller på annat sätt intyga att du haft jobb?

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Ramborg
    Tjohalia skrev 2012-12-03 06:21:57 följande:
    Kan inte din chef skriva ett intyg att du skulle ha fått jobbet om du inte vore gravid då? Eller på annat sätt intyga att du haft jobb?

Tror sällan arbetsgivare är så dumma att de intygar i skrift att de har diskriminerat någon.

TS du räknas som arbetslös och då kan du söka jobb som du kan klara som gravid. Skyll inte på Försäkringskassan, skyll på din arbetsgivare som inte anställer trots ett varaktigt behov av arbetskraft.

Kommuner och landsting borde fan skärpa sig och sluta utnyttja folk. Behöver man vikarier så mycket som TS arbetsgivare kan man ge dem fast jobb i en vikariepool. Men neeeejdå, det är ju mer bekvämt att låta den enskilde vara otrygg och aldrig våga tacka nej till jobb.
    42.
  • Maria73

Det är precis samma för mej.. jag har fått 3 månader i taget under jätte lång tid. dom kan inte anstalla mej pga dålig ekonomi (jobbar inom privat hemtjänst) När det  var dags att förlänga 1 september så fick jag ej fortsätta pga av arbetsbrist. men hörde på omvägar att det handlade om att jag var gravid. Och tur avr väl kanske det för efter att ha gått över på timmar igen med ruggiga foglossningar bestämde jag mej för att sjukskriva mej. tyckte inte att det var värt att ha så ont och gråta varje kväll jag kom hem. Min BM rådde mej att söka gravid penning.. hon sa att man skulle fylla i de tidigt för handläggningstiden var lång. Men på mitt jobb fyllde dom inte ens i den för att jag gick på timmar men hade jobb uppbokad länge å min chef kunde garantera mej jobb minst 75% under hela graviditeten.Även efter föräldrarledigheten så är det bestämt att jag ska komma tillbaka och få fortsätta som vanligt. Jätte tråkigt att det ska vara såna bestämmelser om gravidpenning. För det känns ju inte bra att börja ta av föräldrardagarna 2 månader innan. Men nu har jag ändå sån tur att jag kommer att vara sjukskriven fram till förlossningen.  

• MamsT

Jag har också sökt gravpenning från vecka 32. alltså den 6 februari. Jobbar inom äldrevården , och vet många av mina vänner som också gjort och gör det som blivit beviljade.. Timanställda, vissa som haft korta vik och vissa som bara varit timmisar helt och hållet.. 

KOnstigt att dom behandlar folk olika, i samma arbetssitution altlså. 
    Jag får väll se om dom ringer från försäkringskassan snart och meddelar att man inte fått det beviljat....       

Svar på tråden ologisk och orättviss ej beviljad skäll om graviditetspenning