• Myyy

Hur nattar ni storasyskon när bebis kommit?

Med tio dagar kvar till förlossning börjar jag fundera på det här med nattning av barnen. Vi har en son på 22 månader som vi nattar på följande vis: Han får vila i soffan till barnprogram på kvällen då han varvar ner. sen byter vi om till pyjamas och så går alla tre (sambon, jag och sonen) in till vår stora säng och lägger oss där. När sonen sen somnat efter lite sång och mys så flyttar vi honom till hans säng som står brevid vår. Ofta kryper han över till oss på natten och vill ha närhet. Snart kommer ju en bebis in i bilden och kommer väcka honom på nätterna med mat och blöjbyte och jag undrar hur ni andra löst det rent praktiskt? Vill ju att sonen ska störas så lite som möjligt, om det nu går ;)

• Svar på tråden Hur nattar ni storasyskon när bebis kommit?
  • Litenåfin

Nu var vår stora kille 3,5 när bebisen kom. I vanliga så somnade han själv i sin säng efter vi läst bok, släckt lampan sagt godnatt och gått ut. Sen brukar han komma in till oss nån gång under natten.
    Vi gjorde precis likadant. Eftersom jag ofta är själv på kvällarna får lillasyster följa med in och ligga och amma när jag läser :)
    Hon sover i egen säng tills det är dags för mat runt 05.00 och då är vi fyra i dubbelsängen. Hon skriker iofs ytterst sällan och jag liggammar tills vi somnar båda två men storebror har aldrig vaknat hittills :)

• mormamma

Vi la vår son på preis samma sätt som ni, men fick rådet av min kusin att vänja sonen med att pappa lägger honom i egen säng och kommer till honom på natten. Köpte en stor 90 säng och la honom där. Tog 2-3 nätter med lite stök sen vande han sig och blev trygg. Lite längre fram började vi turas om varannan kväll med nattningen en mannen tog fortfarande nattpassen så jag kunde ta bebisen. 

Börja innan bebisen kommer och berätta hur mysig ny säng han kommer få gör en rolig grej av det , annars finns risken att ert barn känner sig utanför pga bebisen.  

• sanlun

Vår son var 2,5 när lillasyster kom och vi nattade med kvällsfika, lite tv, saga i hans rum (en av oss) och sen god natt. Ibland kom han över på natten med stördes av lillasyster så det slutade han med. Han kommer över mer nu när hon bor i eget rum (hon är 1,5 idag).

Jag skulle helt klart avvänja honom från att somna med båda er i er säng. Kommer han över på natten får ni låta honom ligga kvar om det funkar med bebisen och annars får en av er följa med honom till sin säng igen. Om han inte vill ligga själv då kan ni ställa in en extrasäng eller madrass och göra honom sällskap.

• miss mli

Sonen är 2 år och 3 månader. Dottern är 3 månader. Vi har precis lärt honom att somna själv, innan nattade vi och det kunde ta timmar varje kväll och med en bebis i huset så håller inte det i längden. Så nu får han välling i sängen, den äter han medans vi sitter på en stol brevid. Sen ger vi honom någon bok, typ bamse eller emil som han får ligga och titta i tills han somnar. Oftast är det inga problem alls.

Ska tilläggas att han slutade sova middag för ett par veckor sen. Sedan dess somnar han väldigt fort och alls tjafs om att han inte vill gå och lägga sig är borta :) 

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra pojkar. Vad gäller nattningen så förändrades egentligen ingenting för äldsta när lillebror föddes. Någon av oss föräldrar låg med honom i sängen tills han somnade. Vi samsov med båda och har alltid gjort det. Båda nattas p samma sätt än idag och sover i vanliga sängar som står i kloss med vår dubbelsäng. De är 3,5 respektive snart 5 år. Barnen har aldrig stört varandra. Alla har sällskap. Alla sover gott. Och så är det ju mysigt. jag skulle aldrig göra några stora förändringar inför ett nytt syskon. De brukar ha stort behov av närhet och bekräftelse då.

• purple box

Har 14 månader mellan våra. Vi nattar varsitt barn. Stora är pappig och lilla är mammig så det funkar underbart. Direkt efter lilla kom blev den stora VÄLDIGT pappig och jag fick knappt krama henne. Men det varade bara några dagar, antog att det var för att jag var borta några dagar. De stör inte varandra heller. Stora tjejen vet ju att någon kommer in till henne om hon ropar efter oss och hon märkte snabbt att bebisar skriker. Bara när den ena tar i rejält som den andra reagerar.

Det kommer nog gå fint för er. :)

• Blivande SuperMorsa

Jag nattat min stora (snart 3 år) på samma sätt som innan bebisen kom. Läser saga i hennes säng och ibland sjunger en sång. Skillnaden är bara att bebisen får följa med nu. Har funkat bra hittills och stora tjejen tycker om när bebisen är med! :)

• Höstbebis2010

Har 22 månade mellan våra och stora killen har vi alltid nattat genom att sitta bredvid hans säng tills han somnar. Vi har gjort samma nu med 2 barn, en av oss hos stora sonen och bebis hos den andra av oss. Värre de kvällar då mannen jobbar kväll. Har jag haft tur har det varit matdax för bebis så jag kunnat sitta på golvet och matat bebis samtidigt som stora sonen somnat, de gånger jag inte haft tur och bebis vela äta har det varit kaos, illvrål från lillen och stora killen ledsen för att lillebror skriker.
    Tack och lov har stora grabben inte vaknat av att lillebror skrikit på nätterna. 

Svar på tråden Hur nattar ni storasyskon när bebis kommit?