amia01 skrev 2012-12-04 08:14:03 följande:
Tack igen för ett jättebra svar! Håller med om att jag inte alltid förmår fullfölja striden. Men det är just det som är problemet - hur vinner man en strid som inte kan vinnas? När han inte ser några problem med att gå naken till dagis eller att sitta vid elementet och vänta på att träjan ska torka? Vad är då alternativet?
Förstår också skillnaden på ett "ja" eller "nej" svar, och börjar alltid våra strider med att bejaka hans vilja -
"Ja, jag förstår vad du säger och vad du vill, det låter jättebra, om det inte vore för att tröjan är jätteblöt - vi kan ta den i morgon när den torkat, men i dag måste du ta den här torra tröjan istället"
Försöker ta det ett par gånger med ett postivt konkret förslag, och när det inte lyckas så tar vi ofta en paus innan jag försöker med avledning/lek "hur snabbt kan du ta på dig den här" "ska vi leka tittut"
Blir alltid tvärstopp även där, och då brukar det bli ett "nej", en tydlig gränsdragning, och då finns bara två alternativ kvar - att tvinga på honom en torr tröja med våld eller att han åker till dagis utan tröja.
Att låta honom åka utan tröja är som du skriver ett sätt för honom att vinna, men att klä på honom med våld är inte heller någon bra lösning...
Alldeles för lång mening när du pratar med en 4åring. Han förstår inte innebörden i detta.
Prata kort, koncicst och positvt.
Läs det svar jag skrev som tex.
Ja den är fin - den är blöt nu så du får ha den i morgon.
ja - börjar positivt
den är fin - bekräftar
den är blöt nu - förklarar
du FÅR ha den i morgon - meningen tar inte bort tröjan utan ger tröjan istället.
MEN om han valt kläder på kvällen så är det bättre styra in på att han håller fast vid de kläder han valde på kvällen.
Sen utnyttja belöningssystemet.
Börja gärna på helgen så han fattar
börja med några enkla saker.. gå på toa.. Bra sätt dit en stjärna.
Borst tänderna.. en stjärna till...
äta frukost.. oj en stjärna till värst vad det kommer bli belöning här minsan
ta några saker till så han fattar systemet..
städa, bädda sängen, hjälpa till att duka, duka av..
Sen kläderna.. lek fram det.. DU tar fram en tröja.. han sätter på den - sätter dit en stjärna..
DU ta fram byxor - han tar på dem du sätter din en stjärna..
sen ber du han ta fram kläder åt dig. och du leker att du inte vill ta på dig dem... nä du får ingen stjärna. (du visar vad som händer )
Gör om... sätt på dig tröjan,.. Ja då fick du stjärna.
Bland det bästa barn vet så är det att belöna sig själv.
Rutin varje lördag . Belöning!
Ska du göra en trevlig utflyckt så kan du säga ... oj vad du varit duktig..
Sen ska du inte komma med förslag.. du ska visa att du är en vuxen som bestämmer.
Antigen dolar du (ole dole doff) eller så väljer jag.
Eller helt enkelt så lämnar du han där med sitt val.. medelar att du går och gör frukost och han kan komma ner när han klätt på sig en av tröjorna eller komma ned med den han valt snart och sätta dit en stjärna.
En anledning att han velar är också för att få din uppmärksamhet. då är ett bra val att lämna och låta han fixa det själv.
Eller så kan du vända dig till storayster medans han väljer ocxh hjälpa henne. Då kan du överblicka situationen.
Kom ihåg att skriva upp storasysters namn på belöningen också.. med andra uppgifter förståss som är anpassade efter henne. .kanske bädda sängen varje morgon och göra annat.
Ska man anpassa hela dagen efter barnen kan man tycka..
Ja när man behöver komma ut ur en dålig spiral så behöver man det.. för den leder till något bättre.
Mindre tjat leder ju till mer tid till annat i längden..