• Anonym

tar emot underhåll men har inte barnet boende hos sig - bidragsfusk?

har fått veta om en som tar emot underhål för sitt barn men barnet bor hos släktingar (barn och förälder rä skrivna på samma adress men bara föräldern bor där)...
    pengarna förs inte över till släktingarna eller så...
    räknas det som bidragsfust?

för underhållet ska man ju få för att barnet bor med en och man har utgifter för barnet?
    inte då barnet bor hos någon annan som står för alla kostnader för barnet? 

• Svar på tråden tar emot underhåll men har inte barnet boende hos sig - bidragsfusk?
  • morminmor

Oj va många 16 åringar som pluggar på annan ort som soc behöver ta tag i då :) kopiera den text som det står i tack

• Anonym
    morminmor skrev 2012-12-04 22:04:30 följande:
    Oj va många 16 åringar som pluggar på annan ort som soc behöver ta tag i då :) kopiera den text som det står i tack
    Det har jag redan skrivit om till dig, att det finns undantag. Gymnasieelever som pluggar på annan ort och är omyndiga ska vara skriva hos sin tidigare boendeförälder men de får självklart plugga på annan ort.
  • Anonym (SoL)
    morminmor skrev 2012-12-04 22:04:30 följande:
    Åhja, du kan väl googla själv? Eller du hittade den men kunde inte tolka den rätt?
  • Anonym

Jag hade anmält sen får Socialen avgöra om hon har rätt till bidrag eller inte..

• morminmor

Lite för mycket att läsa för att hitta just den raden

• Anonym (SoL)
    morminmor skrev 2012-12-04 22:11:55 följande:
    Lite för mycket att läsa för att hitta just den raden
    Ok, då får du väl låta bli då.
  • Anonym
    Anonym (SoL) skrev 2012-12-04 21:57:10 följande:
    Socialtjänstlagen. Barn ska bo hos någon av vårdnadshavarna annars räknas det som en privat placering och sådan får inte göras utan Socialtjänstens godkännande. Dock kommer det ofta inte till socialtjänstens kännedom eftersom de flesta familjer är välfungerande.

Jag flyttade hemifrån och ihop med min pojkvän när jag var 15. Borde det godkänts av socialtjänsten först? Har svårt att tro att min (då) 19-åriga expojkväns hem skulle ansetts som en lämplig placering för mig. Han var arbetslös och krökade varje helg. Dessutom kunde han inte sköta ett hushåll för fem öre.
  • Anonym (SoL)
    Anonym skrev 2012-12-04 22:32:00 följande:

Jag flyttade hemifrån och ihop med min pojkvän när jag var 15. Borde det godkänts av socialtjänsten först? Har svårt att tro att min (då) 19-åriga expojkväns hem skulle ansetts som en lämplig placering för mig. Han var arbetslös och krökade varje helg. Dessutom kunde han inte sköta ett hushåll för fem öre.
    Ja, i princip så skulle det det. Men som sagt, det är ganska vanligt att inget händer eftersom det ju krävs att någon anmäler det till socialen eller att de får kännedom om det på annat sätt. Det finns ju ingen möjlighet att hålla koll på alla Sveriges familjer och var barnen bor.
  • Anonym
    Waldo skrev 2012-12-04 07:43:36 följande:
    Och jag förutsätter att du har stenkoll på alla utgifter denne förälder gör till sitt barn?
    Du kan redogöra för varenda vante och varenda kvitto
    Man kan ju nämligen betala kläder prylar och annat fast barnet inte bor under samma tak

Eller det bara kliar i fingrarna att få anmäla?
    Kan bara hålla med.

Varför engagerar detta dig, ts? Far barnet illa så du gör det av godhet, eller är du bara hämndlysten?
  • Anonym (bitter)

Varför så fientlig ?, rätt ska väl vara rätt, eller ska kärringar ha rätt till underhållsbidraget ändå tycker du?, fast inte barnet bor där.

• Anonym (St)
    Anonym (bitter) skrev 2018-12-05 18:21:31 följande:

Varför så fientlig ?, rätt ska väl vara rätt, eller ska kärringar ha rätt till underhållsbidraget ändå tycker du?, fast inte barnet bor där.

Ja, om hon står för barnets alla kostnader.
  • Anonym (Pi)

Verkligen bidragsfusk. Anmäl.

• Anonym (Svea)
    Anonym (Pi) skrev 2018-12-05 20:41:48 följande:

Verkligen bidragsfusk. Anmäl.

Det är inte automatiskt fusk. Den bidragsskyldige ska betala till boendeföräldern. Boendeföräldern ska se till att barnen får skäligt underhåll så som mat, kläder, aktiviteter osv. Hur barnen får det och vem som faktiskt betalar spelar ingen roll.
Svar på tråden tar emot underhåll men har inte barnet boende hos sig - bidragsfusk?