• marre1980

BF April/Maj 2013 med andra barnet

Hej
    vet att det finns många liknande trådar men tänkte om  det finns några som vill hänga på här.
    Jag har bf 28 April med mitt andra barn, första kom Sep 2011 så det kommer bli tätt mellan barnen.
    Denna graviditet är mycket enklare än första men oj vad ansträngande det är att ha en 1 åring och samtidigt vara gravid:)
    Har gjort rul igår och allt såg bra ut, maken bestämde denna gång att vi INTE ska ta reda på könet och jag håller nästan på att dö av nyfikenhet. sitter och jämför bilder på första barnet och bebisen i magen för att klura ut det men inte så lätt.
    Hoppas det finns några som vill följas åt dessa månader tills våra fina bebisar kommer till världen.

• Svar på tråden BF April/Maj 2013 med andra barnet
  • Molly1976

Igår kväll fortsatte bebisen med den traditionen den fått in nu. Det betyder att ca kl 21 är den jättepigg och trycker grymt hårt neråt med huvudet. Det gör asont i både blygdben och hela underlivet! Den håller på så i runt en timme. Fick kissa 4 gånger på den timmen...

Sen har jag sovit jättedåligt inatt. Jag som tyckte att jag har sovit ganska bra annars på sistone. Jag har bara sovit några minuter i sträck, max 30 min i sträck någon gång under natten. Har svettats som en tok. Nästan varje gång jag somnat så har jag drömt att vattnet gick. Så vaknar jag med ett ryck igen, och känner efter. Jag har inte haft några värkar, vad jag märkt. Bara några sammandragningar innan jag somnade på kvällen. Tror bara det är oron som tagit överhanden nu.

2 dagar till bf...

• T1one

Hur går det för er alla?

Här är min lilla prins 10 dagar gammal idag.

Alvin 2012-04-27, Bebis 2 beräknad 2013-04-15
  • Molly1976
    T1one skrev 2013-05-02 19:59:57 följande:
    Hur går det för er alla?

Här är min lilla prins 10 dagar gammal idag.

Åh vad söt! Vad fort tiden går, redan tio dagar gammal.
  • T1one
    Molly1976 skrev 2013-05-02 20:12:21 följande:
    Åh vad söt! Vad fort tiden går, redan tio dagar gammal.
    jaa går för snabbt även denna gången.
  • Molly1976
    Bf+1 idag... Nu har jag varit hos bm. Vi pratade mest. Jag tycker det är så psykiskt påfrestande. Det är många saker som gör att jag mår dåligt nu. Jag hade ju tre missfall förra året och behöver verkligen få se en frisk bebis nu. Sen har jag varit helt sjukskriven sen mitten av oktober, alltså mår ju inte min kropp så bra, det är också jobbigt. Dessutom oroar jag mig för stort barn.

Men bm säger att bebisen känns normalstor, om man nu kan lita på det... Hjärtljuden var 150. Sf-måttet har minskat en cm sen sist, så är nu 38 cm. Men hos sa att bebisen var längre ner i bäckenet nu, så det var därför. Blodtrycket var bra 120/80 och urinstickan bra.

Jag fick en ny tid om en vecka, kommer då vara i 41+0 (hemska tanke). Då kommer jag få hinnsvepning och hon ska dessutom ringa min läkare om prata om igångsättning. Om jag mådde för dåligt så fick jag komma in någon dag tidigare i veckan. Jag tycker ju redan jag mår dåligt så det räcker, så jag vet inte hur jag ska avgöra det.

Hon var nästan säker på att det är en del av min slempropp som lossnat, när jag beskrev. Men det började ju för en vecka sen, så jag vet inte om det betyder så mycket. Hon frågade också om jag har mensmol, och det har jag ju haft ett tag. Det är bra sa hon, för de är det ju i alla fall på gång, men vet ju ändå inte hur lång tid till det ska ta.
  • Molly1976

Nu har det otroliga hänt, tom jag har fått min bebis! Inatt kl 00,40 föddes vår lilla Ella. Hon var 51 cm lång och vägde 4270 g.

Förlossningen i korthet:

kl 17,30 igår kväll började jag klocka värkarna. De gjorde inte särskilt ont, men kom tätt ca 3,5-5 min mellanrum. Ringde förlossningen. De tyckte vi skulle komma in och kolla i alla fall. Var inne ca 19,30. Kollade ctg och värkar. Efter ett tag gynundersökning. Öppen 2 cm. Tappen ej utplånad. Värkarna klarade jag bra, hade enbart värmedyna för det gjorde inte så ont. Började med lustgas runt 22, men fortfarande ingen fara. Strax innan 23,30 gick vattnet, var då öppen 5 cm. Då hände det grejer! Värkarna hade i stort sett inga uppehåll längre och gjorde asont! Hängde på lustgasen... Drygt en timme senare var hon ute. Fick lokalbedövning (typ tandläkarbedövning) precis där nere där hon skulle ut, men den han nog knappt värka. Jag sprack bara lite, kändes inte när det hände.

Lyckan och lättnaden är total! Vi åkte hem strax innan 11,30 idag.

• T1one
    Molly1976 skrev 2013-05-04 15:33:48 följande:
    Nu har det otroliga hänt, tom jag har fått min bebis! Inatt kl 00,40 föddes vår lilla Ella. Hon var 51 cm lång och vägde 4270 g.

Förlossningen i korthet:

kl 17,30 igår kväll började jag klocka värkarna. De gjorde inte särskilt ont, men kom tätt ca 3,5-5 min mellanrum. Ringde förlossningen. De tyckte vi skulle komma in och kolla i alla fall. Var inne ca 19,30. Kollade ctg och värkar. Efter ett tag gynundersökning. Öppen 2 cm. Tappen ej utplånad. Värkarna klarade jag bra, hade enbart värmedyna för det gjorde inte så ont. Började med lustgas runt 22, men fortfarande ingen fara. Strax innan 23,30 gick vattnet, var då öppen 5 cm. Då hände det grejer! Värkarna hade i stort sett inga uppehåll längre och gjorde asont! Hängde på lustgasen... Drygt en timme senare var hon ute. Fick lokalbedövning (typ tandläkarbedövning) precis där nere där hon skulle ut, men den han nog knappt värka. Jag sprack bara lite, kändes inte när det hände.

Lyckan och lättnaden är total! Vi åkte hem strax innan 11,30 idag.
    åhh grattis. Men då hade du rätt hon var ju rätt stor ändå!
  • Molly1976
    T1one skrev 2013-05-04 16:04:18 följande:
    åhh grattis. Men då hade du rätt hon var ju rätt stor ändå!
    Ja, hon var ju större än de beräknade på tul. Men det var inga problem att få ut henne som tur var.
  • T1one
    Molly1976 skrev 2013-05-04 18:59:00 följande:
    Ja, hon var ju större än de beräknade på tul. Men det var inga problem att få ut henne som tur var.
    Så skönt, då får du njuta nu i vårvädret med lite lättnad att hon ville ut tillslut :)
Svar på tråden BF April/Maj 2013 med andra barnet