• Anonym (tråkigt!)

Inte haft lust på länge, men vill ha!

Hej!

Jag och min partner har varit tillsammans i dryga 10 år och har två barn ihop. Vi träffades efter att jag varit singel ett tag, närmare ett år. Jag har haft lite tillfälliga (trevliga och angenäma dock!) kontakter när jag varit singel, och föll som en fura första gången jag såg min sambo. Jag blev stormförälskad, och efter lite om och men blev vi ett par. Jag var dock livrädd för att samma sak som hänt i mitt tidigare förhållande skulle hända med min nuvarande också; att min sexlust försvann.

I början var allt fantastiskt, det räckte med en hand på låret för att jag skulle bli plaskvåt (klassiskt i början kanske...), men så fort jag började märka att detta avtog (efter kanske fyra-fem månader) fick jag panik. Detta måste ju betyda att jag inte var kär längre! Istället för att prata om att jag inte hade samma lust längre låtsades jag som att det regnade och fortsatta ha sex, trots att jag inte väntat in min egen lust (jag vågade ju inte ta det lugnt, eftersom jag antog att min bristande lust måste bero på förhållandet, och det ville jag absolut inte att det skulle göra). Jag var ängslig och helt koncentrerad på att göra det skönt för honom och desperat vilja känna åtrå/bli våt. Någonstans längs vägen började jag känna att sex blev en plikt. Inte så att min fina sambo kräver det, utan det hela känns som om det är helt mitt eget fel, sas. Pliktsex är fruktansvärt. Jag vill ju ha lust! Vi har det väldigt bra tillsammans, förutom just detta med min lust. Det förmörkar det som skulle kunna vara så bra, känns det som. 

Jag har pratat lite försiktigt med min mamma om lust och sådant, och hon säger att hennes lust alltid har försvunnit efter ca ett halvår in i relationer, likadant tror hon att det var för sin mamma (min mormor). Men jag vill ju ha lust! Jag vill känna åtrå, jag vill slippa ha skuldkänslor och behöva fundera på huruvida jag har sex för min egen skull eller av "gammal vana" för att jag "ska". 

Jag har relativt lätt för att få orgasm (ensam och med min sambo) men måste tyvärr ofta fantisera om lite tabu för att uppnå detta.

Usch, sex har blivit en enda röra för mig. Även om det har blivit lite bättre nu efter att jag försiktigt pratat lite med min sambo så är det fortfarande så att den där lusten och åtrån till honom är dold långt inne i mig. Vet inte vad jag ska göra. 

• Svar på tråden Inte haft lust på länge, men vill ha!
  • Sexolog Camilla

Hej.

Du har pratat med din mamma om hur du upplever sexlivet, frågan är om du har pratat med din partner om detta? I en kärleksrelation går parterna genom flera faser och det är bra för att det är en del av den naturliga utvecklingen. Vissa av faserna kan påverka lusten men den kommer tillbaka beroende på hur parterna i relationen samarbetar och kommunicerar med varandra. Det är vanligt att sexualiteten upplevs som ett svårt ämne att kommunicera kring, även efter dryga 10 år. Lusten kan finnas med under hela livet, vissa perioder kan upplevas som svårare än andra, livet kan komma emellan som när upplevelsen av förälskelsen har tonat ner eller när energin går till barnen. Att satsa på sig själv är avgörande för ett bra sexliv. Ju snabbare du lär dig att uppskatta dig själv desto bättre och starkare lust får du. Det kan ta flera år av självrannsakan för att nå dit, läsning av sexpraktiker och att stå naken framför spegeln för att lära känna den egna kroppen och för att komma överens med den egna kroppen kan vara ett steg i rätt riktning.

Hälsningar

Camilla

Svar på tråden Inte haft lust på länge, men vill ha!