• majja83

Snart 2 år & svårt att somna på kvällen? nån som har tips?

Har en tjej på snart 2 år, Vi har alltid haft problem med sömnen sen hon kom men hon har för de mestat somnat lätt på kvällen fören nu ca ett halvår tillbaka, nu somnar hon tidigast mellan 21:30-22:.30 bland senare fast hon är trött, de är nästan så att hon inte kommer till ro, fast vi har rutiner, 

Våra rutiner är vid 17:00 middag , 18:00 bad sen runt 19:00 myser vi i soffan sen runt 19:30 går vi till hennes rum och läser en saga sen får vi vänta där tills hon somnar har vi otur så får vi sitta där i några timmar om vi inte har gett upp.

När hon är hemma från dagis så sover hon ca 45 min sen vaknar hon självmant men på dagis så sover hon 2 timmar men nu har vi sagt till att ändra till 1 timme men då är hon supertrött å skulle kunna somna vif 17:30 å de är alldeles för tidigt tycker jag. för jag vet att hon vaknar igen vid ca:2 timmar efter å är super pigg då somnar hon vid 01.00 på natten,

Nån som har tips på hur vi kan göra?

• Svar på tråden Snart 2 år & svårt att somna på kvällen? nån som har tips?
  • rockaroll

Min första tanke var att hon är hungrig. Lite välling eller nåt innan läggdags kanske?

• majja83

De ger vi henne men hon nobbar den totalt har även provat yuogurt men nä, Hon villinte ha något Så jag vet inte va de kan vara som är fel

• happy in hell

Jag tänkte föreslå att lägga henne tidigare, men det har du tydligen prövat. vi gjorde så med vår första och med honom fungerade det. Det gällde liksom att fånga "sovtåget" när det gick, gjorde man inte det var det bara att köra på ett par timmar till...

• majja83

Ja vi har försökt lägga henne tidigare men då sover hon bara en stund eller ett tag så är hon pigg igen. Har försökt lagt henne redan vi halv 7 men då vaknar hon igen när vi lägger oss eller till 12 på natten så får man vara upp med henne till 3 -4 timmar innna hon somnar om igen, Känner att detta tar musten ur både mig å sambon vi får lixom ingen tid för oss, ( Men de kanske man inte ska ha som förälder?) 

• majja83

Ja vår bvc säger bara att hon är in nån fas men de får vi jämt höra när vi frågar om något så är de fas som hon säger å de kommer försvinna .

• rockaroll

Vad jobbigt.. Vad händer om ni inte går upp med henne när hon vaknar på natten då? Kan hon somna om efter en stund eller är det skrik och bråk?

• majja83

De blir en massa skrik hade inte bryt mig så mycke om vi bott i hus men nu bor vi i lgh å vill inte att grannarna ska bli sura,  Vet inte om man ska prova omega 3 och se om de kan hjälpa?
    Eller ska man ta bort hela dagssömnen å låta na somna till sex men vet ju inte om hon sover hela natte för de.

• majja83

Helt otroligt tösen somna strax efter 19:00 i går å sov till 01:45 så då kom hon inte till oss å kröp upp å somna om :D     

• fian01

Hoppas er lilla sover gott på natten nu då! Våran lilla busunge har haft som din BVC kontakt uttryckte sig haft mag olika faser när det gäller sömnen. Alltid vaknat ofta o alltid velat komma till våran säng på natten. Hon är snart 2 år o somnar i våran säng vid 19-20.45 ca o vaknar ngngång mellan 23-02 o då vill hon till våran säng. Mysigt men att ha utrymme i sängen är också mysigt. Kanske ska ta ner juniorsängen o se om vi kan starta rutiner där. Försöka bädda mysigt o läsa saga innan läggdags i egen säng för henne :) Man får prova sig fram :) hoppas ni har kommit i takt iaf :)

Svar på tråden Snart 2 år & svårt att somna på kvällen? nån som har tips?