• thereserunq

snart 18 som vill flytta ut

Hej!

Min lillasyster som fyller 18 år om en vecka, har en väldigt skakig och instabil relation till vår mamma. Hon har tidigare försökt flytta hem till sin pappa, som då delar vårdnaden med vår mamma. Dock då hon är fortfarande omyndig har det ej varit möjligt. I början ville hon ta till rättsliga åtgärder och hennes far tänkte ansöka om ensam vårdad om min syster. Men då hennes 18 års dag endast var några månader ifrån, lyckades jag övertala henne att stanna åtminstone till då hon är myndig. Så nu är min och hennes fråga, hur ska hon gå till väga när hon fyller 18 och tänker flytta till sin far? Hennes fonder, besparingar, bidrag och adressändring osv. Hur ska hon göra för att det ska gå så fort och lindrigt som möjligt? 

• Svar på tråden snart 18 som vill flytta ut
  • MD77

Vill hon flytta hem till sin pappa? I så fall är det bara att för din syster att säga till er mamma att hon tänker flytta dit och göra det. När hon blir 18 år är hon myndig, vilket betyder att hon själv får bestämma vad hon vill/ska göra. Om hon har fonder/besparingar i hennes namn så är de hennes. 

Svar på tråden snart 18 som vill flytta ut