• Ellih73

Bälte på Britax Multi Tech 2

Hej!
    Jag har en Britax multi tech 2 till sonen som snart blir 3 år. Han är både lång å stadig i kroppen. Nu har jag svårt att få bältena att räcka till när han har vinterjacka på sig. Vet någon om man kan förlänga bältena på stolen på nåt vis?
    Mvh Ellih   

• Svar på tråden Bälte på Britax Multi Tech 2
  • Sisisisi

Tror inte det. Men ha bara fleecetröja på honom istället. Man bör inte ha vinterkläder i bilen.

• Ellih73

Men är lättast att låta overallen sitta kvar när han hämtas på dagis å de redan är ute. Å så kallt det är nu så behöver han ju ha vinterkläder på sig när vi går till en kall bil på morgonen.

Fler som har något att råda om ;)  

• tulip79

Sonen är 3 år o lång. Klär alltid av honom utanför bilen då kläderna är täckta från topp till tå av sand o grus när jag hämtar på förskolan. Dessutom vill han inte åka bil med jacka på. Han tycker han blir för varm, även om det är svalt i bilen.

• Phalaenopsis

En välväxt 1,5-åring som somnat i barnvagnen med vinteroverallen på tar jag ogärna och skalar av kläderna på i kylan, tyvärr.

• enplattspåjorden

Hur stor är erat barn? Vår 3åring är ca 95 lång 19kg.. En "stadig" drabb.. Får gott och väl platts med ytterkläder...

• Phalaenopsis

86 cm 14 kg. Vår Britax är inte av riktigt samma modell och den är ganska ovadderad, så vi har ett anpassat fårskinn i. Delvis av samma anledning som overallen - att kunna skicka ut henne i bilen när hon sover inlindad i en filt utan att hon får en köldchock och vaknar när hon får den kalla stolen under sig. Den andra anledningen är att det lätt blir träsmak i baken under längre färder. Det borde i vilket fall som helst inte bygga mer än några cm och det är långt kvar innan hon växer ur stolen i övrigt.

Funderat på om man kunde förlänga remmarna på framsidan med en sån här: 

En liknande håller samma remmar på baksidan av stolen - måste vara godkänt belastningsmässigt. Tyvärr förutsätter det också att man hittar lagom stora bältesremmar med öglor i båda ändar. Jag vet inte om det ens existerar och ännu mindre vad de i så fall heter.

• Sisisisi
    Phalaenopsis skrev 2015-03-02 18:00:05 följande:

Jag försöker med bilden igen:

En sån bricka används för att låsa bilbältet på äldre stolar tex britax freeway. Förstår inte riktigt hur du tänkt att man ska kunna förlänga bältet med en sådan?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Phalaenopsis

Samma sorts brickor används för att kunna låsa bältet på andra sidan om en yta, vanligtvis bakom axlarna på andra sidan stolen. En ögla lirkas in i den övre halvan, går genom ett hål i stolen för att sedan bli ena axelremmen. En annan rem lirkas in i den undre och går sedan till någon form av lättåtkomlig reglering av längden. De jag har sett är ofta dubbla, man kan lirka in två remmar uppåt men bara en nedåt. I det här fallet vill jag naturligtvis ha två enkla.

Svar på tråden Bälte på Britax Multi Tech 2