• Pasb

Stress/deprission/vitaminbrist eller sjukdom?

Hej! Väljer att skriva på detta forum för att det verkar som att de är vettiga folk som skriver/läser här!

För att göra en "lång" histora kort;

För någon månad sen så lyfte jag något tungt på jobbet, använde nästan bara vänstra sidan, efter jag lyft kände jag att jag började tappa kraft i armen men fick snabbt tillbaka kraften. Nån timme efter detta så kände jag att jag tappade kraft igen men fick även snabbt tillbaka kraften, Väl hemma tappa jag kraften en gång till å tänkte att nu jävlar är det något allvarligt på gång men fick snabbt tillbaka kraften. Efter det kände jag mig avdomnad i armen men kunde röra den fullt ut och kände inte att jag hade dålig styrka/kraft i den, men blev ändå orolig..

Nån dag senare kändes det som att mitt ben domnade av men även här full kraft och muskelstyrka, blev ännu mer orolig men tänkte inte så mycket på det. Sen nån dag efter kände jag att ena kinden började domna bort (samma sida) och då blev jag riktigt orolig.

Det gick nån dag å jag kände mig ganska bra men en morgon när ja jobba kände jag mig väldigt yr och hade overklighetskänslor och mådde illa. Jag åkte hem från jobbet och la mig i sängen och mådde piss..

Dagen efter jobbade jag hela dagen och det gick bra, men på kvällen började jag må piss igen, sen var jag hemma från jobbet dagen efter och åkte till HC, där dom kollade reflexer, lyste i ögonen och allt var OK där, men jag kände mig fortfarande orolig. Åkte tillbaka dagen efter för de kändes som de vart sämre, denna gång var morsan med(mådde verkligen åt helskotta). Där fick jag göra lite tester för att konstatera att de inte var några fel i hjärnan, kände mig något lugnare när doktorn sa att de inte var något att oroa sig för men var fortfarande orolig(hypokondriker....)

Mådde som sagt skitdålig några dagar, käkade knappt, började söka på mina symptom på internet vilket inte gjorde saken bättre, sov nästan hela dagarna och jag kunde knappt kolla på tv för jag var nästan förbannad över min situation.

Efter några dagar började jag käka och kunde skratta när jag kollade på något roligt på tv. Kände mig inge yr men fortfarande lite domnad i skinnet på vänstra sidan.

Nu är de bara huden på ovansidan av underarmarna som är lite "domnat" men jag känner även att jag får lite känselbortfall/känns som att ja tappar kraften i armarna. Främst om jag blir stressad över något.

Brukar även kännas som att "benen försvinner" när jag ska sova, får svårt att slappna av då och hjärtat börjar slå.

som sagt, de känns nästan som att kraftbortfallen bara kommer när jag slappnar av, kan göra fysiska aktiviteter utan större problem, såsom skotta snö och såna grejer, är de min hjärna som spökar med mig?

Hoppas nån orkar läsa detta nu.. Mvh Pasb

• Svar på tråden Stress/deprission/vitaminbrist eller sjukdom?
  • Ankankamon

Första jag tänkte på var tyvärr MS :/
    Håller tummarna för att det "bara" är stress.

• Pasb

Ja jag har vart inne på MS jag också, men tycker ändå att de känns lite skumt eftersom de började i samband med ett tungt lyft, eller snarare flera tunga lyft den dagen i konstiga vinklar.

Kan tillägga att jag är en väldigt stressad person som är mycket uppe i varv trots att jag inte behöver det, kan ligga i sängen och ska sova och vara stressad utan någon anledning.

• Ankankamon
    Pasb skrev 2012-12-05 22:39:28 följande:
    Ja jag har vart inne på MS jag också, men tycker ändå att de känns lite skumt eftersom de började i samband med ett tungt lyft, eller snarare flera tunga lyft den dagen i konstiga vinklar.

Kan tillägga att jag är en väldigt stressad person som är mycket uppe i varv trots att jag inte behöver det, kan ligga i sängen och ska sova och vara stressad utan någon anledning.
    Kan det vara något så "enkelt" som att du har klämt en nerv på något kinkigt ställe? Eller kanske mer än en med tanke på att det är armar, ben och ansikte om jag förstår rätt.
    Och sen är det ju inget som hindrar att det helt/delvis skulle vara stressrelaterat.

Kollade de ditt blodtryck något?

Hade det varit sommar hade jag föreslagit att du kikat om du har fästingbett någonstans, men det känns ju lite sådär med tanke på årstiden. Borrelia skulle passa dina symptom.
  • Pasb

De har kikat blodtryck och de är normalt.

Just nu är de inget som jag stör mig på direkt, inget som riktigt "känns" att de är fel, bara när man tar på huden på ovansidan på överarmarna att den är lite domnad.

Är även mycket spänd i nacken och kring axlarna, ibland brukar jag "slappna" av i axlarna å dom sjunker nästan en meter vilket borde tyda på att jag är spänd där?

Som sagt när jag gör saker och inte tänker på det är de inga problem, de är när jag tar de lugnt som ja börjar känna, känner jag efter för mycket?

• englasmamma86

om man har låsnig i kotorna i ryggen kan man få dessa typ av symtom som känselbortfall,yrsel mm..detta är oxå vanligt om man är mkt stressad eller lider av inre stress vilket man kan göra utan att veta om det.

du känner inte att du får andra symtom som huvudvärk i halva huvudet, mår illa, blir ljus och ljud känslig? för symtomen bu beskriver hör oxå vanligen ihop med migrän eller ständig och svår huvudvärk...

vår kropp består av olika banor så naturligt sett har man tex inte känselbortfall i vänter halva av huvudet och höger arm eller på olika ställen för vi hänger licksom ihop..

det är sjukt många som har låsningar och snedställningar i ryggen men som inte har känt symtom från just det stället eller liknande.. första gången jag gick till en kiropraktor (på grund av svår och ständig huvudvärk) bad han mig lägga mig på er brits helt rak!.. jag fick en chock då min kusin tog en bild på mig på britsen ,jag låg snett som en banan åt ena hållet trots att jag kände mig rak..hade i dåläget inga andra symtom än svår huvudvärk. nu går jag var 14e dag till kirokratorn och blir knäckt rätt och får akupunktur massage mm för 4 låsningar i ryggen och 2 av dem sitter högst upp i nacken och det är dem som orsakar min svåra huvudvärk..jag har ofta känselbortfall,andningsvårigheter,yrsel och kräks mm..så alltid värt att kolla.. många läkare har inte så bra koll på sånt där och är inte specialliserade..dem rekommenderar alltid sjukgymnaster  och inte kiropraktor..men tänk på att en sjukgymnast kan inte ställa rätt en snedställning i kotorna utan bara ge dig övningar mm för att underlätta så länga man går där..oftast blir det samma sak om man slutar..dock att både gå till en kiropraktor och sjukgymnast är super..

hoppas du hittar problemet..       

• Pasb

Hej! Tack för ditt svar.

Jag har olika långa ben sen jag bröt benet när jag var yngre, en kiropraktor har påpekat detta..

Jag har vart hos en kiropraktor och fått massage och han sa att jag var väldigt spänd främst i vänstra sidan.
    Men han knäckte inte eller nånting då..

Inre stress ligger i släkten, jag blir uppstressad av ingenting och har väldigt kort stubin. Som sagt jag är oftast om inte alltid på helspänn och uppe i varv, känner aldrig att jag kan riktigt slappna av.

Kan även nämna att min mormor dog nån månad innan allt detta också, kan de spela in kanske?

Känns så jävla konstigt att de kan variera nästan från minut till minut hur man känner sig.

• Aimee68

Hej!
    Min först tanke är också MS tyvärr:( Tycker att det låter mkt likt symptom som min kollega hade i våras, och efter mycket utredningar kunde det konstateras MS. Även Borrelia känns ju lite på tapeten, Det kan ta ett tag innan symptomen visar sig så fast det är vinter nu så be de kolla det, Säg att du haft fästingbett oavsett om du haft det eller inte, Många ggr märker man inte av det. Vad för tester har gjorts för att se att kunna konstatera att hjärnan är ok? Vill inte skrämma dig men min kollega gjorde nerologiska undersökningar men inget kunde hittas innan lumbalpunktion  gjordes, Själv har jag utretts flitigt sen i somras och gjort bla neurologiska undersökningar, två ggr tom och mkt noga, Inget såg konstigt ut, alla blodprover var helt bra förutom D vitamin(knepigt då vi reser mkt) men ändå har det hittats meningiom i hjärnan för några veckor sen(godartad tumör). Så, vad jag vill säga är att stå på dig om du känner att något inte stämmer. Själv blev man ofta ledsen hos läkaren." Men alla prover är bra" sa läkaren, vilket gjorde att det kändes som om han trodde att jag nog var lite utarbetad, Blev såklart ledsen och arg, mådde ju inte bra, Men som sagt stå på dig, ge dig inte förrän du fått hjälp. KramHjärta 

• Ruggugglan

Har du blivit kollad för diskbråck? Min mamma har flertalet diskbråck i ryggen och mår riktigt dåligt i perioder. Hon kan få känselbortfall, skakningar etc.

• Frida73

Hur har det gått? Har du blivit av med problemena?

En kollega berättade om sin mammas neurologiska problem som visade sig vara nåt så enkelt som B12 vitaminbrist.   

Svar på tråden Stress/deprission/vitaminbrist eller sjukdom?