Umgänge funkar inte trots kontakt med familjerätt
Jag är mamma till en kille som är 14 månader. Inte tillsammans med barnets pappa. Han har inte varit delaktig under hela graviditeten, förlossningen eller tiden som barnet funnits med oss. Jag har velat att han ska träffa sitt barn och hela tiden kämpat för detta.
För några veckor sedan ringde han mig när jag var sjuk och sa "imorgon kommer jag och hämtar pojken och då får tillbaka honom på eftermiddan". Jag svarade nej, så kan du inte göra. Detta för att han inte träffat honom på länge och den kontinuerliga kontakten är så viktig. Varken pappa eller barn känner varandra och jag vill att de ska göra det innan jag släpper iväg honom med pappa.
Pappan förstår inte att det är vad jag vill, trots att jag sagt det hur många gånger som helst. Han tror att jag inte vill att han ska träffa barnet, vilket han sa när han ringde SOC samma dag. När jag sa att han inte bara kunde komma och hämta barnet som han sa, så sa han" då gör vi på mitt sätt, då ringer jag SOC nu".
Nu har vi pratat med familjerätten två gånger. Hon vi pratade med la upp ett schema då han ska träffa barnet. Första dagen funkade bra då de var hemma hos mormor. Sedan gick ytterligare en vecka, till helgen därpå. De skulle träffas fredag, lördag och söndag skulle de ensamma åka hem till honom var bestämt. Fredag funkade bra. Lördag ringde han mig och frågade om det gick bättre om han kom dagen därpå. Vilket jag inte tyckte eftersom han så gärna ville ha en bra kontakt med sin son, så jag frågade varför. Anledningen ar att han ville hinna uträtta några saker också. Han kom efter att jag ifrågasatt honom. Lördag när han var hemma hos oss, kommenterade han min stjärt i min sambos och mitt kök, vilket jag verkligen tycker är opassande. Tog väldigt illa upp av det. Söndag glömde han bort att sonen skulle följa med honom hem och hörde aldrig av sig. Jag och min mamma åkte hem till honom, där han bor med sina föräldrar, för jag ville prata. Prata igenom det han sa och ifrågasätta honom. Hemma var han, och hans tjej. Hon var alltså anledningen till att han glömde bort att hämta sin son på söndagen. Jag och mamma fick komma in, efter att jag sagt att vi ville prata. Han tjej ville inte bli inblandad och tyckte hon inte hade med det att göra. Vilket jag verkligen tycker att hon har, när han prioriterar henne framför sitt barn. Och att vara tillsammans med honom tycker jag innebär ansvar det med, för det borde ju vilja ha en framtid tillsammans och sonen kommer alltid vara en del i den framtiden.
Alltså, han har ringt familjerätten för att han vill ha en regelbunden kontakt med sitt barn. Sen glömmer han bort när han ska träffa honom. Kontakten funkar fortfarande inte och jag tror inte det kommer att förändras heller. Hon vid pratade med på familjerätten sa att det enda hon kan göra är att lägga upp ett schema och sen är det upp till oss att följa det. Vad jag undrar är vad nästa steg är, vad har hänt er som har erfarenhet av detta? Vad är nästa steg i umgänget?