• Anonym

Umgänge funkar inte trots kontakt med familjerätt

Jag är mamma till en kille som är 14 månader. Inte tillsammans med barnets pappa. Han har inte varit delaktig under hela graviditeten, förlossningen eller tiden som barnet funnits med oss. Jag har velat att han ska träffa sitt barn och hela tiden kämpat för detta.
    För några veckor sedan ringde han mig när jag var sjuk och sa "imorgon kommer jag och hämtar pojken och då får tillbaka honom på eftermiddan". Jag svarade nej, så kan du inte göra. Detta för att han inte träffat honom på länge och den kontinuerliga kontakten är så viktig. Varken pappa eller barn känner varandra och jag vill att de ska göra det innan jag släpper iväg honom med pappa.
    Pappan förstår inte att det är vad jag vill, trots att jag sagt det hur många gånger som helst. Han tror att jag inte vill att han ska träffa barnet, vilket han sa när han ringde SOC samma dag. När jag sa att han inte bara kunde komma och hämta barnet som han sa, så sa han" då gör vi på mitt sätt, då ringer jag SOC nu".

Nu har vi pratat med familjerätten två gånger. Hon vi pratade med la upp ett schema då han ska träffa barnet. Första dagen funkade bra då de var hemma hos mormor. Sedan gick ytterligare en vecka, till helgen därpå. De skulle träffas fredag, lördag och söndag skulle de ensamma åka hem till honom var bestämt. Fredag funkade bra. Lördag ringde han mig och frågade om det gick bättre om han kom dagen därpå. Vilket jag inte tyckte eftersom han så gärna ville ha en bra kontakt med sin son, så jag frågade varför. Anledningen ar att han ville hinna uträtta några saker också. Han kom efter att jag ifrågasatt honom. Lördag när han var hemma hos oss, kommenterade han min stjärt i min sambos och mitt kök, vilket jag verkligen tycker är opassande. Tog väldigt illa upp av det. Söndag glömde han bort att sonen skulle följa med honom hem och hörde aldrig av sig. Jag och min mamma åkte hem till honom, där han bor med sina föräldrar, för jag ville prata. Prata igenom det han sa och ifrågasätta honom. Hemma var han, och hans tjej. Hon var alltså anledningen till att han glömde bort att hämta sin son på söndagen. Jag och mamma fick komma in, efter att jag sagt att vi ville prata. Han tjej ville inte bli inblandad och tyckte hon inte hade med det att göra. Vilket jag verkligen tycker att hon har, när han prioriterar henne framför sitt barn. Och att vara tillsammans med honom tycker jag innebär ansvar det med, för det borde ju vilja ha en framtid tillsammans och sonen kommer alltid vara en del i den framtiden.

Alltså, han har ringt familjerätten för att han vill ha en regelbunden kontakt med sitt barn. Sen glömmer han bort när han ska träffa honom. Kontakten funkar fortfarande inte och jag tror inte det kommer att förändras heller. Hon vid pratade med på familjerätten sa att det enda hon kan göra är att lägga upp ett schema och sen är det upp till oss att följa det. Vad jag undrar är vad nästa steg är, vad har hänt er som har erfarenhet av detta? Vad är nästa steg i umgänget?

• Svar på tråden Umgänge funkar inte trots kontakt med familjerätt
  • turdor

du har ett stort ansvar att ditt barn ska får en bra kontakt med pappan. pappan har också ett stort ansvar att få en bra kontakt med sitt barn.
    när två föräldrar bråkar om barnet så blir barnet lidande.
    jag har den erfarenheten att jag har gått igenom detta med familjerätten och kommit överens med mitt ex hur många timmar jag skulle få träffa mitt barn under en uppbyggnad av en bättre relation med mitt barn. men mamman bröt den överrenskomelsen gång på gång. 
    Varför tog det slut mellan er när du vart gravid ?

• Anonym (Wildrat)

Du får inte hindra deras umgänge men du kan inte tvinga pappan umgås med sin son. Tyvärr finns inte så mycket du kan göra annat än att hoppas att han växer upp och tar sitt ansvar.

• Anonym
    turdor skrev 2012-12-06 10:10:50 följande:

du har ett stort ansvar att ditt barn ska får en bra kontakt med pappan. pappan har också ett stort ansvar att få en bra kontakt med sitt barn.
    när två föräldrar bråkar om barnet så blir barnet lidande.
    jag har den erfarenheten att jag har gått igenom detta med familjerätten och kommit överens med mitt ex hur många timmar jag skulle få träffa mitt barn under en uppbyggnad av en bättre relation med mitt barn. men mamman bröt den överrenskomelsen gång på gång. 
    Varför tog det slut mellan er när du vart gravid ?

Ja, jag vet själv hur det är när föräldrar inte kommer överens och vill inte att mitt barn ska få gå igenom det.

Graviditetten var inte planerad, han ville inte och jag valde att behålla ändå. kunde inte göra en abort. många hårda ord efter det och jag har förlåtit och förlåtit och hoppats på att han ska förändras. Har det löst sig för er?
  • turdor

jag håller på att kämpa fortfarande för mitt barns rätt att få ha en bra kontakt med sin pappa. jag bor i stockholm och hon bor i borlänge. tycker inte att det funkar jättebra med familjerätten för hon kan bryta överenskomelse som vi har gjort på familjerätten.
    funderar om jag inte kommer att bli tvungen att kontakta en advokat och ta henne till rätten.
     ps. du skulle vara en önske partner om vi hade haft ett barn tillsammans.
    du som vill att pappan ska ha kontakt och jag som vill ha kontakt med mitt barn.
     Vad säger din nuvarande kille om detta ? 

• Anonym (abc)

Tvärtemot vad så många verkar tro nuförtiden så är inte boförälderns uppgift här i livet att truga på UF barnet.

BF ska samverka till ett umgänge och vara positiv till det, MEN det är enbart upp till UF att umgänge sker. Om UF inte är intresserad, glömmer bort umgänge, blir sjuk, reser bort, jobbar etc, så är det INTE BF som ska ändra och hålla på och tjata och krusa UF så att umgänge sker.
    Det är och kommer alltid förbli UF:s eget ansvar.  

• turdor

båda har ett ansvar att barnet får en bra relation med båda föräldrarna och det hoppas jag att du håller med om.

• Anonym
    turdor skrev 2012-12-06 10:42:04 följande:
    jag håller på att kämpa fortfarande för mitt barns rätt att få ha en bra kontakt med sin pappa. jag bor i stockholm och hon bor i borlänge. tycker inte att det funkar jättebra med familjerätten för hon kan bryta överenskomelse som vi har gjort på familjerätten.
    funderar om jag inte kommer att bli tvungen att kontakta en advokat och ta henne till rätten.
     ps. du skulle vara en önske partner om vi hade haft ett barn tillsammans.
    du som vill att pappan ska ha kontakt och jag som vill ha kontakt med mitt barn.
     Vad säger din nuvarande kille om detta ? 
    ofta när man hör om vårdnadstvister eller umgänge så är det pappan som är "idioten", iallafall i mina kretsar. bra att du kämpar för ditt barn :) hur gammal är barnet?
    min nuvarande kille tycker det är synd att pappan inte tar vara på tiden, att han inte tar chanser han får och förstår inte hur han kan ringa soc när han ändå verkar så ointresserad. han håller sig borta när pappan kommer för att träffa barnet, för att de ska få tid tillsammans. tycker han ska behandla mig bra och så, vilket han inte gör.
    det är en så jobbig situation just nu, önskar att han kunde fungera som en riktig pappa bara.
  • Anonym
    Anonym (abc) skrev 2012-12-06 10:48:55 följande:
    Tvärtemot vad så många verkar tro nuförtiden så är inte boförälderns uppgift här i livet att truga på UF barnet.

BF ska samverka till ett umgänge och vara positiv till det, MEN det är enbart upp till UF att umgänge sker. Om UF inte är intresserad, glömmer bort umgänge, blir sjuk, reser bort, jobbar etc, så är det INTE BF som ska ändra och hålla på och tjata och krusa UF så att umgänge sker.
    Det är och kommer alltid förbli UF:s eget ansvar.  
    håller med om att det trots det är båda föräldrarnas uppgift, eftersom att man ändå är föräldrar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 10:53:50 följande:
    ofta när man hör om vårdnadstvister eller umgänge så är det pappan som är "idioten", iallafall i mina kretsar. bra att du kämpar för ditt barn :) hur gammal är barnet?
    min nuvarande kille tycker det är synd att pappan inte tar vara på tiden, att han inte tar chanser han får och förstår inte hur han kan ringa soc när han ändå verkar så ointresserad. han håller sig borta när pappan kommer för att träffa barnet, för att de ska få tid tillsammans. tycker han ska behandla mig bra och så, vilket han inte gör.
    det är en så jobbig situation just nu, önskar att han kunde fungera som en riktig pappa bara.
    Han kan inte bara anpassa sig till din vilja heller. Umgänget ska även passa pappan. En snabb upptrappning en vecka, sen kan han ha umgänge regelbundet hemma hos sig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 10:57:30 följande:
    Han kan inte bara anpassa sig till din vilja heller. Umgänget ska även passa pappan. En snabb upptrappning en vecka, sen kan han ha umgänge regelbundet hemma hos sig.
    Det var så planen var, för att det inte bara skulle vara efter vad jag ville. två dagar när han skulle träffa sonen, sen nästa gång skulle han ta hem honom och då glömde han bort. sedan började allting om igen, så nu kommer det ta fem veckor, fyra fredagar då vi ska träffas tillsammans sen kommer umgänget att ske hos honom om det har funkat bra.
  • turdor

mitt barn har blivit 2.5 år.  sen han föddes har jag haft svårt att träffa honom så mycke som jag har velat.
    mitt ex har sakt att jag får träffa honom när jag vill ( och det låter ju bra ) men jag måste ringa först (det låter ju vettigt ) men hon svara inte när man ringer då är det ju inte så bra detta trots allt. ( det kunde gå 5 till6 veckor mellan gångerna hon svarade. så jag var tvungen att agera och kontakta familjerätten

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 10:57:30 följande:

Svar på tråden Umgänge funkar inte trots kontakt med familjerätt