• JillyJ

Ge ersättning till 2,5 veckors bebis?

Jag helammar vår 2 veckors bebis, sist vi var på BVC och vägde hade hon gått upp över 300g på en vecka och även passerat födelsevikten.
    Amningen funkar bra men att pumpa ur är verkligen inte min grej. För att komma ut och lufta sig funderar jag på att åka iväg själv ett par timmar och handla julklappar nästa vecka och lämna henne med pappan. Blir hon hungrig får han ge henne ersättning, kan detta rubba amningen avsevärt?

• Svar på tråden Ge ersättning till 2,5 veckors bebis?
  • JillyJ

Funkar inte flaska funkar tesked/liten snipkopp, känns som att även om hon tar flaskan på tisdagen kan hon ju dissa den på torsdagen för det.

Även om hon tvärnekar allt svälter hon ju inte ihjäl på de timmarna, det är min produktion jag undrar över.

• pigglet

1 gång rubbar inte amningen.
    Men som sagt - det är ju inte säkert att hon tar flaskan. Men man kan ge med kopp också.   

• Natulcien

Vad menar du när du skriver att pumpning inte är "din grej"? Kommer det ingenting?

Alla resonerar ju olika kring det där, men jag ville inte ge flaska alls när sonen var så liten.

• Natulcien
    JillyJ skrev 2012-12-06 20:40:34 följande:
    Funkar inte flaska funkar tesked/liten snipkopp, känns som att även om hon tar flaskan på tisdagen kan hon ju dissa den på torsdagen för det.
    Även om hon tvärnekar allt svälter hon ju inte ihjäl på de timmarna, det är min produktion jag undrar över.
    Nej, svälter ihjäl gör hon ju inte. Fast en sån liten behöver ju mat när hon blir hungrig. Ni måste ju vara säkra på att det fungerar innan du ger dig av.
    Men produktionen borde inte påverkas av en enda utebliven amning.
  • rockaroll

Nej det kommer inte rubba amningen med att hoppa över en gång, men du kommer ha ont och läcka floder förmodligen. ;) tar hon inget annat än bröstet så nej, hon kommer inte att svälta, med din sambo kommer få lyssna på hjärtskärande skrik tills du kommer hem. Hoppas hon tar flaskan!

• JillyJ

Jo det kommer mjölk men det är en hel del jobb när ersättning är så lätt tillgängligt, hon är väldigt tuttig ändå och målet när jag väl är borta kommer hon ju missa ändå.

Detta är inte mitt första barn och vad jag anser om flaskmatning tycker jag inte är relevant i sammanhanget, det är just att hon är så pass liten jag funderar på. Det är ju tidigt i amningen trots att jag upplever den som hyfsat etablerad.

• FrökenLöken

"Hon svälter inte hjäl på de timmarna". Oj, det var mig allt en rejäl inställning du har.

Men som svar på din fråga, nej, jag tror knappast att din mjölproduktion rubbas ...

• rockaroll

Men om du känner dig osäker är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra. Ta henne med dig. :)

• Magriffe

Tror inte din mjölkbildning rubbas av att ge ersättning EN gång. Men som några ovan skrivit, ni måste veta att hon accepterar flaskan. Och så tänker jag direkt efter det, kommer hon tycka flaskan är bättre sen? För det är ju en liten risk. Det är lättare att äta ur flaskan, bebis behöver "jobba mindre", och det KAN ju bli så att hon föredrar flaskan sen (när ni övat henne att ta flaskan) och vad händer då? När hon knusslar o krånglar lite vid bröstet o du är lite trött? Är det inte enkelt då att ta till flaskan? Kanske en gång till. Och nästa gång? Och då kan det nog börja påverka din mjölkbildning.

• JillyJ

Tack för era svar.

FrökenLöken, det kanske låter rejält för vissa, men är inte desto mindre realistiskt. Hon kanske sover sig igenom alltihop dessutom.

Magriffe, ja den punkten kommer man ju till förr eller senare, om man någon gång vill få avlastning under amningsperioden. För mig som gärna ammar upp till ett år är det en liten risk jag tar, eftersom det annars skulle innebära att jag aldrig får egentid.

• Kickioh

Min son hade fel sugteknik och "tuggade" på bröstvårtan så jag hade vansinnigt ont och vi gick efter BBs råd med ersättning för att få vila mer än en timme.

Han tog flaskan på första försöket men nästa gång jag försökte amma totalvägrade han ta bröstet och bara gallskrek!

Försökte några gånger till men tillslut blev det bara flaska. Pumpade dock och blandade i ersättningen första dagarna.

Nu fungerade ju dock amningen aldrig bra för oss och det rann dessutom aldrig till ordentligt, vilket såklart påverkade att han inte ville ta bröstet efter att ha fått flaska. Så går amningen bra nu behöver det ju inte alls bli så för er om ni ger ersättning någon gång :)

Tycker dock som andra redan skrivit att ni ska prova ge flaska någon gång innan du far iväg!

Visst, det är ingen garanti att erat barn tar flaska på torsdag bara för att hon gjort det tisdag. Men du kan nog vara gode säker på att hon inte tar flaska på torsdag om hon INTE gjorde det tisdagen.

Svar på tråden Ge ersättning till 2,5 veckors bebis?