• MammaLkpg

Ni med erfarenhet av nattskräck, se hit!

Min son blir snart 11 månader och har väl alltid sovit lite halvkrasst men inte så vi oroat oss. Men de senaste veckorna har ett nytt beteende uppstått och jag misstänker att det rör sig om nattskräck. 1 gång per natt ca 3-4 gånger i veckan vaknar han och verkligen panikskriker, kastar sig runt i sängen och storgråter. Vi har testat nattlampa om han var mörkrädd, erbjudit välling men han vill inte ha, ta honom i famnen gör nästan saken värre så det enda vi kan göra är att ligga bredvid och vänta ut för tillslut är det som att tycka på en knapp,han lugnar sig och man kan vagga honom tills sömns. Skrikperioden brukar pågå allt mellan 15-60 min.  Resten av natten sover han bra och på orgonen verkar han som vanligt så han verkar ju inte ta någon skada av det?

Låter det som nattskräck tycker ni eller tror ni det kan ligga något annat bakom? Ska till BVC om 2 veckor och ta upp det här då men ville kolla mer er först så jag har lite belägg på mina misstankar.
    De här nätterna är skitjobbiga men skulle vara lättare att härda ut om vi visste vad det berodde påRynkar på näsan 

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av nattskräck, se hit!
  • MammaLkpg
    Ruggugglan skrev 2012-12-07 11:13:46 följande:
    Ja, det kan vara nattskräck.

Läs den här länken. En bra förklaring på nattskräck och en del råd.
    Låter precis som min son! Vilken bra länk, tack Glad
  • Tjockisbullen2012

Hejsan! Misstänker också att min dotter har nattskräck, hon är 7,5 mån. Dock har hon haft detta sen några månader tillbaka. Trotts att det är ovanligt att ha de så pass tidigt är jag rätt säker på att det är nattskräck. Jag tycker att det är riktigt jobbigt vid "anfallen" då man känner sig så hjälplös. Man vill kunna lugna och trösta utan att det ska bli värre.

• JennyL29

min son hade nattskräck, vet hur jobbigt dte kan vara, suck. man blir så hjälplös på nåt säätt. det hjälper oftst att inte trösta eller krama dem heller bara värre hjälper nog bara att finnas där och vänta ut det hela och se så de inte skadar sig själva osv i anfallen,,,,tips det brukar gå över

• Essence
    Hokan263 skrev 2013-02-15 21:35:16 följande:
    Finns det inte risker med att konsekvent ha nattlampa?

Risker? Men alltså... Va? Hur menar du nu?
Svar på tråden Ni med erfarenhet av nattskräck, se hit!