• Anonym (hemmafru)

Min man arbetar heltid och jag är arbetssökande, vad förväntas av mig?

Hej alla.

Jag har gått arbetssökande nu i drygt en månad och är då hemmasittande. Att söka jobb är väldigt tidskrävande och psykiskt påfrestande då det ofta inte är lätt att få tag på arbete. Jag letar arbete dagligen och följer upp med telefonsamtal. Jag är även tidigt gravid och går med en konstant illamående och yrsel.

Jag är nyfiken på vad ni tycker jag samtidigt bör få gjort här hemma? Min man har inga krav på mig alls att det ska vara på något sett och förväntar sig inte ens mat på bordet. Jag lagar oftast mat men händer att det blir utemat eller något vi slänger ihop snabbt tillsamman. Bör det vara städat? Diskat? Mat på bordet? Tvätten klar? Jag uppskattar ändå att jag letar jobb 2 h per dag och går en promenad på 1 h per dag. Borde jag hinna med att ha ett strålande skinande hem och mat på bordet? Vad tycker ni?

Hur skulle ni se det om det var jag som arbetade och min man var arbetssökande? Skulle även ansvaret vara samma på honom i sådana fall?

• Svar på tråden Min man arbetar heltid och jag är arbetssökande, vad förväntas av mig?
  • J1983

Om jag var hemma och arbetslös så skulle jag definitivt försöka hålla hemmet i ordning när jag nu hade möjlighet. Då får man ju mer tid tillsammans då man inte behöver städa och hålla på. Dock så låg jag på soffan i flera månader av min graviditet på grund av våldsamt illamående så om det är så får dig så förstår jag om det inte blir  mycket gjort.

• morminmor

Jag har absolut skött hemmet i det läget

• Bellsiii

Jag går hemma gravid i vecka 20, arbetssökande ! Son hemma på 3 år håller hemmet fint och middag finns på bordet varje dag . Ser det som en självklarhet så hade det varit ombytta roller hade min man fått sköta hushållet.

• Loojsen

Kan ju utgå ifrån mig själv.. När jag jobbat och kommer hem vill jag inte att de är stökigt och vill ärligt talat ha maten på bordet. Så, så funkar de hos oss. Den som jobbar, får maten serverad vid hemkomst, rent hem och rena kläder att ha på sig. För de är så vi själva vill ha det helt enkelt :)

• Anonym

Jag har pluggat, varit arbetslös och föräldraledig i olika perioder de senaste åren (jobbat emellan).

Jag städar efter mig själv. Tvättar och hänger tvätten. Fyller och plockar ur diskmaskinen.

Storstädar gör vi tillsammans. Handlar gör vi tillsammans en gång i veckan. Maken lagar maten och jag är den som plockar undan mer i hemmet.

Det funkar för oss.

• Anonym (hemmafru)

Jag kan säga att jag gjort så gott jag kan. Tar tag i saker konstant men skulle inte hinna med att ha allt i tiptop varje dag. Har inte heller haft något mål utan bara tagit saker som det kommer. Min man skulle heller inte stressa runt eller ha krav på att det ska vara tiptop i motsatt roll men blev så nyfiken då jag började läsa en del trådar här. Många verkar ha en bild över hur saker ska vara, vad som utgör en bra människa, bra mamma och fru. Tänkte om det kanske var fler som jag som tyckte det var ok att man tar saker som det kommer. Hinner man inte med maten är det inte hela världen att lösa det tillsammans, eller ta disken dagen därpå...

• Fiona M

du har två timmars arbetsdag och han 8.
    vad tycker du själv?

• Anonym
    Anonym (hemmafru) skrev 2012-12-07 14:58:38 följande:
    Jag kan säga att jag gjort så gott jag kan. Tar tag i saker konstant men skulle inte hinna med att ha allt i tiptop varje dag. Har inte heller haft något mål utan bara tagit saker som det kommer. Min man skulle heller inte stressa runt eller ha krav på att det ska vara tiptop i motsatt roll men blev så nyfiken då jag började läsa en del trådar här. Många verkar ha en bild över hur saker ska vara, vad som utgör en bra människa, bra mamma och fru. Tänkte om det kanske var fler som jag som tyckte det var ok att man tar saker som det kommer. Hinner man inte med maten är det inte hela världen att lösa det tillsammans, eller ta disken dagen därpå...
    Hur ni gör är helt upp till er. Jag får ofta höra att jag är "bortskämd" för att jag inte har maten på bordet när min man kommer hem, eller städar och putsar fönster. Vi har löst det på vårt sätt och det ska andra fullständigt skita i tycker jag
  • Anonym (gravid v 36)

ja klart att du ska göra mer saker hemma än din man.. du går hemma hela dagarna och "jobbar" ca 2 timmar om dagen då har du iaf 6 timmar över som du kan göra något vettigt, om inte mer..

jag är också gravid, dock inte arbetslös utan  halvtids sjukskriven sedan ca 10 veckor tillbaka.  Nu har jag fördelen att jag kan välja varifrån jag vill jobba så jag kan jobba hemifrån  2-3 timmar om dagen så vi har väl ungefär samma tid uppbokad varje dag.. hade jag inte kunnat det så hade jag varit helt sjukskriven men det ville jag inte..

inte räknar jag in i min arbetsdag att å ut med hunden eller att jag stoppar i en maskin tvätt, inte heller ligger jag i sängen hela dagen utan gör så mkt jag orkar, visst det kan innebära att jag får gå och vila en stund på eftermiddagen men då får man ju fortsätta på kvällen...

• Flattis

Om du är illamående så gör du ju så mycket du orkar, och arbetssökandet går före. Jag mådde fruktansvärt illa i början av min graviditet och det blev verkligen inte mycket gjort då, kan jag säga. Nu när jag är nysnittad och har en bebis att ta hand om är det inga som helst problem att både plugga ett par timmar per dag och hålla hemmet i toptrim och laga mat förutom lite besök av vänner och familj, men det där illamåendet har jag all respekt för, det var inte att leka med.

• Anonym (hemservice)

I min värld tar den som är hemma hand om hemmet och har maten klar tills den som jobbar kommer hem. Oberoende av om det är mannen eller kvinnan som är hemma. Hemmet skall också hållas efter av den som är hemma samt planering av matlistor, födelsedagspresenter till släkten och sånt. Tycker det är självklart och är ju faktiskt inte betungande på nåt vis.

Svar på tråden Min man arbetar heltid och jag är arbetssökande, vad förväntas av mig?