• Anonym (nyfiken)

Exakt VAD är det som invandrare/nysvenskar får som man inte har rätt till som infödd svensk?

Åh jag är så trött på detta. Varje gång jag läser en tråd som handlar om någon med ekonomiska svårigheter av något slag så kommer det alltid in någon som gapar 'jaa så går det när man låter invandrarna ta över', eller ' synd att du inte är invandrare ts, då hade du fått din egen vikt i guld', 'rösta på sd nästa val så kommer all social misär utrotas eftersom vi alla vet att det bara är invandringen som kostar skattepengar i det här landet'
    Typ så. Jag kan inte för mitt liv förstå exakt vad det är som invandrarna får, som vi svenskar inte får? Upplys mig gärna!
    Jo förresten, en sak vet jag. Etableringsbidraget som löper över två år. Wow, det är ju mycket mera pengar än vad vi kostat i skola och fri vård våra 20 första år i landet Drömmer

Okej, invandrare lever i större utsträckning på socialbidrag än infödda. Men det är inte som att de har rätt till det i större utsträckning än svenskar. 
    Invandrare måste också genomgå arbetsmarknadsprogram precis som arbetslösa svenskar. Jag jobbar som sfi-lärare och vi måste skicka in elevernas närvaro till arbetsförmedlingen eller socialförvaltningen varje månad, varje timme de har frånvaro får de avdrag på sina pengar.
    När de genomgått SFI a - d måste de ofta (eller parallellt för den delen) gå på komvux för att läsa upp grundskole - och gymnasiekompetens. Precis som svenskar utan utbildning har rätt att göra.

Invandrare med låg inkomst har rätt till bostadsbidrag, precis som svenskar med låg inkomst. De har rätt till studiestöd, precis som svenskar. De har rätt till försörjningsstöd, precis som svenskar. Jag ser ingen skillnad, förutom att de i större utsträckning riskerar att bli fast i bidragsberoende än svenskar. Ja guuuud så orättvist!
    Snälla, upplys mig. Vad är det dessa "kulturberikare" och "pensionsräddare" som ni som alltid klagar över denna, tydligen, extrema orättvisa, så trevligt brukar kalla dem får som etniska svenskar inte har rätt till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 13:26
    Okej, hitills har föjande presenterats i tråden:
    Sfi-bonusen/etableringsbidraget. Som jag redan nämnt i ts.

Körkort. Det kan svenskar också få i vissa fall och det är knappast så att kommuner slänger ut körkort till höger och vänster bara för att man heter Muhammed och Ahmed.

Retroaktiv föräldrapenning. Gäller alltså även inrikes födda svenskar som spenderat småarnsåren utomlands. Kan dock hålla med om att detta är galet.

Superduperhög pension även fast man inte jobbat en minut i Sverige och är över pnesionsåldern. Alltså, jag förstår inte hur det skulle gå till, att man kan få mer än allmänpension och det finns ingen källa till detta påstående heller så jag tvivlar än så länge men är villig att anse mig överbevisad om någon visar mig fakta.

Igen. Tråden handlar INTE om huruvuda unvandringen är ett problem eller ej och folk har givetvis rätt till sina åsikter. Men när folk kommer dragandes med sina bittra åsikter, baserat på helt falska argument så blir jag mer än lovligt irriterad. Så väntar fortfarande på fakta.

• Svar på tråden Exakt VAD är det som invandrare/nysvenskar får som man inte har rätt till som infödd svensk?
  • Jojile

Och vem tror ni att man kommer sparka på när det inte finns en invandrare att skylla på?

• Anonym
    Jojile skrev 2013-03-26 21:25:14 följande:
    Och vem tror ni att man kommer sparka på när det inte finns en invandrare att skylla på?
    Den dagen lär inte komma.
  • Anonym (Svårt?)

Något som jag tycker är lite lustigt. När man diskuterar jordbrukspolitiken, så är de rödgröna helt "djurrätts"fanatiska. Helst ska man inte äta kött alls, och ska man göra det så ska det i alla fall vara helt köttfria dagar i kommunens skolor och andra matserveringar. Det är ju så synd om de söta kossorna! Och bönder luktar ändå bara illa!

Utom när det kommer till halalkött. Då upphör omtanken om djuren, för det är viktigare än allting annat att de muslimska barnen får tillgång till kött från djur som plågats ihjäl på ett fullkomligt inhumant sätt. Alla dagar i veckan!!!

(Kom just hem från Kommunfullmäktige i min kommun, och är lätt slut i huvudet... Obestämd)   

• Anonym
    Anonym (Svårt?) skrev 2013-03-26 22:36:03 följande:
    Något som jag tycker är lite lustigt. När man diskuterar jordbrukspolitiken, så är de rödgröna helt "djurrätts"fanatiska. Helst ska man inte äta kött alls, och ska man göra det så ska det i alla fall vara helt köttfria dagar i kommunens skolor och andra matserveringar. Det är ju så synd om de söta kossorna! Och bönder luktar ändå bara illa!

Utom när det kommer till halalkött. Då upphör omtanken om djuren, för det är viktigare än allting annat att de muslimska barnen får tillgång till kött från djur som plågats ihjäl på ett fullkomligt inhumant sätt. Alla dagar i veckan!!!

(Kom just hem från Kommunfullmäktige i min kommun, och är lätt slut i huvudet... Obestämd)   
    Ja, det är synd om kossorna OCH för jäkligt med halal-slaktat kött. Men det är väl bara ännu ett bevis på den svenska flatheten...eller den sjuka svenska driften på att visa "förståelse" för alla. Självklart ska inte djurplågeri accepteras bara för att människor i sin religions namn har hittat på att de bara ska äta en viss sorts kött. Sverige är ett oerhört sekulariserat land, ändå ska vi förstå och tillmötesgå religiösa idéer som är så förlegade och bakåtsträvande att de inte ens var moderna när Jesus föddes...
  • paret

Men halalslakt är väl förbjudeti Sverige som enda EU-land?
  • OLilly

Har i ett tidigare inlägg skrivit om CSN och efter det är det ingen som har kommenterat det. Men nu många inlägg senare sitter folk och snackar en massa skit igen och sprider sina fördomar. Det verkar vara svårt för vissa att ta till sig verkligheten. De fördomar som surrar här i tråden verkar vara spikade.
    Öppna era sinnen för fan och sluta lägga ord i folks munnar och dra egna slutsatser efter att ha läst vinklade "nyheter" eller efter saker ni har "hört" från någon. Ett dåligt exempel kan ju aldrig representera hela folket/gruppen, oavsett om det gäller ett lands folk, en kontinents folk, ras eller religiösa grupper. Läs och begrunda era födromar. 

"Vill flika in med en sak som jag tycker är intressant och det är alla invandrare som studerar på grundskolenivå och hur de försörjer sig under studietiden. Huddinge kommun, vilken är Stockholms Läns näst största kommun efter Stockholms kommun har på Vux Huddinge skrivit en kommentar om påståendena om att allt fler av de studerande på grundskolenivå (svenskar och invandrare) tar lån från CSN och hamnar hos kronofogden. 
    Kommentaren är särskilt intressant eftersom den ifrågasätter medias sätt att vara källkritisk och framhäva fakta på ett opartiskt sätt.  
    (SFI studerande är inte berättigade till bidrag eller lån)."

"Få elever på grundläggande vuxenutbildning tar CSN-lån för att bedriva sina studier

De senaste veckorna har rubrikerna kring SFI- och grundläggande vuxenutbildning duggat tätt i medierna. I en artikel i Skolvärldens senaste nummer framkommer att elever studerande på grundläggande vuxenutbildning ofta hamnar hos Kronofogden. I en kolumn i Aftonbladet från den 5/2 skriver Monica Gunne att ”hälften av de som läser in gymnasiekompetensen på Komvux inte kan betala igen sina skulder”. Detta är rubriker som ligger långt ifrån verkligheten på Vux Huddinge.

Enligt den statliga utredaren, Geoff Erici, (som intervjuas i artikeln i Skolvärlden) får många elever som tar studielån för att läsa på grundläggande nivå senare i livet problem att betala tillbaka dessa. Den statliga utredning som han ansvarar för visar att en tredjedel av de studerande på grundläggande vuxenutbildning tar studielån, och att ca 50 procent av den gruppen någon gång hamnar hos kronofogden för att de inte klarar att göra rätt för sig. Detta är naturligtvis alarmerande siffror.

Men hur väl stämmer detta överens med verkligheten för studerande på grundläggande vuxenutbildning i Huddinge? Den senaste rapporten till CSN visar på helt andra siffror.

I nuläget studerar 421 elever på grundläggande vuxenutbildning. Av dessa har 164 st. (40 %) en markering för att de tar emot studiestöd eller studielån. En klar majoritet finansierar alltså sina studier på annat sätt.

Den största elevgruppen på Vux Huddinge är de som studerar Svenska som andraspråk. I nuläget finns 271 registrerade elever av vilka 181 av eleverna är berättigade till studiestöd (övriga läser i för liten omfattning för att vara berättigade till studiestöd). Av dessa 181 elever väljer 108 st. (60 %) att inte ta studiestöd.  Av återstående 73 st. (40 %) elever som väljer att ta studiestöd är det endast 20 st. (27 %) som väljer att ta studielån. Ser man till det totala antalet studiemedelsberättigade i denna elevgrupp så är det alltså endast 11 % som tar lån för sina studier. Det är siffror långt ifrån den tredjedel som nämnts i den statliga komvuxutredningen.

Anta sedan att hälften av de elever i gruppen som tar studielån hamnar hos Kronofogden så handlar det i faktiska tal om 10 st. (13,5 %) av de med studiemedel, eller 5,5 % av de i gruppen som är studiemedelsberättigade, eller om man så vill 2,4 % av det totala antalet studerande på grundläggande vuxenutbildning i Huddinge som kankomma att hamna hos Kronofogden. Det är beklämmande siffror men ger en mer nyanserad bild av problematiken som är viktig att ta i beaktande när man som läsare tar del av informationen som ges i media.

Vi på Vux Huddinge vill med detta visa att vår bild av problematiken kring studielån för elever på grundläggande vuxenutbildning inte stämmer överens med den bild som ges i media, eller i den pågående statliga komvuxutredningen. Siffrorna är dock rådande för Huddinge och säger inget om läget i övriga kommuner. Vidare anser vi också att medias rapportering i ämnet saknar vitala frågeställningar. Har eleverna sedan tidigare en skuldbörda, eller har de tagit andra lån under studietiden? Skiljer sig skuldbördan från den övriga befolkningen?"  

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly
    paret skrev 2013-03-27 20:31:10 följande:
    Nej
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Denise87
    paret skrev 2013-03-27 20:31:10 följande:
    Ja halalslakt som muslimerna vill ha den är förbjudet i sverige, dock inte alls som enda eu land utan det är massa 
    länder som skärpt sina regler 2013 och nu har det så som vi alltid har haft det.

I sverige är det förbjudet att avliva ett djur utan bedövning dvs utan att djuret först blivit medvetslöst.  Enligt eus riktlinjer så ska man tillåta det i en viss grad när det gäller religiös slakt men vi har aldrig gjort det.

• paret
    Denise87 skrev 2013-03-27 23:33:19 följande:
    Ja halalslakt som muslimerna vill ha den är förbjudet i sverige, dock inte alls som enda eu land utan det är massa 
    länder som skärpt sina regler 2013 och nu har det så som vi alltid har haft det.

I sverige är det förbjudet att avliva ett djur utan bedövning dvs utan att djuret först blivit medvetslöst.  Enligt eus riktlinjer så ska man tillåta det i en viss grad när det gäller religiös slakt men vi har aldrig gjort det.

Ja, det är väl tillåtet överallt i Europa med religös slakt utan bedövning, bara Sverige som har totalförbud mot slakt utan bedövning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 21:32:46 följande:
    Den dagen lär inte komma.

Tror du missade poängen.
  • paret
    paret skrev 2013-03-29 11:51:58 följande:
    Ja, det är väl tillåtet överallt i Europa med religös slakt utan bedövning, bara Sverige som har totalförbud mot slakt utan bedövning?
    Men visst är kosherslakt samma sak? Alltså utan bedövning?
    Sen är det ju med med kosher än just det
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-29 11:53:25 följande:

Tror du missade poängen.
    Nä, tror inte det. Uppfattade det som att du menade att vi människor alltid måste skylla på något/ någon och om vi inte skulle ha invandrarna att skylla på...ja, vad skulle vi då beklaga oss över...

...uppfattade jag dig fel?

Tror att du missade poängen i mitt inlägg. Ironi, vet du.
  • Herdis
    paret skrev 2013-03-29 11:58:41 följande:
    Men visst är kosherslakt samma sak? Alltså utan bedövning?
    Sen är det ju med med kosher än just det

Ja, fast så här är det. Det halalkött som säljs i Sverige, är slaktat av en imam som skär halsen av djuret och mumlar eller sjunger några verser. MEN djuret är ändå bedövat av en bultpistol först. Jag vet att detta förekommer på ett vanligt svenskt slakteri i Södertälje - de har bara anställt en imam också, så blev det frid och fröjd. Så det är lite "halvfuskigt" halalkött, men duger åt nästan alla muslimer i Sverige. Det finns dock en liten grupp som importerar riktigt halalkött, som innebär att djuret förblött vid fullt medvetande...

Judarna, däremot, accepterar inte den kompromissen. Utan de importerar ALLT sitt kosherkött, så att de får den riktiga djurplågerivarianten. Av någon anledning talas det tyst om detta... (Nu menade jag de judar som fortfarande håller sig till kosher - det finns såklart även de som har blivit ljumma i sin tro och äter som vilka svenskar som helst.) 
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Herdis
    Denise87 skrev 2013-03-27 23:33:19 följande:

Japp. Men jag råkar veta, att i många länder så var det riktigt hemskt före lagändringen. Produktionstempot är så uppskruvat, att de på många slakterifabriker inte ville ha två olika sorters produktionslinjer - en halal och en vanlig - för att det saktade ner och bildade flaskhalsar. Så i stället dödade de ALLA djuren på halalvis - även de som skulle ätas av vanliga infödda kristna!
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Anonym
    Herdis skrev 2013-03-29 12:40:28 följande:

Ja, fast så här är det. Det halalkött som säljs i Sverige, är slaktat av en imam som skär halsen av djuret och mumlar eller sjunger några verser. MEN djuret är ändå bedövat av en bultpistol först. Jag vet att detta förekommer på ett vanligt svenskt slakteri i Södertälje - de har bara anställt en imam också, så blev det frid och fröjd. Så det är lite "halvfuskigt" halalkött, men duger åt nästan alla muslimer i Sverige. Det finns dock en liten grupp som importerar riktigt halalkött, som innebär att djuret förblött vid fullt medvetande...

Judarna, däremot, accepterar inte den kompromissen. Utan de importerar ALLT sitt kosherkött, så att de får den riktiga djurplågerivarianten. Av någon anledning talas det tyst om detta... (Nu menade jag de judar som fortfarande håller sig till kosher - det finns såklart även de som har blivit ljumma i sin tro och äter som vilka svenskar som helst.) 
    Det borde finnas förbud mot att importera djurplågeri-kött. Människor som i religionens namn måste äta sådant kött får inte min förståelse (för sina matvanor alltså). Tycker att det är bevis på primitivt tänkande. och ja, kalla mig rasist, den som vill.
  • Herdis
    Anonym skrev 2013-03-29 12:45:40 följande:
    Det borde finnas förbud mot att importera djurplågeri-kött. Människor som i religionens namn måste äta sådant kött får inte min förståelse (för sina matvanor alltså). Tycker att det är bevis på primitivt tänkande. och ja, kalla mig rasist, den som vill.

Ja, jag tycker också det. Men jag vet inte hur sådana förbud går ihop med andra lagar, om frihandel och så. Å andra sidan ÄR det ju förbjudet att importera narkotika, så man borde kunna göra undantag även för detta...

Dock skulle det nog bara sluta med, att de började plåga ihjäl djur på svenskt territorium i stället. Redan idag har svenska fårbönder ett mycket stort problem med, att deras får stjäls inför de stora muslimska högtiderna (som kräver ett helstekt får...). 
  • whybother

(Kom just hem från Kommunfullmäktige i min kommun, och är lätt slut i huvudet... )   

Ja, det är skillnad på folk och folk!

SD 2014
  • whybother
    Anonym skrev 2013-03-29 12:45:40 följande:

• RKH
    Ursäkta men lyssnar man på NYHTERNA I SVENSK TV I DAG säger de att INVANDRARE ska ha förtur till JOBB och BOSTAD det talas ang din undran över vad INVANDRARE har som inte svensken har. Jag undrar i vilket land DU som INVANDRARE kan få all den hjälp sverige ger dessa INVANDRARE ( jag pratar INTE om FLYKTINGAR NU ) ge gärna ett exempel på dessa länder. Konstigt vad upprörda folk blir när man nämner INVANDRARE och så börjar de prata om att man inte vill ha hit flyktingar men fattar INTE de är en HELT annan grupp som flytt för sina liv.
Svar på tråden Exakt VAD är det som invandrare/nysvenskar får som man inte har rätt till som infödd svensk?