Exakt VAD är det som invandrare/nysvenskar får som man inte har rätt till som infödd svensk?
Åh jag är så trött på detta. Varje gång jag läser en tråd som handlar om någon med ekonomiska svårigheter av något slag så kommer det alltid in någon som gapar 'jaa så går det när man låter invandrarna ta över', eller ' synd att du inte är invandrare ts, då hade du fått din egen vikt i guld', 'rösta på sd nästa val så kommer all social misär utrotas eftersom vi alla vet att det bara är invandringen som kostar skattepengar i det här landet'
Typ så. Jag kan inte för mitt liv förstå exakt vad det är som invandrarna får, som vi svenskar inte får? Upplys mig gärna!
Jo förresten, en sak vet jag. Etableringsbidraget som löper över två år. Wow, det är ju mycket mera pengar än vad vi kostat i skola och fri vård våra 20 första år i landet
Okej, invandrare lever i större utsträckning på socialbidrag än infödda. Men det är inte som att de har rätt till det i större utsträckning än svenskar.
Invandrare måste också genomgå arbetsmarknadsprogram precis som arbetslösa svenskar. Jag jobbar som sfi-lärare och vi måste skicka in elevernas närvaro till arbetsförmedlingen eller socialförvaltningen varje månad, varje timme de har frånvaro får de avdrag på sina pengar.
När de genomgått SFI a - d måste de ofta (eller parallellt för den delen) gå på komvux för att läsa upp grundskole - och gymnasiekompetens. Precis som svenskar utan utbildning har rätt att göra.
Invandrare med låg inkomst har rätt till bostadsbidrag, precis som svenskar med låg inkomst. De har rätt till studiestöd, precis som svenskar. De har rätt till försörjningsstöd, precis som svenskar. Jag ser ingen skillnad, förutom att de i större utsträckning riskerar att bli fast i bidragsberoende än svenskar. Ja guuuud så orättvist!
Snälla, upplys mig. Vad är det dessa "kulturberikare" och "pensionsräddare" som ni som alltid klagar över denna, tydligen, extrema orättvisa, så trevligt brukar kalla dem får som etniska svenskar inte har rätt till?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 13:26
Okej, hitills har föjande presenterats i tråden:
Sfi-bonusen/etableringsbidraget. Som jag redan nämnt i ts.
Körkort. Det kan svenskar också få i vissa fall och det är knappast så att kommuner slänger ut körkort till höger och vänster bara för att man heter Muhammed och Ahmed.
Retroaktiv föräldrapenning. Gäller alltså även inrikes födda svenskar som spenderat småarnsåren utomlands. Kan dock hålla med om att detta är galet.
Superduperhög pension även fast man inte jobbat en minut i Sverige och är över pnesionsåldern. Alltså, jag förstår inte hur det skulle gå till, att man kan få mer än allmänpension och det finns ingen källa till detta påstående heller så jag tvivlar än så länge men är villig att anse mig överbevisad om någon visar mig fakta.
Igen. Tråden handlar INTE om huruvuda unvandringen är ett problem eller ej och folk har givetvis rätt till sina åsikter. Men när folk kommer dragandes med sina bittra åsikter, baserat på helt falska argument så blir jag mer än lovligt irriterad. Så väntar fortfarande på fakta.