• tösami

Colombia - BMI krav?

Hej!

Nu har jag och min fästman ställt oss i adoptionskö hos AC. Vi är väldigt intresserade av att adoptera från Sydamerika och helst då Colombia. När jag har läst i olika forum ser jag dock att läkarundersökningen kräver att man har ett BMI på under 30. Har jag fått det om bakfoten? Jag ser inget om det kravet under landinformationen?

Min fästman är nämligen brandman och det skulle vara svårt för honom att komma under 30! Men det kanske dom tar hänsyn till då "övervikten" inte är fetma utan muskler?

Är det någon som har erfarenhet av detta? 

• Svar på tråden Colombia - BMI krav?
  • Chatz

Är inte säker men tror inte att Colombia har  några uttalade BMI-krav. 

Däremot är det ju lång väntetid i Sverige just nu (4 år) innan man ens kan skicka sin ansökan (privata barnhemmen) och det  är oroligt på adoptionsfronten i landet (få barnbesked). Till ICBF kan man skicka direkt, men det tar ju minst lika lång tid.

Vet ju inte er ålder, önskan eller ambition, men oftast vill man ju få barn så snabbt det bara går när man bestämt sig för adoption. Lycka till!

• tösami
    Chatz skrev 2012-12-09 20:17:03 följande:
    Är inte säker men tror inte att Colombia har  några uttalade BMI-krav. 

Däremot är det ju lång väntetid i Sverige just nu (4 år) innan man ens kan skicka sin ansökan (privata barnhemmen) och det  är oroligt på adoptionsfronten i landet (få barnbesked). Till ICBF kan man skicka direkt, men det tar ju minst lika lång tid.

Vet ju inte er ålder, önskan eller ambition, men oftast vill man ju få barn så snabbt det bara går när man bestämt sig för adoption. Lycka till!
    Tack för svaret!

Ojdå, jag förstod inte att det var så lång kö i Sverige! Jag såg det ju på hemsidan men när jag läste i alla forum från 2010-2011 så verkade det gå mycket snabbare. Är det något som hänt relativt nyligen då?

Har du något tips på annat land (helst i Sydamerika) som det inte är lika lång kö till?

Vi är unga, 25 respektive 26 så på det viset har vi ju inte bråttom. Men precis som du sa vill man gärna få barn så snabbt det går när man bestämt sig! Vi har försökt på naturlig väg i 2 år så har varit inställda på att bli föräldrar lika länge. 4 år innan man ens får skicka sin ansökan låter därför väldigt långt! 
  • Pippi Långstrump

Som du säker vet måste man vara gift innan man adopterar.
    Gift er, ställer i kö hos en eller flera adoptionsorganisationer samt kontakta er hemkommun för medgivande utredning.
    När ni har gjort dessa steg hinner det hända mycket mellan de olika länderna.
    Välkomna till adoptionsvärlden!

• tösami
    Pippi Långstrump skrev 2012-12-09 21:17:29 följande:
    Som du säker vet måste man vara gift innan man adopterar.
    Gift er, ställer i kö hos en eller flera adoptionsorganisationer samt kontakta er hemkommun för medgivande utredning.
    När ni har gjort dessa steg hinner det hända mycket mellan de olika länderna.
    Välkomna till adoptionsvärlden!
    Gifta oss ska vi :) Vi har ju ställt oss i AC nu och kollar lite vilken annan kö vi ska välja. Kommunen har vi inte kontaktat än, jag vet att man inte behöver vara gift för att påbörja utredningen men vi vill nog vänta lite tills vi närmar oss bröllopet i alla fall. 

Tack! Det är verkligen en djungel! Men lätt ska det ju inte vara när det handlar om att adoptera ett barn  Baby

ps. du vet inte hur det är med BMI-kravet? Att man måste vara under 30 för vissa länder, gör dem undantag för anledningar som min fästman har? Det är ju inte bra för jobbet om han skulle ligga under 30 så länge!
  • Karolina1982

Bmikrav? Vad är detta? Helt sjukt ju? Skulle ens BMI bestämma om man är en bra eller dålig förälder?
    Lycka till TS!

• tösami
    Pippi Långstrump skrev 2012-12-09 21:53:08 följande:
    Kolla BMI kraven med AC. Vet att det finns kommuner som har BMI krav.
    Tack, ska ringa AC i morgon!
  • tösami
    Karolina1982 skrev 2012-12-09 22:20:32 följande:
    Bmikrav? Vad är detta? Helt sjukt ju? Skulle ens BMI bestämma om man är en bra eller dålig förälder?
    Lycka till TS!
    Jamen visst är det larvigt? Kan förstå att man inte vill att föräldrarna ska lida av extrem fetma då det både är begränsande och förkortar livslängden, men BMI är ett fruktansvärt dåligt medel att mäta det. 

Tack! 
  • JP01

Eftersom ni ännu är i början av er resa skulle jag råda er att inte "låsa" er för mycket i tanken vid land, det är ju tyvärr en hel del väntan i de här processerna, så det kan hända mycket med landskrav och kötider. Det som gäller idag kan vara rejält annorlunda ett år.

• Simba79
    tösami skrev 2012-12-09 21:11:15 följande:
    Tack för svaret!

Ojdå, jag förstod inte att det var så lång kö i Sverige! Jag såg det ju på hemsidan men när jag läste i alla forum från 2010-2011 så verkade det gå mycket snabbare. Är det något som hänt relativt nyligen då?

Har du något tips på annat land (helst i Sydamerika) som det inte är lika lång kö till?

Vi är unga, 25 respektive 26 så på det viset har vi ju inte bråttom. Men precis som du sa vill man gärna få barn så snabbt det går när man bestämt sig! Vi har försökt på naturlig väg i 2 år så har varit inställda på att bli föräldrar lika länge. 4 år innan man ens får skicka sin ansökan låter därför väldigt långt! 
    Det har varit mer eller mindre stopp i Colombia några månader så det är därför det är långa köer nu. Förhoppningsvis kommer allt snart igång som vanligt igen, men köerna kommer nog hålla i sig ett tag. 
Svar på tråden Colombia - BMI krav?