• Mimmi85

När kunde ert barn börja gå med vinterskor?

Dotter på 1 år tog första stegen för 1,5 månad sen. Men det är de sista 2 veckorna hon börjat gå mycket och går allra bäst utan strumpor. Hon kan inte gå i vinterkängorna utomhus än. När kunde era barn gå utomhus i vinterkängor?

• Svar på tråden När kunde ert barn börja gå med vinterskor?
  • Natulcien

Det är ju ganska stor skillnad på att springa barfota på ett plant golv och att gå i skor på oregelbundet underlag...
    Sonen gick inomhus när han var runt 14 månader, men utomhus ville han inte gå förrän han var runt 16 månader.

• ToK

Min dotter började gå inomhus när hon var nästan 1år och 2 veckor senare gick hon utomhus med gympaskor utan problem. Dock provade hon aldrig vinterskor (det var vår..) så de har hon nu istället och nu kan hon ju gå med dom, nu är hon mer än 1,5år.
    Det är svårt att gå i tunga skor men framför allt är det svårt att gå i snön. Det kan ta lång tid, men du får väl gå och hålla handen tills det går bättre :)

• Sade

Lillan började gå när hon var nio månader och två veckor. En månad senare köpte vi vinterskor till henne. Första gångerna vi tog på henne skorna stod hon bara helt stilla och storgrät. Hon fick ha skorna en stund varje dag och en vecka senare gick det bra att gå med skorna. Men när hon ramlar ute med vinterskorna kommer hon inte upp igen och det går inte bra att gå på gräs heller. Funkar bara med plant underlag än så länge.

• glassen

Min son lärde sig gå inomhus när han var 12 månader, men var nästan 17 månader när han kunde gå utomhus, detta pga vinterkängorna. Han lärde sig gå ute när vi bytte till vårskor.
    Min dotter fyller år på sommaren, så hon var närmare 1,5 när vinterkängorna kom fram och då var det inga probelm eftersom hon redan gått i skor ett halvår. 

• Flickan och kråkan

Äldsta började gå när han var närmare 16 månader och det var på våren så vinterkängor var inte aktuellt förrän han var närmare 2 år och då var det inga problem. Yngsta började gå när han var året. Det var också på våren så han var väl 20 månader någonting när vinterkängorna åkte fram. 

• elyse

Det där beror nog mycket på vad man köper för skor. Det finns 2-3-åringar som har svårt att gå i klumpiga skor. 

• Antilopen

Min son började gå när han var 10 månader, då var det mitt i sommaren. Han var väl kanske 12 månader när han kunde gå ute i gympaskor. Nu är han 14 månader och går ute i vinterkängor utan större problem.

• Cyberfru

Min dotter började gå, utan stöd, strax innan ettårsdagen i oktober, dock hade hon gått i höstskor ute, med stöd, hon hade ju gått med stöd (hålla en hand) i rätt många månader innan hon vågade släppa taget hon så hon hade tränat lite innan. Hon kunde gå i vinterkängor den vintern, alltså i november kanske, men det var ju inte supersmidigt för henne att ta sig fram, det var det inte. I år har hon inga problem att ta sig fram, även om vissa skor är jobbiga att gå i, men så är det ju även för vuxna ;)

• sina

Min dotter började gå (alltså mer än bara något enstaka steg) barfota inomhus när hon var 15 månader. En vecka senare gick hon utomhus i vinterkängor i snö utan problem. Hon ramlade ju någon gång då och då, men tog sig upp utan hjälp.

• tulip79

Han var drygt ett år när vi provade skor. Han tog sina första steg när han var 10,5 mån och gick helt obehindrat efter 3 veckor. Gick snabbt att lära sig gå med skor ute. Gick främst på gräsmattan. Nu är han snart 14 mån och gillar att gå ute i snön! Både där det är skottat och inte...

• Miss Obsessive

Min tös började gå precis till 9-månadersdagen och var ca 10 månader när hon fick sina första skor, ett par vinterkängor. Hon tyckte väl att det var både konstigt och läskigt att gå med skor till en början, men vi övade några ggr inne innan hon hade de "på riktigt" och hon vande sig snabbt :) 

Svar på tråden När kunde ert barn börja gå med vinterskor?