• Smultroneet

Spendera lång tid uppe i åre med små barn. Kan inte använda vagnen hur gör ni?

Vi ska upp till åre några veckor i vinter. Man kan inte köra med vagn då det i stort sätt inte finns någon väg där vi bor så pulka är ju det enda alternativet. Våra barn är 1 1/2 år och 3mån. Har tänkt lite på lillan hur man ska göra hon tål ju inte direkt fullt med snö i ansiktet om det skulle snöa. Hur gör ni?
    Har tänkt och sätta fast liggdelen på en pulka så man kan sätta över regn skyddet ifall det snöar.
    Eller finns det någon bättre lösning? 

• Svar på tråden Spendera lång tid uppe i åre med små barn. Kan inte använda vagnen hur gör ni?
  • Tygtiiger

Lillbarnet i sele hade jag kört på!! Antingen utanpå jackan med ett bra skydd över eller under jackan om den har plats.

Krupke, we've got problems of our own!
  • phillipha

Jag skulle bära den lilla i sjal el sele. Till babybjörn funns ex ett vindskygg i fleece som är vattentätt. den drar man om bebisen när den är i selen ock så finns det en huva att dra över huvudet. Jättesmisigt! Så bar jag min son hela hans förata vinter från han var 1 månad till 5 månadet.

• Minion
    kixan skrev 2012-12-09 21:59:59 följande:
    Bärjal och en stor jacka som räcker runt er båda.
    Eller en ergonomsk sele. Babybjörn är allt annat än ergonomiskt. För varken bäraren eller barnet.
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Smultroneet

Sele e tyvär uteslutet annars hade ja självklart valt det :), men skruttan hatar o sitta i sele/sjal max 5min sen gap skriker hon :)

• Blomsteröga

Det går att hyra en fjellpulken också. Har inte testat själv, men det borde fungera. Fanns att hyra i skiduthyrningen när vi var där för några år sedan.

• Echo

Bärstol? Blir ju inte lika tight som sele eller sjal.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Blomsteröga

Just det! Sen finns det skidor att sätta på vagnen också. Det har jag inte heller testat, men hade behövt när det var oplogat på vägen till förskolan förra vintern.

• Hoppfull84

pulka och åkpåse! man tar sig oftast fram rätt ok med pulka. sen är man ju ofta inne större delen av tiden och tar sig bara från ställe till ställe och vissa sträckor kan man säkert klara sig med att hjälpas åt att ungarna/ låta stora gå själv.
    men ska man på långpromenad så är det pulka eller stabilare vagn som gäller

• resemamman
    resemamman skrev 2012-12-10 08:58:03 följande:
    Skidor på vagnen hade jag tagit. Tex dessa: www.naturkompaniet.se/Product/Produc t.aspx?id=121083

Eller en Chariot med skidor, lite dyr men väldigt väldigt bra och användbar länge. ser ut så här (bara info om skidpaketet, men du får en bild av hur den ser ut): www.addnature.com/product.aspx HARIOTCARRIERSSKIDSET_COUGAR 

Länkarna funkar inte... Sök på naturkompaniet efter barnvagnsskida
    och på Addnature efter Chariot skidor 
  • Smultroneet

Tack för svaren :) Har inte lust o lägga ut en förmögenhet på de :) Men istället för o köpa skidor ska ja se om pappa kan pyssla ihop något med våra gamla barnskidor som ser ungefär lika dana ut :)

• FruBecks

De flesta skidshoppar hyr ut pulkor som är anpassade för små barn. Jag bodde i en sådan under mina första år under vinterhalvåret. De är vindtäta och man ligger väl skyddad. Ta med varma filtar, plädar etc att stoppa om barnet i. 

• cloudberry79

Jag bor  fjällen och brukar dra stora i pulka med fårfäll som botten, lilla sitter i trikåsjal. Hon hatade också sjalen i början, men fick vänja sig, för annars skulle vi inte ta oss till förskolan när det snöat. Jag har henne i fleeceoverall i trikåsjalen och sen en vindjacka runt hela oss när det är kallt. Det tar ett tag att bli van bärare, men det är definitivt värt övningen! Har man en bra barnvagn klarar man de flesta stigar och skoterspår också, men inte när det är nysnö.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anniqa84

Kolla upp om dom hyr ut chariot dära.. Vi bodde på ett mkt mindre ställe i närheten av Åre och dom hyrde ut.. Fast vi hyrde dock inte för vi var dära på sommaren..:P
    Men dom är kanon.. Bor själv i Norrland och många använder sig av den.. Finns för ett eller två barn.. Och "babyvagga" finns till sen så man kan ha dom allra minsta i dom..

• hannis

Jag hade försökt vänja barnet vid sjal/sele. Vilket har du testat? Finns ju massor av olika så någon måste ju passa.

Svar på tråden Spendera lång tid uppe i åre med små barn. Kan inte använda vagnen hur gör ni?