• anitaq

Tips och råd ang nattvaken bebid

Hej.
    Har en fyramånaders dotter som har ändrat sina sömnvanor den senaste veckan.
    Förut har vi lagt henne mellan 22-22.30 och sen har hon sovit fram till morgonen. Vissa undantag med en matning vid 04-tiden och sen somnat om direkt.
    Senaste veckan har vi gjort precis som alltid vid läggningen. Hon somnar och sover i ungefär en timme och sen vaknar hon och grinar och grinar och grinar. Försöker med allt; mat, sång, vaggning, byte av blöja, napp, gunga sängeb lite. Hon kan distraheras om hon får titta på nånting, eller om man sjunger för henne. Men så fort man lägget henne i sängen igen så gallskriker hon. Sen vaknar hon ungefär varannan timme men då räcker det med napp och lite gungning för att hon ska somna om.
    Hon har varit snorig och hostig idag och natten till idag.

Detta är ju inte världens största problem eftersom hon somnar ju alltid om tillslut när hon verkligen inte orkar vara vaken längre. Men jag blir så fundersam att hon bryter vanorna så direkt och sen lägger till samma nya rutiner varje natt.
    Vad kan det ha att göra med?

• Svar på tråden Tips och råd ang nattvaken bebid
  • Pysan1

Det är troligen bara någon fas hon går igenom. Min dotter har haft svårt att komma till ro riktigt i perioder. Dock inte lika mycket som du beskriver, men att hon vaknat ofta och vill ha närhet etc. Sen kanske hon är på g att bli sjuk? Så att det är de som spökar.

• Takex

Säkert en fas. Låt henne sova hos dig istället för sin säng :)

• anitaq

Ja, hon är ju förkyld nu, började natten till i lördags. Men dessa sömnproblem började förra helgen.. Kan den legat och lurat redan då kanske? Vet inte hur det fungerar med små bebisars kroppar och sjukdomar..

Provade inatt att lägga henne bredvid mig i sängen, men hon bara skrek och skrek.

Vaknade varannan timme inatt också, men nu kan jag ju i alla fall relatera till förkylningen. Men som sagt, varför började det redan förra helgen?

Svar på tråden Tips och råd ang nattvaken bebid