• elismamma

Långresa med hela familjen under föräldraledigheten?

Hej!

Min sambo och jag funderar starkt på att åka iväg 2-3 månader under föräldraledigheten när vårt nästa barn kommer och har hunnit bli några månader. Vi har sedan tidigare en son på 2.5 år, vi skulle alltså åka allihopa och vara borta ca jan-mars.

Söker efter någon som kan tipsa lite om var man kan åka? Ej Thailand, även om jag vet att det är väldigt barnvänligt o lätt att resa där. Vi vill se något annat, funderar på sydamerika?

Undrar även hur ni har gjort med ert eget boende under tiden ni varit borta? Vi kommer inte att ha råd att ha ett hus som bara "står" hemma med alla fasta kostnader och räkningar.. (Äger eget hus). Känns ju inte heller som om det är så attraktivt för någon att hyra ett hus i endast tre månader under vintern..?

Alla tips, råd och tankar kring detta projekt mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Långresa med hela familjen under föräldraledigheten?
  • hymafr

Låter vanskligt att åka så långt bort med ett så litet barn. De flesta jag känner till som åkt iväg har väntat tills bebisen varit lite större - 6 månader och äldre.

Ni kanske ska se efter möjligheten att vänta tills nästa jan-mars, dvs 2014? Då hinner ni spara ihop till resan och slipper bekymra er om huslån etc. Dessutom är även bebisen så stor att hen kan leka med syskonet. 

• FruBecks

Låter som om ni har en spännande utmaning framför er  Jag kan rekommendera att resa iväg under föräldraledigheten, den kvalitetstiden man får med familjen när man är bortrest är ovärderlig och kanske aldrig kommer igen. Vi bodde i Spanien i somras i 3 månader med vår son och det var den bästa tid i mitt liv, helt klart!

Vad det gäller resmål så beror det ju på vilken budget ni har att röra er med men jag kan också rekommendera Australien om ni vill utanför Europa.

• elismamma

Som jag skrev så vill jag att barnet ska ha hunnit bli några månader och bland annat fått vaccinationer som han/hon behöver ha. Har inte tänkt att åka iväg med ett nyfött barn:) Och jag är inte gravid än så jag vet inte än vilken vinter, vilket år det blir fråga om.

Australien, vad bör man räkna med för kostnad per dag (mat, boende, utflykter, mm)? Något särskilt ställe/plats att rekommendera?

Ingen som har något om Sydamerika, tex Mexico? Eller om boendefrågan?

FruBecks:

Vad hade ni för boende i Sverige när ni åkte? var det någon av er som jobbade/pluggade i spanien eller på distans, eller var både f-lediga?

Jag tänker oxå att man får en helt annan möjlighet att umgås hela familjen, det måste vara helt underbart:) Detta, att åka hela familjen i mer än tre veckor på "vanlig" semester och bara få ha varandra kan man ju inte göra annars om man inte har så pass mycket pengar att man kan göra det ändå (men det har ju de flesta tyvärr inte..).

• FruBecks
    elismamma skrev 2012-12-10 21:47:58 följande:
    FruBecks:

Vad hade ni för boende i Sverige när ni åkte? var det någon av er som jobbade/pluggade i spanien eller på distans, eller var både f-lediga?

Jag tänker oxå att man får en helt annan möjlighet att umgås hela familjen, det måste vara helt underbart:) Detta, att åka hela familjen i mer än tre veckor på "vanlig" semester och bara få ha varandra kan man ju inte göra annars om man inte har så pass mycket pengar att man kan göra det ändå (men det har ju de flesta tyvärr inte..).
    Vi bor i hus. Det fick stå tomt under resan med tillsyn av grannar och familj

Vi kombinerade föräldradagar och semester och hade en del sparade pengar att leva på. Vi levde rätt billigt, hyrde ett hus privat (förmedlingar tar hutlöst bra betalt) och maten är betydligt billigare i Spanien, även restaurangbesök. 
Svar på tråden Långresa med hela familjen under föräldraledigheten?