• KretaJo

Tvååring med mardrömmar och nu rädd för sitt sovrum

Min lille son på drygt 2 år har alltid varit lätt att få att somna. Att han har vaknat ganska mycket fram till för bara lite sedan är iofs också ett faktum, men att gå och lägga sig har han alltid gjort med ett leende. Jag har liksom bara stoppat om honom och gett honom nappen också har han somnat själv.

För ca en månad sedan bytte vi från spjälsäng till vanlig med sidskydd och de första nätterna var han så stolt och lycklig över sin nya säng. han sprang in och la sig i den och vi kunde knappt gå upp på ovanvåningen (där sovrummen finns) utan att han ville gå och nanna.

Men så kom mardrömmarna (det är iaf vad jag antar att det har handlat om). Han vaknar på nätterna med riktiga primalskrik, som om någon håller på att ta livet av honom. Han kallar på mig och när jag kommer in till honom står han någonstans på golvet i sitt rum och är stel av skräck, hela den lille kroppen skälver. I början kunde jag bara lägga honom igen och han somnade om direkt. Detta hände ca. 4-5 ggr/natt och jag tänkte att det var en fas som kom med den nya sängen.

Maximos går också igenom en ganska jobbig fas av tvåårstrots just nu, men är mellan varven samma glada lille gullfis som alltid. Jag ger honom så mycket kel och kärlek jag bara kan.

Igår när jag skulle natta Maxen  så fick han fullkomlig panik när jag bar in honom i sovrummet. Han slet tag i dörrkarmen och försökte med all kraft undvika att gå in i sitt rum. Han var helt försörd innan jag fattade att det var rummet han var rädd för, trodde mest att det var en trotsboom som skulle gå över efter någon minut. Min lille kille hulkade och skrek och kastade sig runt i min famn. Jag kunde inte lugna honom så länge vi var i hans rum. Efter bara några minuter bytte vi rum och Max fick somna med mig i min säng. Han har alltid sovit i egen säng och trivts bra med det, så det kändes lite ovant.

Jag har inga problem med att låta honom sova hos oss ett tag om han behöver den tryggheten (det är ju ganska mysigt), men jag är ändå undrande över vad vi ska göra med hans skräck för sitt rum.

Jag har läst lite här och många uppmuntrar att låta syskonen sova ihop om de är rädda om natten och det kanske vore en lösning. Max har en storasyster på 5 år som eventuellt kan gå med på att dela rum (är dock inte helt säker, hon tycker att lillebror kan vara ganska störig).

Ska vi testa med syskonrum eller ska jag bara låta Max sova hos oss så länge han visar tendenser av rädsla? Bygger jag upp rädslan genom att låta honom undvika sitt sovrum? Har någon samma erfarenhet? Hur blev det sedan?

• Svar på tråden Tvååring med mardrömmar och nu rädd för sitt sovrum
  • LeLove

Är han rädd för sitt rum på dagtid också? Eller är det bara när han ska sova? Min dotter började få svårt att sova sen strax innan hon skulle fylla 3 (trodde att det hängde ihop med att hon skulle få en lillebror lr så men nej). Hon sov nästintill konstant i min säng från 3-4,5års åldern, strax innan hon skulle fylla 4 så började hon prata om mardrömmarna och jag kopplade ganska snabbt ihop det med sömnparalys/hypnogoga tillståndet man kan hamna i. Jätteläskigt även för mig som är vuxen så helt klart är att hon är ännu mer rädd. Nattskräck har några av mina bekantas barn haft, vet inte riktigt om det ligger på samma nivå som sömnparalysen eller om det är läskigare. Känns det tryggt för dig att ha barnet i din säng så skulle jag nog ha det, ev testa dela med syster. (mina delar, 2 & 5år gamla idag). Dottern kan dock bli rädd fortfarande men oftast hjälper det att sitta brevid hennes säng & läsa saga (eller ta till det "lata" alternativet och sätta på en film på liten bärbar dvd, då "koncentrerar" hon sig på något annat & somnar, även om det tar ett bra tag vissa nätter.

• KretaJo

Han verkar inte rädd för sitt rum på dagen, så länge det inte vankas sömn. Inatt när han sov hos oss grät han inte en endaste gång, vilket är minst en månad sedan nu. En gång hörde jag ett ynkligt "mamma", men han blev lugn direkt han kände att jag låg där intill. Han rör sig mycket i sömnen och vaknar lätt, så därför är samsovning inte idealt. Idag vaknade han för dagen 1,5 timme innan han brukar, t ex.

Jag funderar på att kanske låta Elli (storasyster) sova hos honom i hans säng ett tag och se om det hjälper honom att komma över sin rädsla, men det får ju inte gå ut över hennes sömn heller. Om han håller på att väcka henne och sånt menar jag...

• Flickan och kråkan

Ni får inte plats med en vanlig säng bredvid er dubbelsäng. Han har sällskap, storasyster störs inte och ni har gott om plats .

• LeLove

Ja, eller testa att bara låta dom dela rum? Blir nog påfrestande för henne om dom ska sova i samma säng men det går att ställa sängarna nära, eller testa att ställa in hans säng i erat rum?

• Jkpg Deluxe

Runt 2 år hade sonen en sån period och då ställde vi hans växa-säng brevid min i ca 2 månader och sen kunde han sova i sitt rum igen!

Svar på tråden Tvååring med mardrömmar och nu rädd för sitt sovrum