FrökenKanSjälv skrev 2012-12-11 17:21:47 följande:
Det kan nog funka med några mil mellan när barnen är yngre, dvs så länge de har barnomsorg. Föräldern kan skjutsa till och från förskola och fritids, och även till kompisar och aktiviteter. Men man kan inte räkna med att klasskompisarna följer med hem och leker.
När barnen blir äldre och vill gå hem från skolan själva, eller hänga med kompisar flera gånger i veckan eller har fotbollsträning flera gånger i veckan, då börjar det bli jobbigt för barnen. Det blir krångligt för dem att pussla med allmänna kommunikationer och missa saker.
För föräldern kan det vara en perfekt lösning att få bo lite längre bort, kanske närmare egen släkt och vänner, eller närmare jobbet, eller bo ihop med nya partnern. För barnet innebär det en lång rad kompromisser att bo flera mil bort från skola och kompisar. Så fundera över om det bästa för dina barn kanske är att du stannar i närheten av deras skola eller att du låter dem bo hos den andra föräldern mer.
Fast så där som du beskriver det med fritidsintresen och kompisar har jag haft det hela min tonårstid fast mina föräldrar varit gifta. jag har bott långt ute på landet och gått i högstadiet och gymnasiet inne i centralorten mer än 2 mil från mitt hem. Om jag slutade skolan kl 14 och fotbollsträningen började 16.30 hade mina föräldrar inte hunnit hem och jag hade inte kunnat ta mig fram och tillbaka så då fick man hänga med en kompis hem, stanna i stan/biblioteket etc. i bland fick jag sova över hos en kompis för att matcherna var så sena och mina föräldrar jobbade kväll och inte kunde hämta...
vad jag vill säga är att allt dt där går att lösa om man bara vill, man packar många vskor och har med till skolan (skolväska, träningsväska, övernatningväska, gympapåse, matsäck... ) och planerar så kan man lösa allt!!