• Anonym (frågvis)

bo hur långt ifrån varandra för varanna veckas boende?

Hej

Undrar, hur långt ifrån varandra bor ni som har barnen varannan vecka? Vad menas med samma område som man kan läsa om på socramratt.se? Man ska ju tydligen helst bo i samma område om man vill ha varannan vecka.

Känner ni till något fall där tingsrätten dömt till varannan vecka och hur långt ifrån varandra bodde föräldrarna då?

Är inte intresserad av att diskutera vårdnads-boende eller umgängesfrågor i övrigt utan bara växelvis boende och då endast varannan vecka. :)

Är tacksam för alla svar.

• Svar på tråden bo hur långt ifrån varandra för varanna veckas boende?
  • Adonis

Vi bor ca en mil ifrån varandra fast i samma stad. Dvs inte i samma stadsdel. Mamman bor kvar nära förskolan och jag kör för hämtning/lämning där under "min" vecka. Funkar bra tycker jag.

• Anonym (Längre)

Vi bor 4 mil ifrån varandra och fick vv av TR.

• Anonym (frågvis)
    Anonym (Längre) skrev 2012-12-10 20:49:29 följande:
    Vi bor 4 mil ifrån varandra och fick vv av TR.
    Ok, fungerar det bra trots det relativt stora avståndet? Kör en av till dagis varje dag så långt?
    Eller gäller det äldre barn som tar sig till skolan med skolskjuts?

Funderar på det här med kompisar och fritidsaktiviteter också..när barnen är lite äldre menar jag så vill de
    ju ha sina kamrater nära sig.
  • Anonym (Längre)

Kör till skolan varje morgon, jobbar själv i samma stad. Barnet leker m sina kompisar från skolan även när det är här då hämtar/lämnar jag. Barnet har även massor av kompisar här. Aktiviteter har barnet både här och där. Jag skjutsar till dem hos mamman på mina veckor, hon vägrar dock skjutsa till de som barnet har här på sina veckor. Men som barnet själv säger - hellre varannan vecka än inte alls.... Det funkar om man vill och inte ser problem i att köra.

• Anonym

Vi har valt att bara bo någon km emellan..eftersom barnen går fram och tbx till skolan själva och även har kompisarna häromkring.

• Anonym
    Anonym (frågvis) skrev 2012-12-10 21:42:18 följande:
    Ok, fungerar det bra trots det relativt stora avståndet? Kör en av till dagis varje dag så långt?
    Eller gäller det äldre barn som tar sig till skolan med skolskjuts?

Funderar på det här med kompisar och fritidsaktiviteter också..när barnen är lite äldre menar jag så vill de
    ju ha sina kamrater nära sig.
    Finns allmänna kommunikationer mellan skolan/kompisarna och hemmet som är längst bort?
  • FrökenKanSjälv

Det kan nog funka med några mil mellan när barnen är yngre, dvs så länge de har barnomsorg. Föräldern kan skjutsa till och från förskola och fritids, och även till kompisar och aktiviteter. Men man kan inte räkna med att klasskompisarna följer med hem och leker.

När barnen blir äldre och vill gå hem från skolan själva, eller hänga med kompisar flera gånger i veckan eller har fotbollsträning flera gånger i veckan, då börjar det bli jobbigt för barnen. Det blir krångligt för dem att pussla med allmänna kommunikationer och missa saker.

För föräldern kan det vara en perfekt lösning att få bo lite längre bort, kanske närmare egen släkt och vänner, eller närmare jobbet, eller bo ihop med nya partnern. För barnet innebär det en lång rad kompromisser att bo flera mil bort från skola och kompisar. Så fundera över om det bästa för dina barn kanske är att du stannar i närheten av deras skola eller att du låter dem bo hos den andra föräldern mer.

• Anonym (mm)

Något att tänka på är att en del kommuner tillåter att man har två dagis, men ingen tillåter två skolor.

• Anonym
    Anonym (mm) skrev 2012-12-12 10:56:11 följande:
    Något att tänka på är att en del kommuner tillåter att man har två dagis, men ingen tillåter två skolor.

Nä,precis. Och man får se ur barnets synvinkel. De har redan 2 hem,behöver inte fler.
    Har man valt barn,får man offra lite också. Och bo nära varandra för att underlätta. 
  • alexs mamma
    FrökenKanSjälv skrev 2012-12-11 17:21:47 följande:
    Det kan nog funka med några mil mellan när barnen är yngre, dvs så länge de har barnomsorg. Föräldern kan skjutsa till och från förskola och fritids, och även till kompisar och aktiviteter. Men man kan inte räkna med att klasskompisarna följer med hem och leker.

När barnen blir äldre och vill gå hem från skolan själva, eller hänga med kompisar flera gånger i veckan eller har fotbollsträning flera gånger i veckan, då börjar det bli jobbigt för barnen. Det blir krångligt för dem att pussla med allmänna kommunikationer och missa saker.

För föräldern kan det vara en perfekt lösning att få bo lite längre bort, kanske närmare egen släkt och vänner, eller närmare jobbet, eller bo ihop med nya partnern. För barnet innebär det en lång rad kompromisser att bo flera mil bort från skola och kompisar. Så fundera över om det bästa för dina barn kanske är att du stannar i närheten av deras skola eller att du låter dem bo hos den andra föräldern mer.
    Fast så där som du beskriver det med fritidsintresen och kompisar har jag haft det hela min tonårstid fast mina föräldrar varit gifta. jag har bott långt ute på landet och gått i högstadiet och gymnasiet inne i centralorten mer än 2 mil från mitt hem. Om jag slutade skolan kl 14 och fotbollsträningen började 16.30 hade mina föräldrar inte hunnit hem och jag hade inte kunnat ta mig fram och tillbaka så då fick man hänga med en kompis hem, stanna i stan/biblioteket etc. i bland fick jag sova över hos en kompis för att matcherna var så sena och mina föräldrar jobbade kväll och inte kunde hämta...

vad jag vill säga är att allt dt där går att lösa om man bara vill, man packar många vskor och har med till skolan (skolväska, träningsväska, övernatningväska, gympapåse, matsäck... ) och planerar så kan man lösa allt!! 
  • FrökenKanSjälv

Och det jag vill säga är precis det du beskriver, att vardagen blir väldigt krånglig för barnen när en (eller båda) förälder väljer att bosätta sig flera mil från skolan.

Dvs det blir bättre för föräldern att flytta, men mycket jobbigare för barnen.

• Anonym (nej)

Har inte vv mycket pga att vi bor ca 4 mil från varandra och barnen själv tycker att det är jobbigt att åka så långt varje dag. Dessutom har de sitt sociala umgänge här där vi bor (nära skolan) vilket de inte har hos den andra föräldern så de börjar tycka de missar mkt när de åker dit.
    Deras förälder som bor 4 mil från oss skulle aldrig sitta och skjutsa till kompisar och aktiviteter vilket betyder att barnen inte skulle få några aktiviteter alls den veckan.

Dessutom gillar iofs barnen inte att ha två boende. Vi har därför valt att de bor på ett ställe (nära skolan) och hälsar på och hittar på saker hos den andra föräldern som bor 4 mil bort.   

Svar på tråden bo hur långt ifrån varandra för varanna veckas boende?