• Tessou

    När bytte Ni till en framåtvänd stol?

    Våran son blir 4 år i slutet av Mars. Och föhoppningsvis hittar jag en bra/snygg/billig framåtvänd stol på reorna..

    Men min fråga är; när bytte Ni andra från bakåtvänd till framåtvänd stol??
    Han är så lång, och trots att jag köpt en ny bil med 5 dörrar (istället för 3) så sitter
    han helt böjd och krokig därbak, stackarn..


    ELIAS 090326
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-28 12:41
    I Onsdags köpte vi en Britax Two-Way till sonen. Han provade igår och han sitter jättebra - har mycket plats för benen, fast att han sitter baklänges!!
  • Svar på tråden När bytte Ni till en framåtvänd stol?
  • AAEV

    Nu har jag bara läst ts, så det finns risk för upprepning! Men klagar han?

    Vi har för övrigt inte bytt stol och tänker inte göra det förrän han växer ur den gamla. Sonen är 4.

  • Ordis
    tinis77 skrev 2012-12-11 18:59:01 följande:
    Ordis; det är lag på att barn under 3 år ska sitta i godkänd skyddsanordning, men inte att de ska sitta bakåt. Sitter det en ettåring i en framåtvänd stol som är godkänd för barnets vikt så är det helt ok.
    Ja, har jag uttryckt mig annorlunda ber jag om ursäkt.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • FrkJenny

    Vi bytte strax innan sexårsdagen. Inte för att han inte rymdes längre utan för att han bröt armen och det blev sjukt krångligt att lirka in gipsarmen i bältet på den bakåtvända stolen. Av bekvämlighetsskäl, alltså. 
     

  • Misery

    Vi har en 7 åring sitter bakåtvänd i en Axkid. Nu är han inte så stor, men är 120 cm lång, och väger 18 kg. Det går om man vill, och har dem växt ur en Two way, eller en Axkid, så finns det väl inget val än att vända. Men har man en annan stol, så bör man prova dessa och fortsätta ha barnet bakåtvänt.

  • MammaBella

    Ni som har långa barn som sitter bakåtvänt. Vad har ni för stol? Min långa tjej (3år 100cm) växer snart ur sin stol eftersom bältet vid axlarna kommer för långt ner. Det ska ju inte vara längre ner än vid axelhöjd.

  • Misery
    MammaBella skrev 2012-12-18 12:11:59 följande:
    Ni som har långa barn som sitter bakåtvänt. Vad har ni för stol? Min långa tjej (3år 100cm) växer snart ur sin stol eftersom bältet vid axlarna kommer för långt ner. Det ska ju inte vara längre ner än vid axelhöjd.
    Axkid, och en Two Way.
  • niky40
    MammaBella skrev 2012-12-18 12:11:59 följande:
    Ni som har långa barn som sitter bakåtvänt. Vad har ni för stol? Min långa tjej (3år 100cm) växer snart ur sin stol eftersom bältet vid axlarna kommer för långt ner. Det ska ju inte vara längre ner än vid axelhöjd.



    twoway har vi. Sonen är 4 och 110 cm och sitter jättebra!
  • Sisisisi
    MammaBella skrev 2012-12-18 12:11:59 följande:
    Ni som har långa barn som sitter bakåtvänt. Vad har ni för stol? Min långa tjej (3år 100cm) växer snart ur sin stol eftersom bältet vid axlarna kommer för långt ner. Det ska ju inte vara längre ner än vid axelhöjd.

    Vi har en twoway och en multitech. Barnet är 113 cm och får plats i MT några månader till och i TW ännu längre, åtminstone tills han är 120 cm. 
  • pigglet
    MammaBella skrev 2012-12-18 12:11:59 följande:
    Ni som har långa barn som sitter bakåtvänt. Vad har ni för stol? Min långa tjej (3år 100cm) växer snart ur sin stol eftersom bältet vid axlarna kommer för långt ner. Det ska ju inte vara längre ner än vid axelhöjd.
    Sonen fyller snart 6 år, är 115 cm. Sitter i en ActaGraco duoflex (gamla modellen).
    Det går inte höja bältet? På vår stol finns flera olika höjder. Annars är det nog bara byta. Åk och testa en two-way tex. 
  • MammaBella
    pigglet skrev 2012-12-18 20:20:11 följande:
    Sonen fyller snart 6 år, är 115 cm. Sitter i en ActaGraco duoflex (gamla modellen).
    Det går inte höja bältet? På vår stol finns flera olika höjder. Annars är det nog bara byta. Åk och testa en two-way tex. 
    Det är redan på högsta...
  • Slagathor

    Förlåt att jag snor tråden men vi har en britax bakåtvänd till 14 månaders. Hon får dock knappt plats. Har förlagt manualen. Hur ställer man in en barnstol så benen får plats? De är krökta mot sätet nu :(


    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Dr Mupp

    Ettan 4 år och då endast för att jag blev lat och ansåg att montera in tre bakåtvända stolar varje gång vi skulle åka bil var för jobbigt. Idag skulle jag inte ha tagit det beslutet.
    Tvåan 5,5 år, då växte han ur Two-way på längden.
    Trean 5,5 år, då växte han ur Two-way på längden.
    Fyran blir 3 år och sitter självklart bakåt.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Misery
    Slagathor skrev 2012-12-18 21:51:18 följande:
    Förlåt att jag snor tråden men vi har en britax bakåtvänd till 14 månaders. Hon får dock knappt plats. Har förlagt manualen. Hur ställer man in en barnstol så benen får plats? De är krökta mot sätet nu :(
    Sitter den fram, skjut sätet bakåt, sitter han i bak, så skjut sätet fram lite, och flytta stolen efter. Böjda ben är inget farligt. Så länge du inte säger nå åt barnet att hon sitter trångt så kommer inte heller barnet att klaga. Vi har en 7 åring i en two way, och han får plats.

  • Karlaa

    Köp en two-way som flera skriver. Min son fyller 4 år i slutet av februari och verkar vara i samma storlek som din pojke, han sitter jättebra i den stolen och har låååångt kvar innan han växer ur den. Benen är knappt böjda alls, han har aldrig klagat och har gått om utrymme.

  • Tessou

    Oj, vad ni har skrivit! Har totalt missat alla nya inlägg...

    Men ja, vi kommer köpa en Two-Way!! Får hoppas de rear ut de till julen, och att
    han kommer sitta bra i den, i min Toyota Corolla..



    ELIAS 090326
  • Joico
    MammaBella skrev 2012-12-18 12:11:59 följande:
    Ni som har långa barn som sitter bakåtvänt. Vad har ni för stol? Min långa tjej (3år 100cm) växer snart ur sin stol eftersom bältet vid axlarna kommer för långt ner. Det ska ju inte vara längre ner än vid axelhöjd.
    Det är ingen fara att bältet kommer ut nedanför axlarna.
  • Tessou

    I Onsdags köpte vi en Britax Two-Way till sonen (på rea också! ). Han provade igår och han sitter jättebra - har mycket plats för benen, fast att han sitter baklänges!!



    ELIAS 090326
Svar på tråden När bytte Ni till en framåtvänd stol?