Anonym (Kalle) skrev 2012-12-11 09:44:28 följande:
Oj, vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag är väldigt lik dig. Jag har en flickvän som bemöter mina filosofiska tankar med ett -"Jaha.." eller -"Jag vet inte" men samtidigt så förstår jag henne - hon har ett logiskt och tankeriktigt tänkande. Vi skiljer oss där. Jag tycker däremot om att utmana mina tankar. Det är sällan jag följer en färdig utstakad väg utan jag har gått vägar ingen har visat mig. Jag känner kärlek för människor som gör något de brinner för. När alla gör samma känner en vilja att göra precis tvärtom. Jag jobbar varje dag med människor som uttrycker sig med musik, text, drama, bild... det är en livsstil att jobba med skapande. Vi kastar oss över projekt som för många kan tycka omöjliga och hopplösa. Jag borde hittat något som talade samma språk som jag - men det var i henne som jag blev förälskad i ;( För en gång skull blev jag kär i en person och inte kär i kärleken. Såna som jag blir annars lätt det.
Att skriva ner mina tankar är något jag måste göra. Antingen blir det bara som text eller text till låt. Ibland kan det bli sidor med text medan vissa dagar kan jag summera allt med ett ord. Jag behöver skriva ner mina tankar då de blir för röriga i huvudet. För att veta hur jag känner och tänker måste jag se. Jag kan inte sortera i huvudet. Jag fungerar inte då.
Då har helt rätt med att ingen kan vara tankeläsare och även om jag ibland önskar: "...försök se det ändå..." så måste jag berätta mer vad jag längtar efter. Jag har nog varit för accepterande för hennes sätt att vara. Hon vet att jag älskar att hålla om henne och komma henne nära. Hon vet att jag mår bra när hon kryper ner hos mig för att bara vara - känna värmen. Jag döljer inget. Jag har tänkt att vill hon så kommer hon fram till mig. Det händer som jag tidigare skrivit om, de där dagarna då hon är helt lustfylld och passionerat intensivt älskar mig. Det som är påfrestande är att kontrasten och skillnaden är så stark.
Du har fått mig att hoppas lite till. Tack :)
Det glädjer mig att du uppskattar mina kommentarer

Jag tror absolut din situation kan bli bättre, men det gäller väl att testa sig fram och se HUR man kan få saker och ting att bli bättre!
Eftersom det kan vara svårt att få din tjej att förstå med ord hur du känner -
så kanske det kan vara värt att typ skriva ett brev till henne ? En låt ?
Kanske låter töntigt, men hellre töntiga lösningar än inga lösningar alls, right ?
Om man verkligen är intresserad av att utveckla sitt förhållande och stanna kvar i det - så tycker jag absolut man ska försöka förbättra det som brister, tills man känner att man gjort allt man kan och det ändå inte funkat att lösa.
Jag själv, som inte bor med min pojkvän,
har flera gånger tagit upp jobbiga saker med honom i typ facebookchatten ... haha ... och så
när vi väl har träffats (vi bor nära varann, men ej tillsammans som sagt)
har det varit betyyydligt lättare att ta upp det där jobbiga, när man redan konverserat lite om det i skrift.
Det är därför jag tänker att ett brev ju kan vara en lösning ... om man skriver det på ett
konstruktivt sätt, ett schysst sätt som hon ej upplever som kritiserande.
I ditt fall så kanske det är värt att ställa något slags ultimatum ... dvs.
få henne att förstå att du blir LEDSEN av sättet hon behandlat dig på och undrar hur det egentligen ligger till mellan er och om det kan bli BÄTTRE..
Alltså som tjej så har jag upplevt att många partners jag haft (män) har vart jääävligt dåliga på att visa känslor ... och
det har tyvärr lett till att jag har testat dom en del. Jag har vart krånglig och dryg i många fall -
för att jag själv inte mått bra av att INTE FÅ RESPONS ALLS på hur jag beter mig ...
Beter jag mig illa
så vill jag att min kille ska sätta STOPP och säga "nu tycker jag du är jobbig" eller liknande - för det tyder på styrka. Jag vill inte ha en man som inte kan säga ifrån och inte är lösningsorienterad - en sån man hade jag ätit upp levande.
Jag tänker även på att jag mött många män som absolut inte haft förmågan att GRÅTA inför mig eller överhuvudtaget erkänna att de blir LEDSNA av mitt beteende ...
Jag själv behöver antingen SE på personen på något sätt att han mår dåligt av det jag gjort, eller HÖRA att han mår dåligt av det jag gjort - för annars känns det ju "Hepp, han blev inte sårad alls då, då är det okej att jag gör såhär!"
Därför mår jag otroligt bra av att min partner faktiskt kan stå för vad han känner och gråta inför mig om han är ledsen över något, istället för att bita ihop som många andra och tror att jag förstår/ser, fastän han stänger in alla känslor.
Kanske behöver du bli bättre på att visa att du faktiskt blir arg/ledsen av hur hon behandlar dig ?