• Sommarlovet1

Har du en tax? Hur är den som sällskapshund?

Vi ska köpa en hundvalp och sambon vill gärna ha en tax då han jagar och vill kunna använda hunden att jaga med. Men jag vill ha en mysig, social och gosig sällskapshund. Går det att få båda delarna i en tax? En mysig sällskapshund samtidigt som den är en duktig jakthund i skogen?

Går det att få en tax lydig? (Komma på inkallning, sitt, ligg, konster, gå fint i koppel, inte hoppa, alltså allmän vardagslydnad)

Vi hade en cavalier tidigare som verligen var helt underbar. Men denna gång vågar vi inte köpa en hund av den rasen då dom är ganska sjuka av sig. Jag vill ha en havanais men lever man med en partner kan man som alla vet inte bestämma allt själv. Och det skulle ju vara perfet om vi hittade en hund som både kan vara min lilla gosvovve samtidigt som den är sambons duktiga jakthund. Är taxen rätt för oss? Det blir en strävhårig tax isåfall.    

• Svar på tråden Har du en tax? Hur är den som sällskapshund?
  • Inorr02
    Sommarlovet1 skrev 2012-12-12 12:26:19 följande:
    Är det någon skillnad på hur sociala och mysiga dom är beroende på om det är strävhår eller korthår? Är alla taxar skälliga?

Ja tax är en skällig ras det vaktar gärna hem och talar om att det kommer nån jag jagar ju med att skälla både i gryt och efter rådjur så jägaren hör dem.
  • Grappa

Taxar är ljuvliga, vilket kompenserar deras trasiga lydnandsgen. Men våra jakttaxar kunde vi inte ha lösa annat än då vi räknade med att de kunde sticka.

• Grappa

strävhår behöver trimmas, det gjorde vi aldrig med de släthåriga.

• Inorr02
    Sommarlovet1 skrev 2012-12-13 12:42:10 följande:
    fördelar med korthår respektive strävhår?

strävhår tål kyla mer än korthår. Strävhår måste man lära sig timma kostar en del att lämmna till nån som trimmar.
  • Inorr02
    Sommarlovet1 skrev 2012-12-14 10:48:12 följande:
    Men ingen skillnad i personlighet och temperament mellan strävhår och korthår?

ska väl inte vara det sen är ju varje hund en egen indevid
  • VIldamary

Vi har två normalstora korhåriga taxar. En på fem år och hennes dotter som nu är snart fem månader. Taxen är en utmärkt sällskapshund, de älskar att sitta i knät och gosa. De hänger med på de flesta aktiviteter och har en behändig storlek att ta med sig. Dock bör man tänka på att man får en stor hund i liten förpackning. En understimulerad tax är kan bli odräglig, men får de tillräckligt med stimulans är de fantastiska.

Våra taxar är till 98 procent sällskapshundar, husse skulle ha en jakthund, men han jagar bara ca. 4-5 gånger per år med vår hund. Resten av tiden tränar vi viltspår ca. varannan vecka och har gått några riktiga eftersök.   VIltspår är en jätte bra aktivitet för taxar då de är gjorda för att använda näsan. När det gäller motionen är vi ute och går med vår tax ca. 1,5 timmar om dagen samt att de har en inhägnad hage på ca. 2000 kvm där de springer löst ett par timmar om dagen beroende på väder. I hagen finns det en liten sluttning där de har ett flerårigt grävprojekt, vår äldre hund älskar verkligen att gräva. Annars tränar vi tricks träning ungefär 2 dagar i veckan, om man skall träna tricks med en tax måste man börja när de är små så de får upp intresset för det. Och det går åt mycket godis för att lära en tax något.  När det gäller att ha hunden lös, kräver det mycket träning, vi har vår tax lös endast där vi vet att det inte finns mycket vilt. Då lyssnar hon bra men skulle det dyka upp ett rådjur skulle hon sticka.

När man uppfostrar en tax behöver man vara konsekvent och mera envis än taxen. Mycket beröm men samtidigt lära dem gränser. OM du skall ha din tax lös behöver den lära sig förbudsorden NEJ och stanna. Nej för att inte fortsätta spåra det där intressanta spåret och stanna för att få stopp på dem helt enkelt.

Just nu är jag hemma och är föräldraledig och hundarna är med mig hela tiden, men sen när vi jobbar har vi dem i hundgård. Det är ett bra alternativ för en tax om man inte har dagmatte. En tax som kan gå in och ut som den själv vill mår nog bättre än en som får ligga inne hela dagen och bara bli rastad. 

När det gäller skillnad på kort och strävhår sägs det att strävhår är bättre jakthundar. Köp en tax från en kennel och besök skk.se och titta i stamtavlorna om de har drevjakts eller viltspårslinjer.         

• Kattakatta

Ni som har tax, är det någon av er som har med den ut på löprundor? Är sugen på en tax just för att det är en "stor hund i litet paket" men jag vill gärna ha med mig hunden ut när jag springer. Det handlar om ca 5 km åt gg och inte i något högt tempo, skulle en vuxen tax orka det?

• Fanny b
    Kattakatta skrev 2014-02-12 13:27:49 följande:
    Ni som har tax, är det någon av er som har med den ut på löprundor? Är sugen på en tax just för att det är en "stor hund i litet paket" men jag vill gärna ha med mig hunden ut när jag springer. Det handlar om ca 5 km åt gg och inte i något högt tempo, skulle en vuxen tax orka det?
    Jag har ingen tax men anser att en  frisk, vuxen hund kan följa med på 5-km löprundor under förutsättning att man tränar dem för detta och anpassar vid behov  löpningen till hundens tempo.
  • chrissepisse
    Kattakatta skrev 2014-02-12 13:27:49 följande:

Distansen är absolut inga problem för en frisk tax som är van att röra på sig. Jag hade tidigare en strävhårstax och vi gick långt och mycket tillsammans. Han orkade en mil utan att blinka. Taxar är jakthundar och ska orka en hel dag i skogen.

Trappor var det som jag var försiktig med. Vi bodde tre trappor upp utan hiss och jag bar honom alltid upp och ner för att skona hans rygg.
  • Fanny b

När det gäller frågan om man kan få en tax lydig så finns det en hundägare som framgångsrikt tävlar i olika hundsportgrenar med sina taxar. Sedan tror jag det också hänger på vilken inställning man har som hundägare, om man t ex vill ha en bra allmänlydnad på en tax går det att få det bara man tränar och inte ge upp. Däremot kan jaktinstinkten som flera nämnt vara ett problem.

• ofrivillig taxhusse

Vi har sedan 2 veckor tagit över en tax för att avlasta en släkting. Det är en tre-årig tik, som är uppväxt i storstad som sällskapshund. Också vi bor mitt i huvudstadsen och hade sedan tidigare en manlig powder-puff. De kommer efter några dagar bra överens. Vårt problem är att tiken på promenaderna gallskriker så snart hon ser en annan hund. Vi försöker sätta gränser och också lugna henne innan den andra hunden är nära, men hittills har utdelningen varit mager. Förslag?

• Tonensu

Har haft två strävhåriga dvärgtaxhanar i min uppväxt. Älskar taxar! Vackra och väldigt personliga. Envisa kan de vara dock. En bra hund att gå långpromenader med i skog och mark. Sen är de samtidigt små och lätta att ta med. Fördelen med strävhår är att de inte fäller. Nackdelen är att man måste trimma. Däremot finns det speciella hundtrimmer att köpa så det ordnar man lätt.

Diskbråck är väldigt vanligt bland taxar, så tänk på att vara försiktig med ryggen. Tex undvika trappor osv.

Lycka till med en underbar hundras :)

• molly50
    Sommarlovet1 skrev 2012-12-11 11:41:42 följande:

Vi ska köpa en hundvalp och sambon vill gärna ha en tax då han jagar och vill kunna använda hunden att jaga med. Men jag vill ha en mysig, social och gosig sällskapshund. Går det att få båda delarna i en tax? En mysig sällskapshund samtidigt som den är en duktig jakthund i skogen?

Går det att få en tax lydig? (Komma på inkallning, sitt, ligg, konster, gå fint i koppel, inte hoppa, alltså allmän vardagslydnad)

Vi hade en cavalier tidigare som verligen var helt underbar. Men denna gång vågar vi inte köpa en hund av den rasen då dom är ganska sjuka av sig. Jag vill ha en havanais men lever man med en partner kan man som alla vet inte bestämma allt själv. Och det skulle ju vara perfet om vi hittade en hund som både kan vara min lilla gosvovve samtidigt som den är sambons duktiga jakthund. Är taxen rätt för oss? Det blir en strävhårig tax isåfall.    

Taxar är helt underbara personligheter!
    Är själv uppväxt med en tax och en sådan hund har jag inte varit med om igen.
    De är väldigt sällskapliga och vill gärna vara med där det händer saker.
    De vill gärna vara med och gosa och mysa också.
    De är dock väldigt envisa så ska man träna lydnad så får man nog vara mer envis än taxen.
    De kan också vara vaktiga och skälla när någon kommer.
    Det finns ett bra talesätt om taxar.
    "Kommer kallad men ej strax,ty född till slav är ingen tax."
    Ett talesätt jag tycker passar bra.

Sedan är det bra att tänka på att vara försiktig med att låta dem gå i trappor osv.
    De får tyvärr ganska lätt diskbråck.

Vi har en havanais och han är helt underbar,men tyvärr ganska blyg då den är mer av en enmanshund som mest tyr sig till den närmaste familjen.
    Den är dock ganska lättlärd när det gäller lydnad.
    Så den är väl lite av en motsats till taxen,skulle man kunna säga.
    Den är för övrigt känd som en väldigt frisk ras.
    Men den är ju ingen jakthund.

Jag är sugen på en tax igen och maken jagar så det är ju en ras som borde passa oss bra.
    Vi är även ute och rör på oss en del och går långa promenader osv.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Har du en tax? Hur är den som sällskapshund?