Sommarlovet1 skrev 2012-12-11 11:41:42 följande:
Vi ska köpa en hundvalp och sambon vill gärna ha en tax då han jagar och vill kunna använda hunden att jaga med. Men jag vill ha en mysig, social och gosig sällskapshund. Går det att få båda delarna i en tax? En mysig sällskapshund samtidigt som den är en duktig jakthund i skogen?
Går det att få en tax lydig? (Komma på inkallning, sitt, ligg, konster, gå fint i koppel, inte hoppa, alltså allmän vardagslydnad)
Vi hade en cavalier tidigare som verligen var helt underbar. Men denna gång vågar vi inte köpa en hund av den rasen då dom är ganska sjuka av sig. Jag vill ha en havanais men lever man med en partner kan man som alla vet inte bestämma allt själv. Och det skulle ju vara perfet om vi hittade en hund som både kan vara min lilla gosvovve samtidigt som den är sambons duktiga jakthund. Är taxen rätt för oss? Det blir en strävhårig tax isåfall.
Taxar är helt underbara personligheter!
Är själv uppväxt med en tax och en sådan hund har jag inte varit med om igen.
De är väldigt sällskapliga och vill gärna vara med där det händer saker.
De vill gärna vara med och gosa och mysa också.
De är dock väldigt envisa så ska man träna lydnad så får man nog vara mer envis än taxen.
De kan också vara vaktiga och skälla när någon kommer.
Det finns ett bra talesätt om taxar.
"Kommer kallad men ej strax,ty född till slav är ingen tax."
Ett talesätt jag tycker passar bra.
Sedan är det bra att tänka på att vara försiktig med att låta dem gå i trappor osv.
De får tyvärr ganska lätt diskbråck.
Vi har en havanais och han är helt underbar,men tyvärr ganska blyg då den är mer av en enmanshund som mest tyr sig till den närmaste familjen.
Den är dock ganska lättlärd när det gäller lydnad.
Så den är väl lite av en motsats till taxen,skulle man kunna säga.
Den är för övrigt känd som en väldigt frisk ras.
Men den är ju ingen jakthund.
Jag är sugen på en tax igen och maken jagar så det är ju en ras som borde passa oss bra.
Vi är även ute och rör på oss en del och går långa promenader osv.