• roxy1

HJÄLP! min fars son har tagit återfall!

Hej!
    jag skriver här därför att jag inte riktigt vet vad jag ska göra och behöver prata av mig.

Jag är 22 år och har en son på två år  Min sons pappa har tagit återfall i drogerna och jag tar nu helt själv hand om våran son. 
    Pappan är nu hemlös och är i full gång med sitt missbruk... vill emellan varven träffa sin son när han är "nykter" som han säger, jag tycker dock att han inte verkar vara helt okej.
    han gråter och säger att han måste få träffa honom och om jag någon gång gått med på det för att jag trott honom att han är nykter, så när han väl kommer och ska träffa sin son så ger han honom iaf inte speciellt mycket uppmärksamhet. bara när han precis kommer typ sen går han mest runt och rotar i grejeroch berättar hur skit allting är och att ingen bryr sig om honom .. blabla.. allt kretsar runt honom. sen frågar han mig är jag en dålig pappa, älskar min son mig? vadfan! han är vuxen din son är ett litet barn som inte förstår vad som händer egentligen det är ju han som ska berätta för sin son hur mycket han älskar honom och inte vice versa!

Jag vill bara det som är bäst för min son jag vill att han ska vara trygg och må bra! ska jag förbjuda pappan helt att träffa våran son? självklart får han inte träffa honom när han är påverkad... men när han är nykter då ska han få träffa honom då? 
    jag märker att min son blir väldigt glad när hans pappa kommer till en början men när han inte får uppmärksamhet så känns det bara som att han åter igen blir sviken?

• Svar på tråden HJÄLP! min fars son har tagit återfall!
  • izgo

Säg till pappan att när han slutat helt med skiten så är han välkommen?

• rosakatt

Håller med tidigare talare, säg ngt liknande, ställ ett ultimatum, antingen droger eller sonen. Det kan ge pappan en tanke, även om de kan dröja år till han återkommer till sonen trots ultimatumet ..

• izgo

Glad över att du tänker på barnets
    Bästa angående deras relation. Även om han kommer ta bort droger i sitt liv och de kanske tar ett år eller tre, då borde han, enligr mig, få komma tillbaka när han är färdig för att träffa sitt barn. Han är "förmodligen" inte kämplig under tiden om han kan bli aggresiv (abstinens eller hur de stavas) så låt de ta tid.

• Tealhawk
    Bara av nyfikenhet innan jag börjar skriva mitt egentliga inlägg: Vad är det för droger han använder?

Att helt förbjuda umgänge pga hans drogmissbruk är inte upp till faktiskt, utan upp till familjerätten. Du kan alltid anmäla pappan för att begränsa umgänget, men det kommer aldrig bli så att barnet inte får träffa sin pappa på flera år. För det går faktiskt den vägen i prioritetsordning, ifall barnet bör träffa sin pappa.
    Om du vill hålla myndigheter utanför så ställ kraven på pappan att han ska vara helt nykter när han kommer på besök och använder umgänge med barnet som en morot. Klarar han av en viss tid utan droger så får han komma längre stunder, eller vad som helst, men att vägra umgänget lär ha motsatt effekt och snarare locka honom till missbruk.
    Sedan till sist så är missbruk en sjukdom och inte ett valt tillstånd så han behöver hjälp, inte bestraffning.
    These are not the droids you're looking for
  • rosakatt

Visst är det en sjukdom, en VALD sjukdom, INGEN annan än pappan satte droger i honom. Många missbrukare behöver förlora en viktig del av livet för att kunna återkomma nykter, givetvis tycker jag att han ska få träffa sin son nykter men de är jätte svårt att veta när en missbrukare är nykter, för de är för jävliga på att dölja de...

• roxy1

tealhawk: han är blandmissbrukare men hans huvud drog är amfetamin.

kan jag enligt lag förbjuda honom att träffa sin son när jag har ensam vårdnad utan att koppla in myndigheter? 
    Min största oro är hur allt de här kommer att påverka min lilla son, om han kommer bli skadad för livet?
    Jag älskar min son ovillkorligt och visar och berättar det för honom varje dag.. men jag är bara så rädd tänk om han kommer gå samma väg bara för att hans pappa försvann helt plötsligt,när han alltid tidigare har funnits med sen dag ett.. och nu när han träffat sin pappa har han ju märkt att han ej mår nå bra. och när han pratat med honom i telefonen så har han lovat honom att dom ska gå till lekpark och det ena och andra. och hans pappa säger inte att han saknar sin son och att han älskar honom utan det är me ombytta roller hans pappa frågar sin son ifall han saknar honom ist.

och ifall hans pappa kommer springa här och banka på dörren och försöka ta sig in.
    Jag vet hur han funkar har vart med om detta många gånger innan vi fick barn att han fått återfall och han kommer alltid hem till mig och har sönder saker och stjäl. dock har han inte gjort det än.. men jag hör hur han pratar säger att han ska ha det å de att det är hans.  att jag bara kastar ut honom och tar hans son ifrån han och allt vi äger att han ej får ett skit. Men jag har sagt till honom att jag menar inte att jag ska ha allt i vårt hem, men att jag tycker att han kan skaffa lägenhet först för annars kommer han bara sälja alla grejer och köpa droger för de ist.

bara så jobbigt allting för jag har själv ingen familj varken mamma eller pappa som kan stötta mig.. känner mig ganska förvirrad ibland känns de som man skulle behöva ha lite förstärkning :) 

• rosakatt

När din son börjar bli större, runt 12-13 års åldern skulle jag tagit med honom till en anhörig helg. Det för det mesta gratis o man lär sig jätte mycket om medberoende, skillnaden i missbruk o beroende, samt får stor insikt i sig själv på ett bra sätt. Beroende på var i landet du bor o hur långt du vill åka kan jag rekommendera Dinnicketorp ! Jag skulle inte ta med en yngre person än åldern ovan då de kan vara jobbigt (och inte minst med att sitta still)...

Om du har sagt att han inte får komma in så får han väl inte det? Det heter ju något men minne som en guldfisk! Någon annan vet säkert ! :)

Svar på tråden HJÄLP! min fars son har tagit återfall!