• DenNamnbitne

    Sagan om ringennamn? Vad tycker ni om namnen och fenomenet?

    Frodo            22    3    M
    Aragorn        48    4    M
    Boromir          1          M
    Meriadoc        3          M
    Merry               1          M
    Samwise         3        M
    Gandalf         28    7    M
    Gimli             17    1    M
    Legolas        53    7    M
    Peregrin         4    1    M
    Bilbo             56     13    M
    Arwen           198     68    K
    Elrond            7    1    M
    Galadriel      42    2    K
    Éomer          7    1    M    
    Éowyn         70     12    K
    Faramir         6    1    M
    Théoden         7    3    M
    Sauron         4    2    M
    Arathorn     1        M

    Detta är en förteckning över hur populära Sagan om ringennamnen är i Sverige. Den vänstra kolumnen är totalt hur många som bär namnet och den mellersta de som har namnet som tilltalsnamn. Då till frågorna:

    Vilket tycker ni är finast? Fulast?
    Skulle något kunna användas på riktigt (tex på era framtida barn)?

    Och sen en liten tanke: Jag har hört diskussioner om att detta skulle vara ett så stort fenomen; att "alla" skulle döpa sina barn till Aragorn och Gimli efter Härskarringentrilogin var ett faktum. Men ni ser hur få det verkligen var. Varför blev det ändå sådana diskussioner?

  • Svar på tråden Sagan om ringennamn? Vad tycker ni om namnen och fenomenet?
  • stickkontakt
    DenNamnbitne skrev 2012-12-12 09:21:10 följande:
    I och för sig skulle jag tro att dessa barn är vuxna män som tagit sig namnet av egen fri vilja.
    Så kan det ju i och för sig vara. Konstiga föräldrar finns dock. Jag läste någon gång runt 2003 om några (inte i Sverige) som gett sitt barn namnet "Saddam Sars". Det är ganska elakt tycker jag, om det nu var sant.
  • Litet My

    Min sambos brorsbarn är döpta efter en fd Idoldeltagare och en från sagan om ringen (tvillingar), hur kul är det om några år.

  • CMM
    Litet My skrev 2012-12-12 16:17:52 följande:
    Min sambos brorsbarn är döpta efter en fd Idoldeltagare och en från sagan om ringen (tvillingar), hur kul är det om några år.
    Haha, Idol-Kevin (ja, dubbelnamn) och Galadriel?
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • kickan89

    Jag är inget stort fan, har sett filmerna men inte läst böckerna. Men Arwen gillar jag, skulle nog kanske kunna döpa ett barn till det faktiskt

  • Basse24

    Som en av de extremt få personer i Sverige som blivit döpt till Sauron så vill jag säga att jag tycker det coolt att få ha ett namn som så gott som ingen annan har. Jag har haft namnet hela mitt 20år långa liv och det var min pappas idé att döpa mig till det. Jag är stolt över namnet.

  • trollhona

    Om man döper sitt ban till Sauron (eller Anakin eller Bowser eller Voldemort och dylikt) så verkar det som man inte är mogen nog att bli förälder. Man borde skaffat en köttätandekrukväxt eller något.

  • Arcnice
    Jag tycker att Arwen, Éomer, Éowyn och Théoden är fina namn. De tre sista ha ren fornnordisk klang som jag gillar (vilket inte är så konstigt med tanke på att Rohan delvis var inspirerad av vikingar om jag inte missuppfattat det hela).

    Dock tveksamt om jag skulle döpa mina barn till något av de namnen, men hellre det än många namn som används på ungar idag som t.ex. Tindra, Vilde, Vilja. etc.
  • Hyllemor

    Jag skulle aldrig själv ge mitt barn ett namn från Tolkien-världen, och då är jag ändå nörd - alltså riktig nörd. Jag kunde prata Quenya som 15-åring. Jag var på mitt första Sagan-om-Ringen-lajv när jag var 12 och jag skolkade från gymnasiet under två dygn under gymnasiet eftersom jag köade till biobiljetter till premiären inför Sagan om ringen-filmerna.


    Om någon trots det ger sitt barn ett namn från Tolkiens värld, så har jag ingenting emot det. Den personen är väl möjligen en än större nörd än vad jag var.


    Det enda jag har något emot, är när man ger sitt barn ett namn som man inte har koll på alls, alltså att man exempelvis ger sitt barn ett namn från exempelvis Tolkien-böckerna, men enbart har sett filmen; eller att man ger sitt barn ett namn som man tycker är "coolt" men inte kan förklara bakgrunden till det.


    Jag träffade en gång ett barn som hette Celsius och gav mig in i en diskussion om astronomi med föräldern, som efter några förvirrade meningar där vi verkligen inte förstod varandra, förklarade att barnet hette Celsius eftersom "det matchar med storasysters namn. Hon heter Decibel." Jag fattar inte den tankevurpan ännu... Däremot tror jag fortfarande att Decibel hade kolik, men jag vågade aldrig fråga om den saken, med tanke på den oförstående konversationen när det lillebror hette Celsius. Kanske tyckte de också att det namnet bara "passade in."


    Eller som ett barn som heter Valkyria som jag hade på en förskola jag jobbade på. Det var ganska konstigt, eller en släkting till mig vars barn heter Loke. Alltså, seriöst... Loke. Varför? Om man nu vill ta ett fornnordiskt namn, så finns det så många andra bättre namn att välja mellan än Valkyria eller Loke. (Givetvis kan man heta Loke, men då kan inte föräldern stirra oförstående på en när man diskuterar guden Loke som personlighet.)


    Alltså, jag är okej med vilka namn som helst, bara man har en tanke bakom varför man har valt annorlunda namn och har en åsikt kring varför man har gjort det.


     


     

  • Xenia

    Hur gammal är den här tråden? Men ämnet kan väl diskuteras närsomhelst.

    Alltså jag tycker inte det är så många som har sådana namn som tilltalsnamn. Att ha ett sånt namn som andranamn tycker jag är helt ok.

    Men som tilltalsnamn så tycker jag man ska välja ett som är någorlunda lätt att uttala.

    Frodo är helt ok (finns ett gammalt namn Frode). Hästen Legolas fick säkert namn efter Sagan om ringen, så det är inte ett hästnamn i sig. Peregrine är ett medeltida namn, sådana gillar jag. (Men risk för att han skulle kallas Perry.)

    Arwen är det vanligaste som tillalsnamn, så det är nog "säkrast" att använda.

    Sauron skulle jag aldrig kunna tänka mig pga negativa associationer.

    Det är ju inte värre att välja namn från Sagan från ringen än från dagens kändisar.

    Varför det blev såna diskussioner, ja folk tyckte väl det var intressant att diskutera.


    DenNamnbitne skrev 2012-12-12 00:51:02 följande: 
    Sagan om ringennamn? Vad tycker ni om namnen och fenomenet?

    Frodo            22    3    M
    Aragorn        48    4    M
    Boromir          1          M
    Meriadoc        3          M
    Merry               1          M
    Samwise         3        M
    Gandalf         28    7    M
    Gimli             17    1    M
    Legolas        53    7    M
    Peregrin         4    1    M
    Bilbo             56     13    M
    Arwen           198     68    K
    Elrond            7    1    M
    Galadriel      42    2    K
    Éomer          7    1    M    
    Éowyn         70     12    K
    Faramir         6    1    M
    Théoden         7    3    M
    Sauron         4    2    M
    Arathorn     1        M

    Detta är en förteckning över hur populära Sagan om ringennamnen är i Sverige. Den vänstra kolumnen är totalt hur många som bär namnet och den mellersta de som har namnet som tilltalsnamn. Då till frågorna:

    Vilket tycker ni är finast? Fulast?
    Skulle något kunna användas på riktigt (tex på era framtida barn)?

    Och sen en liten tanke: Jag har hört diskussioner om att detta skulle vara ett så stort fenomen; att "alla" skulle döpa sina barn till Aragorn och Gimli efter Härskarringentrilogin var ett faktum. Men ni ser hur få det verkligen var. Varför blev det ändå sådana diskussioner?


Svar på tråden Sagan om ringennamn? Vad tycker ni om namnen och fenomenet?