• Bubbelbebis

Ny i epilepsivärlden med frågor om medicin till 6-åring

Hejsan!

Min lilla tjej på 6 år har haft två anfall då hon var helt borta, kissade på sig, ryckte i mungipan, slutade prata m.m. Epileptisk ativitet syntes på EEG. Hon är även hörselskadad och har en syrebrist från när hon föddes där det också syntes en påverkan på hjärnan - denna syrebrist ledde till hjärnskada och hon ligger på gränsen till utvecklingsstörning. Förra veckan blev vi ordinerade medicin - men vi fick välja själva om vi ville ge den till henne.  Läkaren tyckte att den kunde vara till hennes fördel för hennes del då den "slätar ut bruset i huvudet" - eller hur ska man säga? Det som stör från epilepsin och tydligen kan påverka negativt då hon ligger på gränsen till utvecklingsstörning. Detta hade jag ingen aning om - att epilepsi kan ligga och "störa" i hjärnan. Hon behöver ofta vila mitt på dagen, har svårt att koncentrera sig m.m Läkaren sa att medicinen (Lamictal) kunde göra henne mer vaken och få henne att koncentrera sig och ha lättare för att lära sig saker - vilket skulle ha vara en jättebra "biverkning". Han pratade om en substans?? i detta läkemedel som även gavs till ADHD barn. Men nu har jag läst biverkningslistan och man blir ju rädd! Plus att det jag läst från olika forum m.m är att barnen blir trötta istället...eller arga......eller hyperaktiva och inte kan sova......m.m. 

Är det någon som har erfarenhet av att få de "bra biverkningar" som vår läkare sa?

• Svar på tråden Ny i epilepsivärlden med frågor om medicin till 6-åring
  • Vitblomma

Min 2-åring har fått två krampanfall som varat ca 1 timme båda gånger, har en medicin som heter orifil (tror jag) och på honom märker jag ingen skillnad. Men det stod många negativa effekter om medicinen. Var bara uppmärksam, reagerar ditt barn negativt så kontakta läkaren och fråga vad det finns för alternativ? Barnet behöver ju inte påverkas negativt men som sagt var uppmärksam:) ( min son har epilepsi med)

• Bubbelbebis

Vitblomma - ja jag ska hålla stenkoll om någon negativ biverkning dyker upp. Men jag hoppas verkligen på de "bra biverkningarna" vår läkare pratade om också! Intressant och läskigt på samma gång :)

Svar på tråden Ny i epilepsivärlden med frågor om medicin till 6-åring