• Vincent2012

Snart 7 månader och sömnen blir värre!!

Nu är det här med sömnen igen blir bara värre och värre. Han har jättesvårt att koppla av jag ammar på kvällen och natten och på dan är det ammning och smakisar. Varje gång måste jag söva honom han somnar inte när man ammar och jag får gunga i selen. Sover endast pass på 30 min åt gången på dan, har kämpat men det blir inte längre. Är vild vid läggning försöker runt kl åtta men han vaknar ofta efter en halvtimme. Sen har han svårt att somna om. Han har inte ont i magen !! Han blir vild. Drar mig i håret och sparkar. Vart han ligger spelar ingen roll. Somnar ofta i selen men vaknar så fort jag lägger ner han. Orkar inte med detta. Känns som han borde kunna sova när han är trött och jag gjort allt?? Måste vara något fel känns det som helt över aktiv och nu är kl 22 snart. Blir tokig av förlite sömn.

• Svar på tråden Snart 7 månader och sömnen blir värre!!
  • Vincent2012

Är det därför han vaknar och gråter otröstlig på nätterna trots att han sover jämte mig ?

• The Fugly

Ja, närhet får inte nödvändigtvis dem att bli lugna och sova bra, det handlar snarare om trygghet för att hjälpa dem igenom fasen.

• Vincent2012

Han har aldrig sovit bra så jag kommer inte orka längre till är helt slut och trött. Väldigt irriterad på dagarna och ofta huvudvärk. Får många gånger gå ut och slå i väggen och skrika för att jag är så slut och han är så krävande.

V

• The Fugly
    Vincent2012 skrev 2012-12-13 07:44:19 följande:
    Han har aldrig sovit bra så jag kommer inte orka längre till är helt slut och trött. Väldigt irriterad på dagarna och ofta huvudvärk. Får många gånger gå ut och slå i väggen och skrika för att jag är så slut och han är så krävande.

V
    Jag förstår. Är det kris skulle jag pröva tassmetoden som FlitigaLis nämnt, det verkar vara den mest human metoden.

Är du ensam med honom eller har du en partner som kan avlasta?
    Om du är ensam, finns det andra i din närhet som kan avlasta exempelvis på helgen så du får vila upp dig lite då?
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Vincent2012

Jag är inte ensam så på helgen får jag oftast vila men det är blir aldrig densamma som nattsömn. Jag bär han i sele tills han somnar nästa och lägger han i sängen och buffar. I bland är har han så svårt att komma till ro att man nästan få stussa i selen för att han ska kunna slappna av. Han är trött men det är som han kämpar emot.

• Grrretchen

Jag har haft det typ som du beskriver men det har blivit mycket mycket bättre nu när min pojke närmar sig 9 mån. Det är ett helvete många gånger att inte få sova ordentligt!

Jag har detta förhållningssätt: Härda ut tills han blir 10 mån. Då ska jag sluta amma och pappan ska få ta hand om nätterna. Så gjorde vi med storasyster och det gick jättebra. Jag sov i annat rum med öronproppar i några nätter. Efter bara några nätter sov hon bra och vaknade bara 1 eller 2 ggr. Till slut sov hon hela natten. Nu ser jag fram emot detta och räknar ner dagarna.

Såhär gör jag på kvällarna: Leker med honom så han blir riktigt trött. Ger gröt så han blir riktigt mätt och gungar honom i selen tills han somnar. Ofta somnar han djupt och sover vidare när jag lägger ner honom (det gjorde han inte för en månad sen). Sover i en timme kanske. Sedan börjar natten med ständiga uppvak (fast färre än för en månad sen). Detta funkar bäst nu och "somna själv i egen säng" och allt det där tar vi om en månad när han är mer mogen och mottaglig. När man har ett mål känns allt lite lättare! :)

• Vincent2012

Gör ungefär likadant gröt sen pyjamas i bland blir det bad. Saga och mys i sängen välling som han dricker knappt 1 dl av. Och i kväll till helvete i selen. Han somnar jag lägger ner han, vaknar efter 25 min gråter. Får välling äter lite, gråter får bröst äter lite biter mig i bröstet och skrattar i selen igen. Somnar lägger han i sängen vaknar nästan direkt samma prosedur 3 ggr så nu står jag här med en unge som sover i selen. Man kan ju inte stå och sova! Spelar ingen roll om han får sova hos mig eller i sin säng. Han har sååå svårt att komma till ro att jag börjar undra vad som är fel?

• Grrretchen

Usch, det låter jobbigt! Men jag känner igen det! Vaknar han och gråter och bits och skrattar även om du ligger bredvid när han vaknar? För mig gick det bättre om jag la en hand på honom - lite som tassmetoden - innan han hann vakna till ordentligt, då kunde han sova vidare. Finns också en bok som heter Somna utan gråt av Elisabeth Pantley där det finns många tips. Funkade sisådär för oss, men det var skönt att ha något att testa med.

Har det börjat bli värre nyligen kan det ju vara separationsfasen och det kan hända att det blir bättre och bättre redan snart, om det inte beror på ont i magen, allergi osv. Förstår att du är frustrerad! Orkar du absolut inte får du försöka ta hjälp så du kan sova på dagarna eller att pappan kan ta nätterna redan nu.

• Plutteli

Några standardtips:

Prova ge tillskott av omega 3 (fiskolja) det hjälper väldigt många.
    Har du utrett för allergi? Även om han inte har ont i magen kan han vara allergisk mot något, det kan ge klåda eller bara en rastlös känsla i kroppen, i synnerhet vid tex ägg eller fiskallergi. Kolla kinderna också, röda fnasiga kinder eller mycket små "plitor" kan också vara tecken på just allergi. 

I övrigt är det som sagt  en fas just nu som varar till runt 9 månader, om du orkar bita ihop så vänta tills efter det innan du provar någon metod. under tiden kan du testa med omegan och utreda för ev. allergi om du vill. 
    Sömn föder sömn dessutom så är det nu så att han är väldigt trött får han tyvärr ännu svårare att somna och sova, lyckas ni vända det kan han sova bättre och bättre. Nu är han liten än men om inget hjälper är faktiskt sömnmedel bra att testa (för barn används i regel melatonin vilket är ett naturligt hormon som reglerar sömnen eller antihistamin som är lugnande) under en kort kort period bara för att bryta det dåliga sömnmönstret, kombinerat med en mild sömnmetod tex Tassmetoden eller somna utan gråt. 

• Vincent2012

Vilken sort omega 3 och hur mycket?

Försöker med metoden somna utan gråt . Jättebra bok men funkar sådär på honom. Gör allt för att förlänga hans små 30 min vilor på dagen. Hela dagen går åt till hans sömn. Har märkt att han minst behöver 2 timmar gärna mer. Ska ta upp sömnmedel med BVC bara för att kunna bryta mönster.

• Plutteli
    Vincent2012 skrev 2012-12-14 17:49:26 följande:
    Vilken sort omega 3 och hur mycket?
    Försöker med metoden somna utan gråt . Jättebra bok men funkar sådär på honom. Gör allt för att förlänga hans små 30 min vilor på dagen. Hela dagen går åt till hans sömn. Har märkt att han minst behöver 2 timmar gärna mer. Ska ta upp sömnmedel med BVC bara för att kunna bryta mönster.
    Sort är inte så noga, finns för barn med smak men vi har använt helt vanlig. Köp antingen flytande och ge 2 teskedar till en början och minska sedan till en om sömnen blir bättre alt. kapslar och ge 4 kapslar till en start. Stick hål på dem och pressa ut innehållet i hans mat/ersättning/välling eller ge med en sked. Det tar ofta ca en vecka innan det börjar märkas resultat och ungefär en månad till det fått full effekt. Du kan inte överdosera fiskoljan så oroa dig inte, det enda som möjligen händer är att han blir lite extra bajsig. :)
  • Leonel

Jag har en likadan jag lovar, det är nog tänder hela tiden och störda blir dem.

• Vincent2012

Har varit hos BVC i dag, får inte mycket stöd därifrån. De säger att tänderna och magen är det inte. Utan det handlar om sömncyklen då han inte kan somna själv så när 30 min gått är han uppe i ytlig sömn och då vaknar han eftersom han blev vaggad till sömns. I natt sov jag ingenting men det är inte magen eller tänderna. Så det ända är att lägga han i sin säng och sitta där tills han somnar lite skrik är inte farligt. Men hur länge kunde de inte svara på. De var läkaren som sa detta. Vet inte hur jag ska göra nu vet bara att jag inte orkar mer och inte min man heller.

• Vincent2012

Provar tass metoden + öronproppar han har än så länge sovit nästa hela natten. Vaknat nån gång men somnat om på två min. Gav han snutte kaninen en gång och strök han över kinden. Andra gången vaggade jag sängen. Men i bland har jag märkt korta skrik som med öronproppar gör att man inte hör böket innan och jag har väntat lite och då har han tystnat. Hoppas det håller i sig. Tog två timmar och lägga han. Puhh men det blir väl bättre. Men om han vaknar ordentligt under natten ska jag göra om proseduren igen då eller bara vagga sängen tills han tystnar.

Svar på tråden Snart 7 månader och sömnen blir värre!!