• Aichan

ensam, fattig och GRAVID!

(nu så skrev jag detta inlägg i tisdags i ett annat rum, orkade inte skriva om det, så jag kopierade bara och klistrade in).

Är det någon som har varit ensamstående ifrån början? Under graviditet osv med? Hur kändes det och hur gick det? Även om ni har varit arbetslösa och inte haft något ekonomi? Har ni fått det att rulla på ändå?

Jag fick igår veta att jag var gravid. Jag är 26 år. Har dålig ekonomi, Inget jobb och studerar, har inte heller något körkort osv. Fadern till barnet vill inte vara med alls, och ja. Man blir då ensam. Hade inget fast relation eller något, vi bara hamnade i säng. Är lite osäker också på vem fadern är då jag var med runt nån till (slarvigt, jag vet). Men ska på måndag kolla hur gammalt det är. Om den är 5 veckor som det tros så är nog mina aningar även sann om vem det är. Han är några år yngre än mig.

Jag har tidigare trott att jag aldrig mer skulle kunna bli gravid pga en massa olika saker. och jag hade även accepterat in den situationen. Därför även har man slarvat med skydd... -_- Omoget och oansvarligt, jag vet. Men ajja, gjort är gjort.

Jag fick veta det igår. Jag har inte äns kännt mig gravid. Jag har bara kännt att en extrem menstruation var påväg. Men jag hade verkligen problem med magvärk och blev fundersam över det och tänkte kolla upp det, lite så där livmodersinflammation och så. Men tänkte kolla upp, bara för lite skoj skull, o göra ett gv test som jag inte väntade mig något utav, men att jag kunna utesluta det. Jag väntade mig verkligen inget utav det där testet (även om jag låg vaken några nätter innan o undrade, tänk om jag skulle vara gravid, men jag trode fullt ut att det skulle vara neg.). Och jag trode då på negativt som jag har fått så många gånger förr. Men ja, självklart var det två streck där. Barnmorskan fick upprepa flera gånger om om att jag var gravid, jag blev riktigt chockad. Först sprang jag o hämtade kusin, grät typ i väntrummet innan jag gick in igen och tog mig samman, och sen skrattade jag för att jag tänkte att livet var ett stort skämt. Varför just nu för...

När jag var 18 år var jag gravid (och efter det har inget mera hänt, har även haft pcos + tumör och sånt, så jag har nu även bara en äggstock, men vilket fall har jag trott att det har varit ett straff att jag inte ska ha nå barn igen och inte kunna få barn, allafall via naturlig väg). Jag blev då påtvingad och hotad till abort utav familjen, då varande pojkvän o hans familj osv. Slutade med abort, fast jag ändå vela ha den kvar. Jag vart rätt så borta. För att alla var på mig om aborten och jag blev som ett tomt skal. Jag skulle göra kirurgiska, men tyvärr fick jag en massa problem och det blev extremt dramatiskt. Jag måde inte alls bra efter det. Och jag är livrädd för att gå igenom det igen.

Jag funderar och funderar. Abort eller behålla. Snart jul ledigheter och jag måste bestämma mig snart. Men jag måste även kolla hur gammalt det är, som görs då på måndag.
    Folk pressar mig även denna gång om abort. Men dock är det några flera som stöttar mig. Men fortfarande mycket pressande och tjatt om abort. Känns som att cirkeln går om igen. Men, nu är jag vuxen, jag har mig lägenhet, och jag har levt.  Och jag känner att jag vill bestämma själv. Men kan jag bestämma klart och bra?

Jag undrar, kan man klara av att vara ensamstående mamma, ända från början, och inte ha någon ekonomi & arbete (jag lever just nu på FK och soc), jag studerar grundbetygen på folkis (som är ändå klart i maj), inget körkort eller bil. Jag har extremt mycket emot mig. Jag gjorde en minus och plus sida över att behålla det, och det blev längre på minus listan. Min livs situation är dryg just pga ekonomin och så. Men... kan man få det att gå runt ändå? Jag vet mycket väl att det inte skulle bli lätt och att det skulle bli kämpigt. Och jag måste skämigt gå längre på FK och soc. Jag vet också att barn är dyrt. Men ändå. Jag vet inte om jag klarar av en abort till, speciellt inte som det hände när jag var 18år (även om det inte alls är stor chans för det, men ändå, bilden och minnena finns kvar och plågar mig än idag). Och känns lixom lite att det är lite öde med om att ha barn nu, varför annars bli gravid nu utav alla tillfällen. Visst, nu ser det ju ut att funka iallafall att kunna bli gravid genom naturlig väg, eftersom jag blev ju det. Men jag tänker också, tänk om detta är min enda sista chans, och sen så kommer det aldrig mera funka.

Folk säger att det är själviskt att behålla det, mina livsplaner och drömmar försvinner som jag hade/har, jag kan inte ge mig eller barnet en bra framtid om jag behåller och sånt och ja, allt förstörs och vette allt. Ja, dom försöker verkligen trycka in allt det dåliga och om abort. Jag förstår också såklart deras tankar och så. Men pressandet tål jag inte.

Men dom som stöttar mig säger att jag kan det, att jag skulle bli en toppen mamma och så. Och att dom skulle även hjälpa och stötta mig. Vilket beslut jag än tog, även om jag behöll det.
    Jag vet själv, det kan vara själviskt att behålla det, bland annat pga min livssituation osv, men ändå. Även taskigt mot killen som inte vill ha det. Jag kan inte släppa tanken om att behålla det. Jag velar hemskt mycket fram och tillbaka. Men jag är verkligen sugen på att behålla det. Men jag är ändå rädd och orolig, ja, jag är skraj. Men är det inte normalt att vara orolig kanske och nervös?  Självklart skulle jag ge allt till barnet som det behöver. Och jag vet att det kommer att bli kämpigt och sånt. Men såklart, den får kanske direkt inge silver och guld sked i munnen.
    Men visst, jag vet även att det vore bättre att vänta. Men ändå. Den är där nu... Den är redan i mitt liv. Vad ska man göra?? Vad skulle ni ha gjort? Någon som varit med i liknande situation om att vara ensamstående och fattig? Jag har även depressioner pga min sjukdom dystymi och så. Men för det, det säger inte att jag skulle ta hand om barnet dåligt. Är jag självisk om jag behåller det?? Som alla andra säger. Är även lite orolig typ över min depression om sånt skulle gå vidare till barnet?

• Svar på tråden ensam, fattig och GRAVID!
  • Mystica

Bara du kan bestämma hur du ska göra inte inte vi här. Väljer du att behålla var beredd på att du ska orka barnet 24/7 då för när detvöl är född kanske du inte får den hjälp som du tycker folk lovat innan

• mia maria

Jag svarade dig i en tidigare tråd.

Eftersom jag inte känner dig så tänker jag inte hålla på o predika om abort osv.
    Visst kanske din situation inte är den bästa, men allt går ju å andra sidan att förändra o göra till det bättre!
    Kommer du att bli klar med dina studier innan bebisen kommer?
    Kan du inte satsa på fortsatta studier efter föräldraledigheten sen? Utbilda dig till något som du har chans att få arbete inom - sen har du alla möjligheter i världen till att leva ett gott liv!

Jag är själv ensamstående med två barn o jag hade fast arbete när jag fick min äldsta, men sen valde jag att skola om mig; pluggade ett par år o fick sedan ett "bättre" jobb med högre lön.
    Det går bra för mig på jobbet nu, o jag ökade min lön med flera tusenlappar ganska så snabbt efter att jag bytte yrke.

Det jag reagerar på att du skriver är att "mina livsplaner och drömmar försvinner som jag hade/har".
    Det behöver de inte alls göra! Det är du som bestämmer hur ditt liv ska bli! 

Det går att leva ett alldeles ypperligt liv även som ensamstående med barn; man kan ha ett rikt socialt liv (det gäller bara att anpassa umgänget efter ens egen situation), man kan ha ett bra jobb, göra karriär, resa (jag o mina barn reser utomlands varje år samt även inom Sverige), det går att spara pengar, det går att ha bil, hus - ja, you name it!

Man är sin egen lyckas smed anser jag, o har man mål o ambitioner i livet så går det att förverkliga dem även som ensamstående förälder!

Lycka till, vilket val du än gör. 

• Clear1

OM du VILL ha det här barnet. ska du behålla det, om du funderar på att behålla det för att du kanske inte kan få barn senare är det nog inte rätt anledning att skaffa barn.
    Pengar är ingen garanti för att bli lycklig, och skaffar du ett barn f¨r du se till att göra klart dina studier,
    drömmar och hopp försvinner inte för att du skaffar barn, ensam eller inte.

Jag är ensam mamma, och har varit det hela graviditeten och hela tiden efter födseln. Vi har kläder på kroppen,tak över huvudet, mat på bordet och skrattet och kärleken finns med varje dag. Vad mer kan man begära`?      

• myboo

Jag ska ha barn om ca 2 veckor och har redan från början vart själv. Min situation ser nästan precis likadan ut som din. Jag har dock aldrig ens övervägt tanken på abort, även fast jag har haft många månader av olika känslor. Allt från glädje till depression och vissa veckor nästan ångrat mig. Men jag vet att livet är inte alltid förutsägbart och ibland händer saker som är menat att förändra våra liv till något så otroligt mycket bättre, som vi aldrig skulle ha kunnat tänka oss. Men vi blir ofta rädda och vill ha full kontroll över allt som händer. 

Jag tror att om du behåller så kommer ditt liv förändras. Men det behöver inte vara dåligt. Vem har egentligen fått barn och sen sagt att dom hatar livet? Snarare tror jag det kommer berika ditt liv och vara ge dig den störta välsignelsen. Ta vara på tillfällen då livet ger dig en överraskning och våga lite på att det finns en belöning i slutändan även om man har svårt att se det.

Kram

• singel pappa83

Om du nu inte mår helt bra och inte har d spec bra ekonomiskt eller så, så är tyvärr inte barn spec bra, visst kärlek å allt sånt, men utan pengar å hälsa (psykiskt/fysiskt) så blir d ingen dans på rosor och det kan/och bli oftast värre.
    Det är ju tråkigt att du kanske inte kan få barn igen, men känns som just nu inte är rätt tid heller,  bättre att du satsar på plugget och dig sj ist tills du verkligen känner att du mår bra och har lite pengar i fickan, och du kanske tom hittat en ordentlig kille! 

• Sereena

Väldigt svårt för folk som inte känner dig att råda dig vad du ska göra.
    Att du ens hamnat i denna situation känns helt galet, men men, tyvärr är ju gjort gjort som du skriver...

Jag hoppas dock att du kommer ta bättre hand om ditt barn än vad du verkar ta hand om dig själv.

Antingen blir det väldigt jobbigt för dig och ditt barn, eller så blir det jättebra och barnet gör att du väljer att ta tag i ditt liv på ett bra sätt. Bara du själv kan egentligen styra det där, men det kan vara bra att ha bestämt sig att ta tag i saker innan barnet föds (om du väljer att behålla), än att tänka att du ska fortsätta "vara fattig" och leva på soc även sen när barnet kommer.

Lycka till hur du än gör. 

• vasen
    Aichan skrev 2012-12-13 07:28:40 följande:
    (nu så skrev jag detta inlägg i tisdags i ett annat rum, orkade inte skriva om det, så jag kopierade bara och klistrade in).

Är det någon som har varit ensamstående ifrån början? Under graviditet osv med? Hur kändes det och hur gick det? Även om ni har varit arbetslösa och inte haft något ekonomi? Har ni fått det att rulla på ändå?

Jag fick igår veta att jag var gravid. Jag är 26 år. Har dålig ekonomi, Inget jobb och studerar, har inte heller något körkort osv. Fadern till barnet vill inte vara med alls, och ja. Man blir då ensam. Hade inget fast relation eller något, vi bara hamnade i säng. Är lite osäker också på vem fadern är då jag var med runt nån till (slarvigt, jag vet). Men ska på måndag kolla hur gammalt det är. Om den är 5 veckor som det tros så är nog mina aningar även sann om vem det är. Han är några år yngre än mig.

Jag har tidigare trott att jag aldrig mer skulle kunna bli gravid pga en massa olika saker. och jag hade även accepterat in den situationen. Därför även har man slarvat med skydd... -_- Omoget och oansvarligt, jag vet. Men ajja, gjort är gjort.

Jag fick veta det igår. Jag har inte äns kännt mig gravid. Jag har bara kännt att en extrem menstruation var påväg. Men jag hade verkligen problem med magvärk och blev fundersam över det och tänkte kolla upp det, lite så där livmodersinflammation och så. Men tänkte kolla upp, bara för lite skoj skull, o göra ett gv test som jag inte väntade mig något utav, men att jag kunna utesluta det. Jag väntade mig verkligen inget utav det där testet (även om jag låg vaken några nätter innan o undrade, tänk om jag skulle vara gravid, men jag trode fullt ut att det skulle vara neg.). Och jag trode då på negativt som jag har fått så många gånger förr. Men ja, självklart var det två streck där. Barnmorskan fick upprepa flera gånger om om att jag var gravid, jag blev riktigt chockad. Först sprang jag o hämtade kusin, grät typ i väntrummet innan jag gick in igen och tog mig samman, och sen skrattade jag för att jag tänkte att livet var ett stort skämt. Varför just nu för...

När jag var 18 år var jag gravid (och efter det har inget mera hänt, har även haft pcos + tumör och sånt, så jag har nu även bara en äggstock, men vilket fall har jag trott att det har varit ett straff att jag inte ska ha nå barn igen och inte kunna få barn, allafall via naturlig väg). Jag blev då påtvingad och hotad till abort utav familjen, då varande pojkvän o hans familj osv. Slutade med abort, fast jag ändå vela ha den kvar. Jag vart rätt så borta. För att alla var på mig om aborten och jag blev som ett tomt skal. Jag skulle göra kirurgiska, men tyvärr fick jag en massa problem och det blev extremt dramatiskt. Jag måde inte alls bra efter det. Och jag är livrädd för att gå igenom det igen.

Jag funderar och funderar. Abort eller behålla. Snart jul ledigheter och jag måste bestämma mig snart. Men jag måste även kolla hur gammalt det är, som görs då på måndag.
    Folk pressar mig även denna gång om abort. Men dock är det några flera som stöttar mig. Men fortfarande mycket pressande och tjatt om abort. Känns som att cirkeln går om igen. Men, nu är jag vuxen, jag har mig lägenhet, och jag har levt.  Och jag känner att jag vill bestämma själv. Men kan jag bestämma klart och bra?

Jag undrar, kan man klara av att vara ensamstående mamma, ända från början, och inte ha någon ekonomi & arbete (jag lever just nu på FK och soc), jag studerar grundbetygen på folkis (som är ändå klart i maj), inget körkort eller bil. Jag har extremt mycket emot mig. Jag gjorde en minus och plus sida över att behålla det, och det blev längre på minus listan. Min livs situation är dryg just pga ekonomin och så. Men... kan man få det att gå runt ändå? Jag vet mycket väl att det inte skulle bli lätt och att det skulle bli kämpigt. Och jag måste skämigt gå längre på FK och soc. Jag vet också att barn är dyrt. Men ändå. Jag vet inte om jag klarar av en abort till, speciellt inte som det hände när jag var 18år (även om det inte alls är stor chans för det, men ändå, bilden och minnena finns kvar och plågar mig än idag). Och känns lixom lite att det är lite öde med om att ha barn nu, varför annars bli gravid nu utav alla tillfällen. Visst, nu ser det ju ut att funka iallafall att kunna bli gravid genom naturlig väg, eftersom jag blev ju det. Men jag tänker också, tänk om detta är min enda sista chans, och sen så kommer det aldrig mera funka.

Folk säger att det är själviskt att behålla det, mina livsplaner och drömmar försvinner som jag hade/har, jag kan inte ge mig eller barnet en bra framtid om jag behåller och sånt och ja, allt förstörs och vette allt. Ja, dom försöker verkligen trycka in allt det dåliga och om abort. Jag förstår också såklart deras tankar och så. Men pressandet tål jag inte.

Men dom som stöttar mig säger att jag kan det, att jag skulle bli en toppen mamma och så. Och att dom skulle även hjälpa och stötta mig. Vilket beslut jag än tog, även om jag behöll det.
    Jag vet själv, det kan vara själviskt att behålla det, bland annat pga min livssituation osv, men ändå. Även taskigt mot killen som inte vill ha det. Jag kan inte släppa tanken om att behålla det. Jag velar hemskt mycket fram och tillbaka. Men jag är verkligen sugen på att behålla det. Men jag är ändå rädd och orolig, ja, jag är skraj. Men är det inte normalt att vara orolig kanske och nervös?  Självklart skulle jag ge allt till barnet som det behöver. Och jag vet att det kommer att bli kämpigt och sånt. Men såklart, den får kanske direkt inge silver och guld sked i munnen.
    Men visst, jag vet även att det vore bättre att vänta. Men ändå. Den är där nu... Den är redan i mitt liv. Vad ska man göra?? Vad skulle ni ha gjort? Någon som varit med i liknande situation om att vara ensamstående och fattig? Jag har även depressioner pga min sjukdom dystymi och så. Men för det, det säger inte att jag skulle ta hand om barnet dåligt. Är jag självisk om jag behåller det?? Som alla andra säger. Är även lite orolig typ över min depression om sånt skulle gå vidare till barnet?
    Jag har aldrig hört talas om att en förälders depression skulle kunna gå vidare till barnet.

Däremot har jag hört talas om många vuxna som blivit helt återställda efter behandling mot depression.

Men det är min lekmannamässiga bedömning.   
  • Julibebisen12
    jag har väl varit det på sätt och vis... visste direkt med + et att jag skulle vara ensam

pappan finns men har inte varit det minsta stöd utan bara fått mej må dåligt
    vi var kk dör jag blev gravid till slut och jag valde att behålla barnet mot hans vilja
    jag trodde med det skulle vara svårare att bli gravid och eftersom han ville sluta med kondom gjorde vi det och jag antog han var bredd på vad somnkunde hända

jag har varit arbetslös men det går ihop :) jag har även två hundar på egen hand

fundera på +/-
    det är ingen dans på rosor att vara ensam och jag har ett stort stöd av mina föräldrar som hjälper mej
    att bara gå på bio innebär en massa planeranden för min del
    ensamtiden dem pratar om är liten och den får jag när vi är iväg, ex öppna förskolan eller babyrytmik eller fikar

du ska aldrig göra abort bara för andra vill, säg till dem att det är inte dem som väljer att ta bort ett liv och måste leva med den känslan resten av livet. för du vet aldrig hur du kommer att reagera. de flesta jag pratade med när jag fått veta min graviditet ångrade sitt beslut och det ville jag itne göra

du har fram till vecka 16 på dej att bestämma dej om du vill behålla barnet eller ej

du har rätt till försörjningsstöd från socialen, det har jag idag. sen får du underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag. du har även rätt att ansöka om hjälp till barnsaker under din graviditet som bilstol, barnvagn, säng mm

jag har fått ge upp träningen med mina hundar och sätta de drömmarna åt sidan, men jag kommer ta upp dem igen när jag kan, vilket blir nu i vår eller till hösten. visst det blir mer komplicerat men du kan uppfylla alla dina drömmar även om du har barn :D

jag är inne på min 5 månad som mamma. pappan finns i hennes liv men det är inte mycket. jag ångrar inte mitt beslut

åk till affärer, typ hm och kolla på barnkläder. köp ett plagg och åk hem. fundera på huir det känns. jag kötpe mitt första plagg dagen efter och helt plötsligt insåg jag vilket stort ansvar jag skulle ha. det fick me jatt vakna upp på ett annat sätt, fick det att bli mer verkligt. jag behöll kvittot om jag skulle ångra mej

det är inte själviskt att behålla ett barn, däremot så är det ett stort ansvar. men när ditt barn ler mot dej första gången, eller skrattar eller sätter sig upp så kommer det vara värt mödan med alla sömnlösa nätter!

jag har 2 hundar och ett barn helt på egen hand :) det är jobbigt och en gång bodde jag hos föräldrarna när jag var sjuk för att det skulle funka

om du är deprimerad nu råder jag de jtt be om att få prata med en psykolog. de har sånna på mvc och det har hjälpt mej jättemycket! jag önskar jag visste det fanns när jag var gravid!

vill du prata mer får du gärna kontakta mej! jag svarar gärna på frågor om du har det

kram
  • Aichan

Jag bestämde mig tidigare för att behålla. Men jag måde inte alls nå bra där efter, så tyvärr så tog jag ett tungt beslut här om dagen och gjorde skrapning idag.

Familjeliv och barn får vänta tills man är mera redo, ett bättre stabilt liv, men mest utav allt, en stabil karl som kan ta ansvar,  

• mia maria
    Aichan skrev 2013-01-23 20:09:56 följande:

Jag bestämde mig tidigare för att behålla. Men jag måde inte alls nå bra där efter, så tyvärr så tog jag ett tungt beslut här om dagen och gjorde skrapning idag.

Familjeliv och barn får vänta tills man är mera redo, ett bättre stabilt liv, men mest utav allt, en stabil karl som kan ta ansvar,  

Ett klokt val, tycker jag, om det är så du känner!

Familjeliv hinner du med senare, o då med bättre förutsättningar. Kram på dig! 
Svar på tråden ensam, fattig och GRAVID!