• bluebabyeyes

behöver råd å hjälp...

Min son är nu 2 1/2 år... Pappan till barnet har inte levt med oss under en längre tid då vi gick isär för han var elak mot mig..Han har ibland haft honom lite sporadiskt. Ibland mer ibland mindre... Min pojk skriker nej å börjar gråta så fort han skall till sin pappa... Nu igår ringde pappan och vill börja ha honom varannan vecka.... Alltså då oxå två olika dagis! Där skriker det nej för mig. Att flacka fram å till baka (pappan bor 145 mil ifrån oss) . Jag är så rädd att min pojk inte kommer känna sig trygg å ha en fast punkt. Att varannan vecka komma ill nya barn å nya fröknar. Detta känns inte alls bra... Pratade med socialen på min kommun å dom tycker jag ska ringa familjerätten... Men pratade med familjerätteb i sommras om ett annat problem om pappan men tcker inte dom gör något.... Hjälp!!!! Ni som har delad vårdnad varannan vecka. Hur funkar det??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 10:02
    Fel...inte 145 mil... 14 mil ska de va....

• Svar på tråden behöver råd å hjälp...
  • daimstrut

Låter helt galet, speciellt för en så liten. Barnets bästa ska stå i centrum. De som har varannan vecka bor ju oftast i närheten av varandra, så att barnet kan gå på samma dagis/skola. Familjerätten borde inte stötta ett sånt förslag, det är jag relativt säker på.

• RonjaE

Håller med föregående. Vad jag vet så borde familjerätten och socialtjänsten anse att han är för liten för att bo varannan vecka när ni bor så långt ifrån varandra. Och eftersom pojken inte verkar vara så van vid sin pappa utan blir ledsen när han ska till honom, så kan man ju inte helt plöttsligt bara skicka iväg honom dit varannan vecka. De måste bygga upp en trygg relation under en tid först i så fall. Pappan verkar heller inte ha visat att han kan ha pojken på regelbundna tider eller dagar, så vad är det som säger att han helt plötsligt skulle klara av det nu? Det kan hända att han har insett att hans son behöver honom och att han vill vara mer delaktig, men det är barnets behov som måste gå först!!!!!! 
    Hoppas innerligt att du kan få hjälp med att lösa det här till er sons bästa! 

• Nennan83

Tror inte på att familjerätten skulle stödja att ett barn går på olika dagis eller skolor för att ena föräldern kräver varannan vecka vid sånna avstånd. vet inte ens om man får ha ett barn skrivet på två olika dagis.

Svar på tråden behöver råd å hjälp...