• Anonym

Hur ange arbetstid på ansökan?

Hej!

Jag har varit sjukskriven på heltid mellan den 25/11 och 11/12 (med läkarintyg) under min arbetsgivare stod för min ersättning mellan den 25/11 och 9/12, dvs dom första 14 dagarna.

Nu har jag blivit sjukskriven på halvtid från den 12/12 tom 9/1 och ska därför skicka in en ansökan om sjukpenning till anställd till(FK 7446) er. Under punkt 1 på ansökan kan jag ju ange olika grader av sjukskrivningen, dvs heldag 10-11/12 och 50 % från 12/12 och framåt. Dock ska jag under punkt 5 ange om jag har jobbat under min sjukperiod. 

Vad ska jag egentligen ange? Jag har ju inte jobba alls 25/11-11/12 men därefter har jag jobbat 4 timmar per dag och kommer fortsätta göra det även i fortsättningen.

Har försökt ringa in till er för att få svar men får hela tiden meddelandet att er kundtjänst är överbelastad och att jag ska försöka igen senare. Vill gärna få detta klart så fort som möjligt eftersom jag antar att svaret kommer dröja med tanke på jul och nyår.

Så jag är tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Hur ange arbetstid på ansökan?
  • Försäkringskassan

Hej!

Hej!

Under punkt 5 på ansökan ska du kryssa i rutan ”Ja” eftersom du från och med 12 december arbetar deltid.

Du ska också fylla i hur din ordinarie arbetstid ser ut per dag under en vecka och hur du arbetar under sjukperioden.

Som exempel: arbetar ordinarie tid måndag-fredag/vecka 8 timmar/dag. Då fyller du i 8 timmar/dag vid ”min ordinarie arbetstid” och att du arbetar 4 timmar/dag vid ”min arbetstid under sjukperioden”.

Hälsningar

Emil, handläggare

Svar på tråden Hur ange arbetstid på ansökan?