• Strawbaby

Blöja el inte till sängvätande 5-åring?

Min son som nyss fyllt fem år har varit torr dagtid sedan han var knappt 2,5 år, men på nätterna kissar han ganska ofta ca 3-4 nätter/vecka. BVC har sagt att ingen remiss skickas innan han fyllt 6 år. BVC sa också att sängvätandet inte blir bättre om vi struntar i blöja utan hennes rekommendation var att för enkelhetens skull använda blöja. Nu hittade jag en infosida om sängvätning som råder att barn över 4 år inte ska ha blöja nattetid för då uppmuntrar man inte att de slutar.

HM...hur har ni gjort??

Min son är väldigt lugn och harmonisk och kissar ytterst sällan på sig dagtid. jag minns inte ens senast, i våras kanske??? Så jag gissar att orsaken är brist på det där proteinet. Sängvätning är något som flera pojkar på min mans sida har haft problem med så jag gissar att det är ärftligt.     

• Svar på tråden Blöja el inte till sängvätande 5-åring?
  • Solrosens
    mor 3barn skrev 2012-12-13 22:54:00 följande:
    Vi har blöja på våran snart 8åring och vår snart 14åring och båda tycker det är helt ok och ser inge konstigt med det. Största tjejen sa idag när vi prata om det att det inte är nån fara att sova med den för det har hon gjort i alla år och den synnes i alla fall inte uner pyamasen. Och sen sa hon det hälder torr säng och doft fritt än ett rum som luktar kiss o vakna i en pöl med massa tvätt. Dagens inkontinens hjälpmedel kännes ofta torra fatt man kissa i dem. Så från våran familjs sida så röstar i för Inkontinens skydd (Blöja) . (Våra barn är utreda av läkaren stora tjejen har testat operation utan resultat läkar + vi hoppas de ska växa bort jag själv sluta kissa i sängen när jag var runt 19år)         

Har ni blöja på er 14-åring???
  • Solrosens
    Josefine98 skrev 2013-05-31 18:07:44 följande:
    Respekt. Hon som är trångsynt och det skadar hennes barn. DET FINNS INGET SKAMLIGT MED ATT HA BLÖJA Men du kan få ditt barn att tänka i dom barnorna. säger du till din barn att folk med ADHD är idioter kommer han/hon tro det.. det är ditt ansvar som vuxen att lära ditt barn på rätt sätt.. Jag vet att du inte lyssnar för jag är 15 år men jag är mogen pga ett skäl att jag hade inga det svårt med mina föräldrar, klankar inte ner på dig göra bara inte samma misstag. Idag är jag och min mamma bästa vänner. Pappa sitter på kåken och skiter i han. Men det är DU och bara DU som kan säga det är okej för mamma om du har blöja så slipper du vakna blöt. eller så säger du vakna blött varje natt blöja är bara för bebisar och mamma vet allt.. för i den ålder vet mamma bäst. Skärp dig snälla ? för Ditt barnskull 

Men herregud tjejen varför har du blöja på dig i den åldern? Är det pga medicinsk anledning? Undrar inneligt eftersom jag aldrig hört talas om detta tidigare, är lite chockad och ber om ursäkt redan nu ifall jag verkar det också :(
  • Josefine98
    Sadie skrev 2013-05-31 18:09:01 följande:
    Ja, jag förstår att ni tycker att det är bra med blöja, men jag tycker att det är förnedrande, jag skulle heller inte trivas att ha det om jag blev inlagd på sjukhus eller när jag blir äldre. Jag kissade också i sängen när jag var liten. Skulle vägrat blöja då med, men det blev som tur var inte aktuellt. Man har väl rätt till olika åsikter!?

Och du kanske vet mycket om hur du själv mår Josefine, men när det gäller hur min dotter mår är det lite magstarkt av dig att uttala dig om någonting alls. Den där sista meningen var dessutom helt obegriplig, varför skulle jag lägga någon skuld på henne om hon VILLE ha blöja?! Blöja har aldrig ens varit ett alternativ eller ett samtalsämne för den delen heller. Och vad har hänt? Jo, hon har slutat att kissa i sängen.

Det går att ta sina barns problem på allvar, stötta dem, hindra dem från att känna skam, utan att sätta på dem en blöja. Det kanske inte går för alla eller är det optimala för alla. Det jag skrev var att jag skulle aldrig göra det på mina barn.

Precis som det är magstarkt av dig att blöjor är för bebisar menar du ? lägg ner orkar inte argumentera med dig när du inte fattar! Jag försöker hjälpa inte skälpa. Du gör bara din dotter en otjänst bara för att DU vägrar blöjor ska du göra hennes liv till ett helvete med ? detta är de sista jag skriver! För vill inte behöva bli otrevlig och sur. Jag hoppas i alla fall det går bra för din dotter adjö.
  • Josefine98
    Solrosens skrev 2013-05-31 18:22:12 följande:

Men herregud tjejen varför har du blöja på dig i den åldern? Är det pga medicinsk anledning? Undrar inneligt eftersom jag aldrig hört talas om detta tidigare, är lite chockad och ber om ursäkt redan nu ifall jag verkar det också :(

Jag använder blöja för jag behöver det ! Kolla upp inkontinens. Du får gärma va chockad men om du läser så vet du att det är väldigt vanligt
  • Sadie
    Josefine98 skrev 2013-05-31 18:23:07 följande:

Precis som det är magstarkt av dig att blöjor är för bebisar menar du ? lägg ner orkar inte argumentera med dig när du inte fattar! Jag försöker hjälpa inte skälpa. Du gör bara din dotter en otjänst bara för att DU vägrar blöjor ska du göra hennes liv till ett helvete med ? detta är de sista jag skriver! För vill inte behöva bli otrevlig och sur. Jag hoppas i alla fall det går bra för din dotter adjö.
    Okej, förstår att detta är ett känsligt ämne men otrevlig har du redan blivit. Jag ska inte göra min dotters liv till ett helvete, gör man det per automatik för stora barn som man inte sätter blöja på? Mitt liv hade blivit mycket värre av den förnedring jag känt om jag varit tvungen att använda blöja när jag var i hennes ålder. Hon har slutat kissa i sängen, utan hjälp av blöja, och det gjorde jag också som barn, så det GÅR. Inte alltid för alla, men det har jag aldrig påstått heller.

Det jag vill ha fram är att man kan göra PÅ OLIKA SÄTT. Det du har upplevt är relevant men det kanske inte känns exakt så för ALLA ANDRA.
  • Lindsey Egot the only one

Sadie

Fast då har du och din dotter inte lidit av inkontinens .

• Solrosens
    Josefine98 skrev 2013-05-31 18:26:08 följande:
    Jag använder blöja för jag behöver det ! Kolla upp inkontinens. Du får gärma va chockad men om du läser så vet du att det är väldigt vanligt

Oj går det inte att operera? Hur drabbades du av inkontinens i din unga ålder? Du kan väl inte ha blöja på dig som ett botemedel heller, det är ingen lösning alls. Har du bljöa på dig alla timmar om dygnet? Kan inte vara bra alls för underlivet. Varör hjälper inte vården dig?
  • Solrosens
    Josefine98 skrev 2013-05-31 18:26:08 följande:

Inkontinens är INTE vanligt alls hos tonårstjejer överhudtaget! Vissa äldre drabbas av förklarliga skäl. Läkarna kan strama åt den knip muskeln! Du ska ju inte behöva lida så enormt :(

Solrosen

Du kan inte tänka längre än till att det kan vara medfött?

• Solrosens
    LindaEfraim skrev 2013-05-31 21:20:15 följande:
    Solrosen Du kan inte tänka längre än till att det kan vara medfött?

Frågar jag dig om din inkontinens? Din inkontinens är medfödd säger du, bra då vet vi det. Mitt råd till dig är ändå sök hjälp hos njur-och-urinvägsmottagningen!

Solrosen var har jag skrivit om att jag i vuxen ålder har inkontinens. Nu hittar fantiserar du duktigt igen. Jag svarade på ditt inlägg du svarade på Josefine ang hennes inkontinens. Den kan va medfödd.

• Solrosens
    LindaEfraim skrev 2013-05-31 21:32:30 följande:
    Solrosen var har jag skrivit om att jag i vuxen ålder har inkontinens. Nu hittar fantiserar du duktigt igen. Jag svarade på ditt inlägg du svarade på Josefine ang hennes inkontinens. Den kan va medfödd.

Du skrev att den var medfödd då trodde jag att du pratade om dig själv och absolut inte om andras inkontinens och andras sjukdomsanamneser!!!
  • Solrosens

Jag håller med TS så vuxna barn ska man helst undvika sätta på bjölor! Det finna annan hjälp och framförallt mycket bättre hjälp att få, bara att söa hos njur och urinmottagningar för barn! Det kan utvecklas till livslånga svåra traumor för barnen ifall man börjar sätta på vuxna barn blöjor om nätterna!

Solrosen läs på om urininkontinens snälla!

• Josefine98
    LindaEfraim skrev 2013-05-31 22:11:56 följande:
    Solrosen läs på om urininkontinens snälla!
Svar på tråden Blöja el inte till sängvätande 5-åring?