Hej allesammans!
Jag genomgick ett moderkaksprov i början av september i år, med anledning om en ärftlig muskeldystrofi.
Naturligtvis är det en oro inför själva provtagningen men inte minst väntan på provsvaret.
Själva provet togs när jag var i vecka 12+6. Läkaren i Uppsala, undersökte magen noga innan själva provtagningen. Sjuksköterskan, som tidigare tog venösa prover på mig, började plocka fram de saker som skulle behövas vid provtagningen.
När läkaren hade gjort rent min mage med sprit, lokaliserat moderkakan med u-ljud stack hon in en nål. Jag tittade bort under hela provtagningen, och ärligt talat kände jag inte ens detta stick. Det enda jag upplevde var muskelsammandragningar när dem sprutade in en vätska i nålen och aspirerade upp vävnaden från moderkakan. Detta tog ca 10 sekunder och sedan fick jag ett plåster på magen. Läkaren gjorde även ett u-ljud efteråt för oss så vi kunde se att fostret mådde bra.
Denna läkare brukade kontakta oss föräldrar via telefon om provsvaret, oavsett om det var positivt eller negativt. Vi hade fått informationen om att Uppsala skulle skicka hem ett brev om provet såg fint ut, och om fostret var sjukt skulle vi få en läkartid hem i brevlådan från vårt hemsjukhus.
Vi föredrog givetvis telefonkontakt. Provsvaret kom 7 dagar efter provtagningen och vår läkare kontaktade oss direkt efter hon fått provsvaret. Jag förstår vilken tur vi haft, vilken otrolig tur vi har. Fostret är inte bärare på denna muskeldystrofi och kromosomerna (13,18,21) såg bra ut. Om allt går bra blir vi föräldrar i vår.
Önskar alla er lycka till, och ge inte upp! Vi har kämpat 3 år för detta lilla liv i magen, så jag vet vad jag pratar om. Kämpa kämpa kämpa!