• TiAmo

Moderkaksprov på måndag, gör mig lugn!

Har svårt att sova om nätterna pga rädsla över det där förbannans moderkaksprovet på måndag.
    Hur ont gör det egentligen? Hur snabbt går det? Och hur stor risk är det för missfall EGENTLIGEN?
    Måste man välja mellan snabb/långt svar?

Hur mår man efteråt?  Mensvärk? Sammandragningar? Känner inget alls?

• Svar på tråden Moderkaksprov på måndag, gör mig lugn!
  • TiAmo
    Helga skrev 2012-12-17 08:22:30 följande:
    Jag gjorde proven på östra i Gbg. Sista gjorde jag måndag eftermiddag och fick svar via telefon (för att jag bad om det) på torsdag förmiddag.
    Jag hade full blåsa, men mk kunde inte nås. Fick då kissa för att ändra läget på mk o h då funkade det. Skall du till Östra?
    ja jag skall till östra
  • Helga

De är superproffs på Östra. De tar god tid på sig och förklarar om man är orolig. Har du ngn med dig?

• TiAmo

Var på Östra idag. De kunde inte utföra något prov för att min moderkaka satt i bakvägg samt att den var svår att nå. Så de ville att jag skulle komma tillbaka nästa torsdag och se om provet går att göra då. De hade kunnat göra provet idag men då hade de fått sticka mig flera gånger och de ville de inte riskera.

Nästa vecka är jag ju i 14 fulla veckor Är det inte försent att göra ett moderkaksprov då??
    Kan jag ju likväl nästan göra ett fvp ju

Sen ville de ta långtidsodling på mig, alltså 4 veckors väntetid, jag fick inte välja båda.

Känner mig ledsen just nu... 

• TiAmo

Jag menar, kunde de inte nå moderkakan idag så går den väl inte att nå nästa vecka heller?!

• Helga

Nej, det är inte försent att göra mkp i v 14 vad jag vet. Varför skulle du hellre vilja göra ett FVP? Med MKP finns ingen risk för läckage. Jag tror att det bara är några få städer i Sverige som genomför MKP, så var glad att du ges möjligheten =)

Samma sak hände mig, jag hade mk i bakvägg, det ändrades och nu är den mer i framvägg. När livmodern växer flyttas moderkakan med.
    Men...varför kunde de inte låta dig få en snabbanalys?? Det var illa, det borde vara en självklarhet. Det tycker jag att du skall kräva. Det har jag fått båda gånger (och även andra jag talat med). 

Får man fråga om varför du skall göra MKP? Är det fosterdiagnostik för kromosomavvikelser? 

• TiAmo
    Helga skrev 2012-12-17 17:24:02 följande:
    Nej, det är inte försent att göra mkp i v 14 vad jag vet. Varför skulle du hellre vilja göra ett FVP? Med MKP finns ingen risk för läckage. Jag tror att det bara är några få städer i Sverige som genomför MKP, så var glad att du ges möjligheten =)

Samma sak hände mig, jag hade mk i bakvägg, det ändrades och nu är den mer i framvägg. När livmodern växer flyttas moderkakan med.
    Men...varför kunde de inte låta dig få en snabbanalys?? Det var illa, det borde vara en självklarhet. Det tycker jag att du skall kräva. Det har jag fått båda gånger (och även andra jag talat med). 

Får man fråga om varför du skall göra MKP? Är det fosterdiagnostik för kromosomavvikelser? 
    de tyckte att om jag ändå skall göra mkp så kunde jag göra den långa varianten. jag fick inte välja båda
  • Helga

Konstigt!!
    Är det för att se kromsomavvikelser så vill man ju ha snabbanalysen inom en vecka. Det är ju helt vansinningt att vänta i 4 veckor. Nej, kräv snabbanalys OXÅ!!

I min förra graviditet fick jag efter MKP veta att bebisen hade trisomi 21 och valde att avbryta bara några dagar senare. Jag hade inte velat vänta en månad. 

• TiAmo
    Helga skrev 2012-12-17 17:48:14 följande:
    Konstigt!!
    Är det för att se kromsomavvikelser så vill man ju ha snabbanalysen inom en vecka. Det är ju helt vansinningt att vänta i 4 veckor. Nej, kräv snabbanalys OXÅ!!

I min förra graviditet fick jag efter MKP veta att bebisen hade trisomi 21 och valde att avbryta bara några dagar senare. Jag hade inte velat vänta en månad. 
    nej det är ju det jag menar. men jag frågade om snabbanalysen, men hon sa att jag får inte välja och att DE tycker att vi skall göra den långa analysen när vi ändå skall göra mkp.
    Så började hon rabbla upp att i får göra abort fram till v22  
  • TiAmo
    TiAmo skrev 2012-12-17 18:23:09 följande:
    nej det är ju det jag menar. men jag frågade om snabbanalysen, men hon sa att jag får inte välja och att DE tycker att vi skall göra den långa analysen när vi ändå skall göra mkp.
    Så började hon rabbla upp att i får göra abort fram till v22  
    välja att göra båda alltså.
  • TiAmo

Jag satt ju där och frågade dem "när får man svaret" Och de sa "efter 4 veckor".
    Redan där hade det bestämts att jag skulle göra långtidsodlingen.
    Jag känner mig bara förvirrad av allt.

• Malle01

Ta alvedon nån halvtimma-timma innan provet, det funkade kalas mot smärtan!

• Helga

Det låter inte ok!! Kontakta sjukvården i förväg och ta reda på dina rättigheter. Tro mig, jag har pratat med många tjejer som har gått igenom MKP och FVP och alla, vad jag vet, har fått en snabbanalys. Kolla upp det här igen!

Fnns det en risk att du vill göra en abort vid avvikelser vill du antagligen få den genomförd så fort som möjligt, inte vänta en månad! Fy, vilket bemötande!! 

• Annafredrika
    Helga skrev 2012-12-17 17:24:02 följande:
    Nej, det är inte försent att göra mkp i v 14 vad jag vet. Varför skulle du hellre vilja göra ett FVP? Med MKP finns ingen risk för läckage. Jag tror att det bara är några få städer i Sverige som genomför MKP, så var glad att du ges möjligheten =) Samma sak hände mig, jag hade mk i bakvägg, det ändrades och nu är den mer i framvägg. När livmodern växer flyttas moderkakan med. Men...varför kunde de inte låta dig få en snabbanalys?? Det var illa, det borde vara en självklarhet. Det tycker jag att du skall kräva. Det har jag fått båda gånger (och även andra jag talat med).  Får man fråga om varför du skall göra MKP? Är det fosterdiagnostik för kromosomavvikelser? 

En snabbanalys är ju inte tillnärmelsevis lika utförlig. Det är enda sättet att få en så bred analys med så tidigt resultat.
  • Annafredrika

Man missar de allvarligaste men visst ovanligaste avvikelserna med snabbanalys. Vill man ha ett så tillförlitligtsvar som går med dagens metoder är långtidsanalys vägen. På de kliniker som utför det längre testet resonerar man som så att risken med provtagningen endast vägs upp om man gör långtest.

• TiAmo

Kommer de ens kunna göra moderkaksprov på mig nästa vecka? De kunde ju inte göra det idag pga att det var svårt att nå moderkakan så de ville ju att den skulle växa till sig...

Sen känner jag mig superförvirrad just nu hur jag skall göra...När jag tog upp det här med korttidstest så tittade hon på mig och sa att det är bara de 3 vanligaste och att hon rekommenderar långtidstestet och att man får göra abort fram till v.22.

Kommer min moderkaka verkligen bli nårbar till nästa torsdag? 

• Annafredrika
    TiAmo skrev 2012-12-17 20:20:16 följande:
    Kommer de ens kunna göra moderkaksprov på mig nästa vecka? De kunde ju inte göra det idag pga att det var svårt att nå moderkakan så de ville ju att den skulle växa till sig... Sen känner jag mig superförvirrad just nu hur jag skall göra...När jag tog upp det här med korttidstest så tittade hon på mig och sa att det är bara de 3 vanligaste och att hon rekommenderar långtidstestet och att man får göra abort fram till v.22. Kommer min moderkaka verkligen bli nårbar till nästa torsdag? 

Ja, jag hade hellre gjort det utförligare testet men jag får inte välja... Man missar faktiskt väldigt allvarliga avvikelser med snabbtestet. Om de inte kan göra ett mkp fr du väl vänta en vecka till och göra ett fvp. Himla tråkigt och jobbigt men inte mycket att göra nåt åt tyvärr.
  • Helga

Snabbanalysen ger svar på de tre vanligaste trisomierna och även på könskromosomerna. Den längre analysen är för att se om det finns anlag för genetiska avvikelser och ovanligare  kromosomavvikelser.

Båda testen skall naturligtvis utföras.

• FruTh

Hej allesammans!
    Jag genomgick ett moderkaksprov i början av september i år, med anledning om en ärftlig muskeldystrofi.
    Naturligtvis är det en oro inför själva provtagningen men inte minst väntan på provsvaret.

Själva provet togs när jag var i vecka 12+6. Läkaren i Uppsala, undersökte magen noga innan själva provtagningen. Sjuksköterskan, som tidigare tog venösa prover på mig, började plocka fram de saker som skulle behövas vid provtagningen.
    När läkaren hade gjort rent min mage med sprit, lokaliserat moderkakan med u-ljud stack hon in en nål. Jag tittade bort under hela provtagningen, och ärligt talat kände jag inte ens detta stick. Det enda jag upplevde var muskelsammandragningar när dem sprutade in en vätska i nålen och aspirerade upp vävnaden från moderkakan. Detta tog ca 10 sekunder och sedan fick jag ett plåster på magen. Läkaren gjorde även ett u-ljud efteråt för oss så vi kunde se att fostret mådde bra.

Denna läkare brukade kontakta oss föräldrar via telefon om provsvaret, oavsett om det var positivt eller negativt. Vi hade fått informationen om att Uppsala skulle skicka hem ett brev om provet såg fint ut, och om fostret var sjukt skulle vi få en läkartid hem i brevlådan från vårt hemsjukhus. 
    Vi föredrog givetvis telefonkontakt. Provsvaret kom 7 dagar efter provtagningen och vår läkare kontaktade oss direkt efter hon fått provsvaret. Jag förstår vilken tur vi haft, vilken otrolig tur vi har. Fostret är inte bärare på denna muskeldystrofi och kromosomerna (13,18,21) såg bra ut. Om allt går bra blir vi föräldrar i vår.

Önskar alla er lycka till, och ge inte upp! Vi har kämpat 3 år för detta lilla liv i magen, så jag vet vad jag pratar om. Kämpa kämpa kämpa!

• MrsJon

Inte gjort mkp men gjorde fvp i måndags.

Fick ett jättefint ul först med 3D visning av lille Hoppsan.

Sticket kändes inte alls!

Lite obehag och en del sd efteråt.

Det höll i sig till idag..

Tyckte att det kom en liten skvätt fostervatten som det kunde göra. Men sen har det varit helt som vanligt..

svaret skulle komma mellan 7-10 dgr alt 4 veckor här på östra sjukhuset i Gbg.

Men enligt sköterskan så skulle de antagligen ringa denna veckan om det var negativt.

Hemsk väntan!

Lycka till! Hoppas moderkakan ligger bra til

Svar på tråden Moderkaksprov på måndag, gör mig lugn!