• hejsan01

Sjukskriven p.g.a. stress?

Är det någon som vet om man kan bli sjukskriven pga stress när man är gravid? Jag är i v. 15 och jobbar inom vården, vi har nyss bytt arbetsgivare, det är allmänt kaos med olika bud om allt, för lite tid hos pensionärerna (som vanligt), osv. Är orolig att detta ska påverka barnet. Har fått hjärtklappning, börjat vakna tidigt, bråkat massor med min sambo pga att jag mått dåligt, osv. Finns det någon anledning för en läkare att sjukskriva mig, och isåfall får man några pengar från fk?

• Svar på tråden Sjukskriven p.g.a. stress?
  • Grandmother
    hejsan01 skrev 2012-12-14 12:41:22 följande:
    Har ingen semester kvar att ta ut. Är ju bara i v. 15 och förstår inte hur jag ska orka detta stressiga arbete i flera månader till. Stress påverkar ju barnet också.

Har du inte tänkt på att ta tag i problemen gällande din hemsituation?  Kanske det som bidrar också till din stress.Kanske inte alls är enbart jobbet som du skriver?
  • hejsan01
    Grandmother skrev 2012-12-14 12:34:41 följande:

Så vad gör at du tror att din situation blir bättre av sjukskrivning? Vilket jag inte tror du blir.Har du/ni pratat med någon utomstående om detta? Någon terapeut?
    Om jag inte behöver arbeta heltid blir jag ju inte lika stressad. Jag märker ju om jag varit hemma ett tag att jag mår bättre, min sambo sa även samma sak till mig.

Nej vad skulle en terapeut kunna göra åt detta? Det är ju jobbet i huvudsak som stressar mig.
  • hejsan01
    Grandmother skrev 2012-12-14 12:42:55 följande:

Har du inte tänkt på att ta tag i problemen gällande din hemsituation?  Kanske det som bidrar också till din stress.Kanske inte alls är enbart jobbet som du skriver?
    Jo men det är inte bara att flytta hipp som happ heller, vi letar ju för fullt såklart.
  • Grandmother
    hejsan01 skrev 2012-12-14 12:43:41 följande:
    Jo men det är inte bara att flytta hipp som happ heller, vi letar ju för fullt såklart.

Nu menar jag inte enbart boendet? Hur funkar det mellan dig o din kille/man?
  • morminmor

Stress är svårt att få igenom hos fk som en orsak till sjukskrivning ! Kan du inte ta tjänstledigt 15-25 % från jobbet då ?

• hejsan01
    Grandmother skrev 2012-12-14 12:44:24 följande:

Nu menar jag inte enbart boendet? Hur funkar det mellan dig o din kille/man?
    Bra så länge inte jag är stressad upp över öronen. Är då det blivit massor av tjafs, pratat om att flytta isär osv. Inte annars.
  • morminmor

Men om ni tjafsar om att flytta isär så tror inte jag det har med att du är stressad att göra , då är något fel i er relation ! Hur ska det gå sen ? Man kan vara o bli väldigt stressad av att ha em bebis hemma oxå ?

• hejsan01
    morminmor skrev 2012-12-14 12:45:40 följande:
    Stress är svårt att få igenom hos fk som en orsak till sjukskrivning ! Kan du inte ta tjänstledigt 15-25 % från jobbet då ?
    Ja kan och kan men då får man ju mindre i lön och vi lever i stort sett bara på min lön.
  • morminmor

Men om ni ska ha barn då ska ni leva på den summan du får om du går ner i tid 20% nu ? Föräldrarpenning är 80% av inkomst

• Lilia
    hejsan01 skrev 2012-12-14 12:41:22 följande:
    Har ingen semester kvar att ta ut. Är ju bara i v. 15 och förstår inte hur jag ska orka detta stressiga arbete i flera månader till. Stress påverkar ju barnet också.

Det är bara att bita ihop. Du är ju inte sjuk, då kan inte en sjukskrivning bli aktuellt. Har du råd att gå ner i tid så kan du göra det.
  • hejsan01
    Lilia skrev 2012-12-14 12:55:40 följande:

Det är bara att bita ihop. Du är ju inte sjuk, då kan inte en sjukskrivning bli aktuellt. Har du råd att gå ner i tid så kan du göra det.
    Men stress påverkar ju barnet? Risk för missfall etc.
  • morminmor

Stress utlöser inte missfall

• Lilla fjunet

Är det meningen att barnet ska vara kvar i din mage så är det de oavsett stress eller inte!! Annars så får väl din man jobba lite kanske...

Svar på tråden Sjukskriven p.g.a. stress?