• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Juliga pojknamn
  • spöke
    Minion skrev 2012-12-15 20:49:36 följande:
    Röstade på Gabriel så klart, eftersom min äldsta heter så Glad
    Smulrufs skrev 2012-12-15 20:56:06 följande:
    Röstade på Julius. Min son heter det <3
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2012-12-16 01:25:38 följande:
    Noel heter min lille påg och melker heter min lilla bror. Två vackra namn
    Tack för era röster.

• IsDimma

Röstade på Julian, favvonamn Men gillade även Julius och Nikolaus

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • spöke
    IsDimma skrev 2012-12-23 20:12:24 följande:
    Röstade på Julian, favvonamn Men gillade även Julius och Nikolaus
    Glad
    adaeze skrev 2012-12-23 20:14:40 följande:
    Min son heter Gabriel i  andranamn så självklartså väljer jag Gabriel
    Glad

• Servilia

Valde Gabriel, men det var lite pest-och-kolera. Men Gabriel är i alla fall ett värdigt namn, ett riktigt namn o.s.v..

Julian är stiligt och vackert, men känns för mjukt och feminint.

Nikolaus och Noel är fina, men jag tycker inte att de passar på ett svenskt barn i Sverige.   

Som värsta namn säger jag Jesus, för att det skulle vara hemskt för ett barn att gå runt och heta det. Tänk alla tråkningar! Som tur är skulle det inte gå igenom i Sverige. 

Kalle ogillar jag för att det är ett smeknamn.

Kasper ogillar jag på grund av den oundvikliga associationen till "kasperdocka". En person som inte har någon egen vilja.

Mandel finns väl inte som namn..?       

• spöke
    Servilia skrev 2013-01-10 18:17:58 följande:
    Valde Gabriel, men det var lite pest-och-kolera. Men Gabriel är i alla fall ett värdigt namn, ett riktigt namn o.s.v..

Julian är stiligt och vackert, men känns för mjukt och feminint.

Nikolaus och Noel är fina, men jag tycker inte att de passar på ett svenskt barn i Sverige.   

Som värsta namn säger jag Jesus, för att det skulle vara hemskt för ett barn att gå runt och heta det. Tänk alla tråkningar! Som tur är skulle det inte gå igenom i Sverige. 

Kalle ogillar jag för att det är ett smeknamn.

Kasper ogillar jag på grund av den oundvikliga associationen till "kasperdocka". En person som inte har någon egen vilja.

Mandel finns väl inte som namn..?       
    Statistik från SCB:

Det finns 10 män som har förnamnet Mandel. Av dessa har 5 namnet Mandel som tilltalsnamn.

Det finns 533 män som har förnamnet Jesus. Av dessa har 153 namnet Jesus som tilltalsnamn.

• Moonis

Julian tyckte jag va fint men även Noel. Liknar lite Noah som jag gillar ännu mer  

• Servilia
    spöke skrev 2013-01-11 13:48:49 följande:
    Statistik från SCB:

Det finns 10 män som har förnamnet Mandel. Av dessa har 5 namnet Mandel som tilltalsnamn.

Det finns 533 män som har förnamnet Jesus. Av dessa har 153 namnet Jesus som tilltalsnamn.

Jaha. Fast angående Jesus, så måste det vara så att de har fått namnet i ett spansktalande land.
  • spöke
    Servilia skrev 2013-01-11 13:57:14 följande:

Jaha. Fast angående Jesus, så måste det vara så att de har fått namnet i ett spansktalande land.
    Ja, det har nog de flesta. Men jag tror det går bra att ta namnet ändå. Det är inget namn med patent.
  • Servilia
    spöke skrev 2013-01-11 14:23:46 följande:
    Ja, det har nog de flesta. Men jag tror det går bra att ta namnet ändå. Det är inget namn med patent.

Nä, men Skatteverket skulle inte släppa igenom det, för att det kan väcka anstöt och vara till men för barnet.

Fast vem vet - jag tycker att Skatteverket har börjat acceptera alldeles för knasiga namn på senare år. Det beror antagligen på att föräldrarna går till tidningarna, och det blir en mediestorm, när de inte får igenom sina namn. Kommer ihåg bråket om "Metallica" till exempel. Personalen har blivit skrämda. 
  • spöke
    Servilia skrev 2013-01-11 14:29:34 följande:

Nä, men Skatteverket skulle inte släppa igenom det, för att det kan väcka anstöt och vara till men för barnet.

Fast vem vet - jag tycker att Skatteverket har börjat acceptera alldeles för knasiga namn på senare år. Det beror antagligen på att föräldrarna går till tidningarna, och det blir en mediestorm, när de inte får igenom sina namn. Kommer ihåg bråket om "Metallica" till exempel. Personalen har blivit skrämda. 
    Jo, reglerna är väldigt tillåtande numera. Man får väl hoppas att föräldrar tänker till en extra gång innan de ger sitt barn ett väldigt utstickande namn. Tyvärr verkar inte alla inse att "unikt" inte bara är positivt.
Svar på tråden Juliga pojknamn