• Anonym (pappa)

får man låta en 8 åring skjuta med vapen själv??!

jag vet inte alls vart jag ska lägga denna tråd men men... är rättså upprörd nu!
    jag hämtade mina barn idag som jag har VH pågrund av att jag var tvungen att flytta på grund av jobb.
    iaf påväg hem så säger min åttaåriga son glatt att han fått testat sin bonuspappas älgstutsare på skjutbanan, han berättar hur han gett honom vapnet och backat undan så han fått skjuta helt ensam! jag blev jättearg och ringde upp mamman och såklart skällde ut henne och hon bortförklarade allt.
    min son har problem med våld och liknande och slåss mycket, och mamman och jag har tidigar kommit överrens om att vi inte ska låta sånen spela våldsamma tv-spel mm på grund av hans våldsamheter och nu låter hon han testa ett riktigt vapen!!!

finns det någonstans man kan anmäla detta??
    får man verkligen som jägare låta en åtta åring kjuta, vad säger reglerna någon som kan detta?

tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden får man låta en 8 åring skjuta med vapen själv??!
  • NTM

Kanske lite sent men här kommer lite faktan iaf.

Det bonuspappan gjorde var INTE olagligt, olämpligt kanske men inte olagligt. I Sverige finns ingen längst gräns för provskytte på skjutbana och ingen max kaliber. Enligt lagen skulle en 4-åring få skjuta Dirty Harrys 44 Magnum revolver.
    Det som gäller är att licensinnehavaren är inom räckhåll och håller översikt och detta gäller oberoende av ålder på provskytten.

Den åldersgräns på 15 år många har spekulerat i gäller endast vi översiktsjakt precis såsom många andra har påpekat.

• Dima

Alltså jag tror inte ni kan anmäla detta här. Men ni kan försöka. För att jag håller med att det kan vara rätt så farligt!!!

• SupersurasunkSara

Du bestämmer över din tid med barnet, mamman över sin tid med barnet.

Kanske var detta ett försök att få barnet att dela ett intresse med bonuspappan som tar barnets fokus från slagsmål och liknande?  

• Anonym (45)
    Anonym (pappa) skrev 2012-12-17 13:50:10 följande:
    Adam lanza hade också testat skytte som liten, så tyvärr tycker jag inte det är så himla gulligt.
    Jaha?
    Och vad har det med saken att göra?
    Om en galning vill ta död på en massa ungar så kommer denna att göra det, sista jag såg från usa är att en knivman gick in och tog död på flertal.
    Val av vapen är då individuellt och det som avgör är syftet personen håller vapen i och inte vad vapnet heter eller dess kapacitet.
    Älgstudsare, automatkarbin eller lyftgevär, ingen skillnad i det fallet, målet skulle skjutas och jag antar att din son träffade?

Sen finns det två anledningar till att det sker skolskjutningar i usa, och andra länder för den delen.
    ett är att vi SKAPAR antihjältar genom att blåsa upp såna incidenter till absurda proportioner och hedra förövaren med mer uppmärksamhet än vad man ger offren.
    DEt andra är att skolor är det enda stället i usa där vapen är förbjudna enligt lag, förövare VET att dom inte kommer stöta på nått motstånd i motsatsen till praktiskt varje cm av det övriga landet.

• Tow2Mater
    Anonym (45) skrev 2013-06-14 20:08:57 följande:
    Om en galning vill ta död på en massa ungar så kommer denna att göra det, sista jag såg från usa är att en knivman gick in och tog död på flertal.
    Val av vapen är då individuellt och det som avgör är syftet personen håller vapen i och inte vad vapnet heter eller dess kapacitet.
    Bland de senasta är väl också tryckkokare.
  • Anonym (45)
    Tow2Mater skrev 2013-06-14 20:10:47 följande:
    Bland de senasta är väl också tryckkokare.
    Tryckkokare. ursäkta men .. 

Du råkar inte ha en länk till incidenten då jag har missat det helt.

• Tow2Mater

Tänker på "Boston Maraton Bombaren" som dodade iallafall ett barn och allvarligt skadade var det ca 8 andra barn, med en bomb gjord av en tryckkokare. Hade ju kunnat vara ännu fler om han placerat den i en skola, men nu var han ju ute efter att doda människor i alla åldrar, inte bara barn.

• Anonym (45)
    Tow2Mater skrev 2013-06-14 20:28:23 följande:
    Tänker på "Boston Maraton Bombaren" som dodade iallafall ett barn och allvarligt skadade var det ca 8 andra barn, med en bomb gjord av en tryckkokare. Hade ju kunnat vara ännu fler om han placerat den i en skola, men nu var han ju ute efter att doda människor i alla åldrar, inte bara barn.
    Bomb, menar du då, vilka material och vilken design denna har är irrelevant, personen tillverkade sprängmedel av hushålsmaterial.
    Extremt missvisande att säga tryckkokare när det handlade om splitterbomb.

Du kan själv tillverka sprängmedel om du känner för det, allt man behöver veta vilka hemma kemikalier man behöver blanda ihop för att få en explosiv blandning.

• Haskel

Visserligen en gammal tråd.

Men som jägare vet jag att uppsiktsskytte på bana är okej, oavsett ålder och vapentyp (godkänt för bana). Men allt är hörsägen från 8-åringen, frågan är verkligen om det var älgstudsaren han sköt med, eller om han bara trodde det. Vad han sedan menade med att bonuspappan backade undan, är också frågan. Det mest troliga är att han gjorde som brukligt, han ställde sig strax bakom med full uppsikt.
    Diskutabelt kan vara om det är moralisk/etiskt, eller bra att vid 8 års ålder och första gången man skjuter, använda en älgstudsare, det är dock inte olagligt. Rekylen kan vara väl häftig och hård för en 8-åring. För uppsiktsjakt gäller dock alltid minst 15 år.
    I övrigt tror jag det kan vara nyttigt för en grabb som är fascinerad av våld, att skjuta på riktigt, och känna och se vad det verkligen innebär. Ett vapen och skytte inger en typ av respekt, för vad det innebär att avfyra ett vapen. Man inser att ett vapen inte är en leksak. Jakt och skytte är dessutom en hobby och ett intresse, att få dela detta intresse med en förälder, eller annan person man ser upp till tror jag är nyttigt. Jag tror snarare att det är något som får intresse för våld att svalna. Kanske var det också avsikten från bonuspappan.    

• Anonym (Göran)

Gammal tråd men vill ändå klargör att ett vapen är helt o farligt även laddat utan det är hur det hanteras som kan vara farligt och det vet vi inte hur det gått till. 
    Ingen vet vad det var för vapen heller men knappast en älgstudsare för det gör ont att skjuta med en sådan för en 8 åring första gången man skjuter.

Rätt eller fel att låta en8 åring skjuta beror på mognaden och inte ålder

Har själv en 11 åring flicka som skjuter både 22 lr = salongsgevär  .223 som är lämpligt till jakt på rådjur och .308 som är en älgstudsare som hon skjuter med ljuddämpare som tar mycket av rekylen.

Hon klarar det galant och även säkerhets biten hur vapnet ska hanteras.
    Inte ett ända skott får avlossas även under uppsikt från säkerhets biten sitter där.
    Dock borde det frågas innan 8 åringen fick skjuta och i vilken form för att slippa sån här oro.

Ska själv ta med en kompis till min dotter som även hon är 11 år till skjutbanan när vädret tillåter och självklart har jag fått ok av mamman. 

• Katten71

Gammal tråd som sagt, men uppsikts jakt är borttaget på kula vet ej med hagel. Uppsiktsjakten togs bort för att det missbrukade o man lät barn/vuxna utan licens sitta med vapen helt utan uppsikt, nuförtiden om man gör det så kan det i värsta fall bestraffas med fängelse !

Svar på tråden får man låta en 8 åring skjuta med vapen själv??!