• PrettyinPink

    Tips på present till mamma till prematurbarn?

    Min vän fick en liten pojke i v 26 för några veckor sen. Hon har fått komma hem nu men bebisen ligger kvar i kuvös och kommer göra det i 12 veckor till. Jag undrar egentligen bara om någon av er har några bra tips på julklapp/present som man kan ge? Leksaker, napp, kläder etc känns ju lite fel och för tidigt kanske.

  • Svar på tråden Tips på present till mamma till prematurbarn?
  • kaffe

    Jag tror inte det är för tidigt att ge bebissaker. Även om det skulle gå åt pepparn så har man ändå visat att man tror på barnet. 

  • Nape

    En liten mysig filt till babyn, ett par pyttesmå strumpor kanske. Prematurkläder i storlek 44- kanske stort nu, men barnet kommer ju att växa.

  • ccecy

    Jag tror nog kläder uppskattas, speciellt i så små storlekar, de är ju dyrt och köpa bebiskläder.. och hon kanske inte själv har orken till att just nu börja inhandla allt direkt då kan de säkert vara skönt att få sånt med!  annars en snuttefilt eller en filt att linda in barnet i. Alt. något smycke t.ex. fyrklöver något annat som förknippas med Tur och lycka :) inför framtiden tänker jag :)

  • hallontryffel

    Köp en bra pocket/tidning, en skön hudkräm eller lite goda frukter/godis till mamma -dagarna på neo kan vara lååååånga. Till babyn har du redan fått bra förslag i tråden.

  • PrettyinPink

    Tack för tipsen! Vilken bra sida - jag beställde en body och en snuttefilt som mamman kan ha hos sig först och "ge" sin lukt, och sen lägga hos bebisen Glad

  • Johddie

    Ett medlemskap i prematurföreningen kanske? 300 kr för ett år sen kan hon ju välja själv om hon vill fortsättta. Men det är bra information och råd om prematurer och till föräldrar, stödjer dessutom forskningen :) Lycka till!

  • Mummamalin

    Har lovat mig själv att aldrig mer köpa babykläder i present. Dels för att smaken är så grymt olika, barnen är så olika (min tös hatar tex. kläder som skall dras över huvudet) och så får de flesta så mycket i storlek 44-56 ändå. De känns ändå bara som ett hpn när man inte kan använda kläder och personal är bitchiga över att man någon gång använder en egen filt eller liknande.

    Hädanefter skall jag bara ge bort presentkort till apoteket eller ikea. Och spabehandlingar :D

Svar på tråden Tips på present till mamma till prematurbarn?