martenanna skrev 2012-12-16 08:36:06 följande:
Fast allt det där får man ju vara beredd på med en enlinggraviditet också (förutom tre uppsättningar av allt då...) Det finns ju aldrig några garantier vid en graviditet, tyvärr.
När man får tvillingar får man tre extra månader föräldrapeng med SGI och tre extra med lägstanivå. Den andra föräldern får 20 så kallade "pappadagar" vid födseln och sen har man rätt att ta ut föräldraledigt samtidigt hela tiden.
Får man trillingar så får man ytterligare tre månader SGI och tre månader lägstanivå dagar och pappan får i det fallet 30 pappadagar.
Själv har jag tvillingar, deras pappa och jag var hemma samtidigt första månaden då han tog ut sina "pappadagar" och sen var jag hemma själv och det gick bra.
Trillingar hade jag nog haft svårt att klara själv under bebistiden så då behöver man nog vara hemma båda två ett bra tag.
Måste man ligga på neo så får man "tillfällig föräldrapeng" detsamma som "vård av barn" när barnen blir äldre och man måste vara hemma från jobbet pga sjukdom.
Hur ni än bestämmer er för att göra så lycka till!
Ja förutom det ekonomiska så får man vara beredd på allt det där även vid en enlingsgraviditet. Men riskerna ökar markant för varje barn.
Visst är det bra med extra föräldradagar, men vad hjälper de om pappan inte tänker vara ledig?
Miss78 skrev 2012-12-16 08:50:04 följande:
Fy va hemskt det låter, tur att jag inte läste det här innan jag blev gravid!!!
Väntar tvillingar på "naturligväg" och vad jag förstår så är riskerna inte så värst stora till allt det du skriver.
Fy!!
För flera år sedan gick jag till gynekologen för att kolla upp min ägglossning, den var "normal" sa han på knagglig svenska. Sen frågade han om jag varit gravid nån gång och nej det hade jag inte..
Fick ändå ett recept utskrivet och han förklarade att jag skulle ta medicinen vid min mens. Han sa att jag skulle komma tillbaks om jag inte "blev bättre" och få en dubbeldos. Gick och hämtade ut min medicin.. PERGOTIME!
Vi försökte inte ens bli gravida.
Jag läste innantill och jag tog aldrig tabletterna. Han sa att vi kunde ha sex som vanligt.
Han tänkte alltså inte ens kolla upp mina ägg och se hur många som "mognat".
Olika läkare ger olika råd.
Men om ni nu är rädda för att få fler än ett barn så avstå
Tja, riskerna för att något av barnen ska få en cp-skada är fyra gånger högre vid en tvillinggraviditet än en enlinggraviditet. Och den risken ökar väldigt mycket för varje extra barn.
Är det tvillingar så går det för det mesta bra, men vid trillingar så är någon form av graviditetskomplikation nästan garanterad.
Att din läkare gjorde ett uruselt jobb och avsa sig sitt ansvar som ordinerande läkare betyder inte att det är rätt.