• Anonym

När tåget har gått

Jag funderar ibland på varför vissa människor blir ensamma eller varför jag själv är ensam.

Till att börja med gillar jag inte att kalla mig själv ensam. Jag vill inte ha det epitetet, för det skapar bara negativa känslor hos mig. Men jag vet att jag är ensam, väldigt ensam till och med. Varför är jag det då?

All ensamhet är ju inte negativ i sig. Vissa människor trivs i ensamhet, med väldigt lite umgänge. Jag är en sån person som trivs ganska bra för mig själv, men vill hålla en balans kanske 50/50 mellan umgänge och att vara för mig själv. Problemet är bara att jag upplevt att de här 50% jag varit för mig själv har skapat problem.

För att förklara varför det skapat problem för mig kanske det är bra att berätta lite om min bakgrund. Ytligt sätt är jag en ganska vanlig kille, men som hela livet varit lite för sen in i olika sammanhang. Växte upp som ensam tillammans med min mor. I skolan så gillade jag att idrotta, och var även rätt duktig i de flesta ämnen. Dock märkte jag alltid var för sen in i olika sammahang. Jag gillade t.ex att spela fotboll. Så då i mellanstadiet spelade man endel på rasterna, men det slutade alltid där. Trots att jag själv upplevde att jag var duktig, och blev i stort sett alltid vald 1a eller 2a när vi skulle välja lag, så spelade jag aldrig fotboll på fritiden. Det fanns andra killar som spelade fotboll, men när man frågade dem om det eller på annat sätt visade intresse så märkte man att det var lite jobbigt för dem. Jag kände liksom hela tiden att de undrade varför jag inte spelat tidigare... Kanske visade jag inte tillräckligt mycket att jag var intresserad, men jag ville ju inte vara för påträngande.

Sen har det här fortsatt i hela mitt liv. Istället för att spela fotboll så började jag sitta mer vid datorn och spela olika spel. Jag såg det inte som asocialt eftersom jag fick leva ut mina sociala sidor genom diverse spel. Men det var ju inte lika bra och rumsrent som andra saker man som kille kan syssla med. Som ni förstår så försvann en stor del av potentiella vänner genom att jag valde denna livsstil. Det var först långt senare som jag förstod att denna livsstil inte var så hälsosam. Jag hade ju några IRL vänner, men de hade ju samma livsstil som mig, så vi sågs knappt. När de sedan flyttade för att studera på annan ort var jag i stort sett bara jag kvar.

Det är först långt senare som jag insett att min livsstil har saboterat mitt sociala liv. Jag hade i stort sett inget kvar och det jag eftersträvade som ett liv med 50/50 för mig själv/socialt, var nu snarare på 95/5. Jag har en positiv livssyn och ville såklart försöka kompensera för de förlorade åren vid datorn. Men vem kunde jag ta kontakt med? Väldigt få vänner från tidig ålder, så det såg inte så ljust ut. Det fanns bara ett alternativ och det var nya vänner.

Till en börja trodde jag att nya vänner inte skulle vara något problem att lära känna. Men det visade sig vara mycket svårare än jag trott. Jag lärde i princip bara känna folk ytligt. De förlorade åren vid datorn visade sig vara en dealbreaker, precis som att inte ha spelat fotboll tidigare när jag var yngre. Hur förklarar man att man levt lite asocialt en tid utan att verka som ett freak? För folk undrar hela tiden. Jag kände en tveksamhet och misstänksamhet mot mig som person. Jag förstod den, men kunde samtidigt inte förlika mig med tanken att jag hade "missat min chans".

Det är en ganska lång historia men jag är nu 28 år och har ett obefintligt socialt liv. Jag orkar ingenting i stort sett. Att tänka på sin framtid när man inte har någon att dela den med eller något att få inspiration från suger. Jag försöker ta del av det som händer runt om i samhället, men det sätter inget riktigt avtryck hos mig. Dag efter dag ligger jag i min säng och känner mig apatisk. Då och då försöker jag gå ut och promenera eller jogga och det känns bra tillfälligt, men det hjälper mig inte i längden.

Jag vet att jag har varit asocial tidigare och det bara jag som har mig själv att skylla. Men jag visste inte att undvika det sociala kunde få samma konsekvenser som att bete sig illa mot folk. Det känns som tåget har gått och att det är omöjligt att ta sig ur. Tankar om att jag aldrig kommer kunna ta plats i en gemenskap uppkommer frekvent i mitt huvud. Har sett folk skriva att tog man aldrig chansen när man var yngre så är det för sent. Det är den känslan jag levt med nu i typ 10 år..

Så vad finns det att göra när det känns som tåget har gått?

• Svar på tråden När tåget har gått
  • Anonym (tips)

Ett tips är att börja med något frivilligarbete, hjälpa andra på olika sätt. Ofta kan man få en fantastisk gemenskap på ställen där man hjälper andra och det brukar vara väldigt givande för en själv. Kyrkan, Stadsmissionen eller andra organisationer eller föreningar där du bor, kolla upp det så kanske du hittar något. Brukar inte vara någon brist på volontärarbete eller hjälpbehov.

• Anonym
    xXx skrev 2012-12-16 20:20:05 följande:
    Vad sägs om Göteborg
    Hur ser arbetsmarknaden ut där? jag har ingen utbildning att förlita mig på, och inte så mycket erfarenhet. I framtiden vill jag studera vidare, men vet inte exakt vad för tillfället.
  • Cynnis

Jag är född i Kiruna, men har bott på olika ställen i landet(bor inte där nu men har släkten där)...Och jag kan säga att gemenskapen där uppe är underbar! =) Går man tex och handlar på ica så kan det kommer fram helt främmande människor och börja spontanprata om vad som helst! Skulle jag göra det här, i min stad jag bor i nu, så skulle folk tro att jag är helt bakom flötet.... 

Dock finns det inga lägenheter att hyra, grym bostadsbrist, men har du cash så är det bara att köpa en lägenhet. =)

Gillar du att vara ute i naturen, så är det en perfekt stad! Om man bortser från att det är kallare då.

Och jobb? Det jag alltid hör om är att man lätt kan få jobb inom vården, eller inom LKAB (gruvan). 

Men just den här gemenskapen, det är en av sakerna som jag saknar enormt! 

Lycka till hur det än är blir! =)

• Anonym (abc)

Så du har redan varit inne på att flytta, då kanske det faktiskt kan vara ett bra sätt för dig. Då behöver du inte heller förklara varför du inte har vänner att umgås med för du känner ju ingen ännu och du behöver inte förklara något mer än så. Det är ju inte så att det bara för att man flyttar löser alla problem helt av sig själv utan du behöver ju fortfarande jobba och kämpa lite för att få det liv du vill ha. Och om du vill plugga vidare så tror jag att det också kan lösa mycket då studentlivet har mycket att erbjuda.

• Snöochsot
    Anonym skrev 2012-12-16 20:56:17 följande:
    Hur ser arbetsmarknaden ut där? jag har ingen utbildning att förlita mig på, och inte så mycket erfarenhet. I framtiden vill jag studera vidare, men vet inte exakt vad för tillfället.

Skaffa dig en utbildning Så ordnar sig ALLT. Att ligga i sängen hela dagarna, låter direkt som att det är ditt problem. För att ha ett fungerande socialt liv behöver du en solid plan i livetsom du utför. Då kommer ingen bry sig om du hade en svacka tidigare. Att du studerar nu och har ett mål, är det viktigaste. Jag skulle påstå att utbildning, träning, hygien och att man är artig och trevlig är nyckeln till allt.

Om dina gymnasiebetyg är ofullständiga eller dåliga så kan du läsa en allmän kurs på folkhögskola, men läs mer än ?the bare minimum?. Jag önskar jag haft tillgång till bättre studievägledare när jag var yngre, och det jag vet nu är att du behöver kolla upp vilka behörighetskrav en universitetsutbildning har. Om du inte vet vad du vill, börja med att skaffa dig fler behörigheter. Exempelvis högre mattekunskaper, språk, läs allt du behöver läsa på folkhögskola. Dessutom är folkhögskola guld försatt träffa nya vänner. 

Under din tid där så kolla upp olika yrken.

Läs till dataingenjör om du är tokig i datorer tex. 

kolla på nätet och framtid.nu vilka karriärmöjligheter som finns.

Många har flera år av depression. Det är relativt vanligt. När du redan är på väg att bygga dig ett nytt liv och någon frågar ?men varför har du inga vänner ? osv säg att ?under några år så mådde jag inte så bra och var deprimerad, och jag gick inte ut så mycket under den tiden, men nu så håller jag på att utbilda mig till X? Då kommer folk att respektera dig.

Det är viktigt att du är på väg mot något bra ochatt du aktivt arbetar för det du vill göra.

Även om det är att bli trädgårdsmästare tex.

Sluta tänka i för många år. Utbilda dig nu till något som ger dig en hyfsad lön. Om du i framtiden vill byta bana så kan du göra det senare mha sparade pengar tex eller om du har csn kvar.
    läs på folkhögskola, YH, universitetet eller någon yrkesutbildning.

• Snöochsot

Ps, Håller med om att flytta är en superb plan, men man behöver även sammanhang. Sammanhang kan vara: Volontärarbete, kyrkan, träning, hobbies av olika slag där man kan träffa folk, utbildning, jobb. 

• Snöochsot
    Anonym skrev 2012-12-16 20:02:35 följande:
    Hej. Jag är arbetslös/studerande. Flytta kanske är bra och ger nya möjligheter som du säger. Har haft liknande tankar, men samtidigt är det ganska mycket att ordna innan man kan flytta också... Men jag har ingen aning om var eller vad jag ska sysselsätta mig med ifall jag flyttar.
    Kolla på framtid.se  Folkhögskola.se 
    antagning.se 
    YH
    Yrkesutbildning 
    folkuniversitetet
    Ring en folkhögskola och be att få tala med en studievägledare eller lärare och beskriv din situation. Att du inte vet än vad du vill sätta för mål, men att du vill ut och utbilda dig till något.
    universitet har karriärvägledare du kan tala med.
    För att veta måste du ta reda på mer information och testa något som verkar intressant 
  • Ikaros12

Hej! vilken jobbig sits du sitter i. Det händer ju ibland i livet att jag träffar personer som du. Många ger tips om att börja på aktiviteter, eller på annat sätt ändra sitt liv för att få vänner. Jag är inte säker på att det egentligen är rätt väg om målet i sig enbart är att få vänner. personligen bryr jag mig inte alls om att personen jag börjar umgås med har suttit och spelat hela livet. Vad som kan få mig att ta avstånd är att det blir så mycket fokus på att vi ska bli vänner och inte på att lära känna varandra. Jag skräms inte, men jag som har ett stort socialt liv vill inte ta ansvar för en annan persons sociala liv. Det sorgliga är att de jag träffat i mitt liv är trevliga och skulle kunna bli fina vänner. Du är verkligen ung. Om jag vore i din sits så skulle jag strunta i det social för nu och istället lägga upp en livsplan för mig själv. Vem kommer du att vara om fem år. Ett mål som inte handlar om att andra ska anpassa sig till dig, eller som bygger på relation med andra. Jag är helt säker på att vänskapen kommer då. Du blir mycket intressantare som människa och lättare att skapa vänskapsband med om du arbetar med dig själv. Fundera på hur du vill må psykiskt och fysiskt och var du ska befinna dig i livet och arbeta för det målet. Våga ta hjälp med det av PT, psykolog eller liknande. Du kommer att göra mycket större framsteg då, än om du söker hjälp för att du känner dig ensam. Passa dig för offerkoftan. Den kan vara väldigt bekväm att ta på, men den bryter ner dig. Det går verkligen att vända. Ta hand om dig

• Anonym (Kalle)
    Anonym skrev 2012-12-16 18:39:45 följande:

. Har sett folk skriva att tog man aldrig chansen när man var yngre så är det för sent. Det är den känslan jag levt med nu i typ 10 år..

Så vad finns det att göra när det känns som tåget har gått?

Du skriver att du känt att så i 10 år, och då kan man undra varför du inte tog tag i ditt liv där och då, för 10 år sedan. Då var du 18 år och hade framtiden för dig. Om du redan då förstod att man skulle ta chansen när man är ung, och du var ung, varför gjorde du inget då? Pluggade t ex?
  • Anonym (hjärncellsbr)
    Snöochsot skrev 2024-08-17 11:16:14 följande:

Ps, Håller med om att flytta är en superb plan, men man behöver även sammanhang. Sammanhang kan vara: Volontärarbete, kyrkan, träning, hobbies av olika slag där man kan träffa folk, utbildning, jobb. 

Svarar du i Någon tråd som faktiskt är aktuell?
  • Anonym (Kalle)
    xXx skrev 2012-12-16 18:48:34 följande:
    Vad känner du när du hör uttrycket "Det går fler tåg"?
    Eller så hoppar man på en buss. Men framför allt, man stannar inte kvar på perrongen.
  • Anonym (Wtf)

TS frågade för 12 år sedan! Varför tror flera att frågan fortfarande är aktuell?

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-08-17 12:05:57 följande:

TS frågade för 12 år sedan! Varför tror flera att frågan fortfarande är aktuell?

För att man inte kollar på datumet, den kommer ju högt upp i dagens flöde.

Men då får vi hoppas att han hoppat på något tåg, eller kanske en buss, och inte står kvar på perrongen. 
  • Snöochsot
    Anonym (hjärncellsbr) skrev 2024-08-17 11:46:19 följande:
    Anonym (hjärncellsbr) skrev 2024-08-17 11:46:19 följande:

Hur kommer det sig att du har tid att svara på detta, har du inget liv?

är du lågbegåvad?

det står inget år, och dessa frågor är alltid aktuella för någon.

utom för dig som troligen aldrig har skaffat dig ett liv utan lägger tid på att attackera någon random som ger någon annan ett hjälpsamt svar.

du är den vidrigaste sortens lågbegåvad man kan vara.

• Snöochsot
    Anonym (Wtf) skrev 2024-08-17 12:05:57 följande:

Varför tror du att din åsikt är relevant? Varför skulle du vara relevant?
  • Anonym (Wtf)
    Snöochsot skrev 2024-08-19 19:36:18 följande:
    Varför tror du att din åsikt är relevant? Varför skulle du vara relevant?
    Eftersom du bemödar dig med att svara är jag uppenbarligen och ovedersägligen relevant för dig. Annars hade du inte bemödat dig med att svara.
Svar på tråden När tåget har gått