• Anonym

Vad är det som gäller

Min Man och jag håller på att skiljas. Men det tar ju sin tid när man har barn.
    Vi äger ett radhus tillsammans. Han skall bo kvar där så länge. Vi behöver fixa till det lite innan försäljning kan ske.
    Vi har en hyra samt ett huslån som vi betalar varje mån. Nu till frågan. Lånet är ju ett bostadslån och det måste ju egentligen räknas som boendekostnad eller hur?
    Min man tyckte att jag skulle betala halva lånet, vilket ju mer jag tänker på det  nu att jag inte alls har lust att betala det. Jag bor ju inte i huset. Jag har egna utgifter i mitt nya boende.

Vad gäller? Någon snäll som vet?

• Svar på tråden Vad är det som gäller
  • Anonym

Ni är gemensamt försörjningsskyldiga för varandra OCH barnen under hela skilsmässan.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-17 11:14:47 följande:
    Ni är gemensamt försörjningsskyldiga för varandra OCH barnen under hela skilsmässan.
    Betyder att jag måste betala för huset även om jag inte bor i det?
  • Anonym (Qwe)

Enkel lösning är att ni tar alla era räkningar och ska dem på hälften... Med andra ord, du betalar halva hans boendekostnad och han halva din.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-17 11:17:20 följande:
    Ja.
  • Anonym
    Likaväl som att han ska betala för din hyra om han har större förmåga att betala än vad du har.
  • Anonym (Qwe)

Ja, och han för ditt boende!
  • Anonym

Ja,antingen får du vänta att flytta till det nya..eller så delar ni båda hyrorna rakt av.

• fjonkelina

Man måste nog se till hela den ekonomiska situationen för er bägge. 
    Har han ngn inkomst och hur skiljer sig den från din?
    Hur ser era gemensamma utgifter ut för boende,barnomsorg,arbetsresor m.m.
    Naturligtvis ska inte en av er gå på knäna utan ni ska dela upp dom gemensamma utgifterna utefter era inkomster. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • Anonym

Ja du, så länge du står som ägare och låntagare så har ju du lika mycket nytta av amortering på lånet som han har. Och innan huset säljs är den ju också ert gemensamma ekonomiska ansvar. Men samtidigt, ska kostnaderna delas rakt av så hade ju du lika gärna kunnat bo kvar och han fått betala hälften av kostnaderna för huset plus allt för sin nya bostad. Jag tycker nog det är rimligt att ni delar ev. amortering, eller kollar om ni kan få amorteringsfritt. Sedan delar ni antingen upp det så att han tar hela räntekostnad, som sin bostadskostnad, alternativt så slår ni ihop din bostadskostnad och hans räntekostnad och delar den totala summan på hälften. För ska ni dela på de boendekostnader ni har fram tills skilsmässan går igenom, så är ju även din hyra/avgift eller vad det nu kan vara en del av vad det kostar för att ni ska bo som ni valt att göra... Fram tills skilsmässan har gått igenom så är ni ju försörjningsskyldiga för varandra...

• Anonym

Halva lånet är ju ditt? Han kan kräva dig på hälften. Försök komma överens annars måste ni ju sälja direkt? Eller värdera,om han ska köpa ut dig?

• Anonym

Om det är tajt,försök få amorteringsfritt en tid?

Svar på tråden Vad är det som gäller