• rebmetpes

söker recept till 8-10 månaders

hej.

Min syster har väldigt dålig ekonomi, och är ensamstående mamma till sen 8 månaders bebis.

Så jag efterlyser era bästa recept så hon kan laga egen mat till bebisen, är ju billigare än att köpa burkmat.

Tack 

• Svar på tråden söker recept till 8-10 månaders
  • Antilopen
    Liverithe skrev 2012-12-18 21:18:37 följande:
    Gällande detta med industrigröt: jag bor i ett "fint" område med många pålästa mammor. På BVC här har de upptäckt en ökning av barn med järnbrist, just för att de duktiga mammorna gjort egen gröt istället. Självklart kan barnen få järn från andra källor, men de flesta äter kanske ännu inte tillräckliga mängder kött, broccoli etc. Lite OT, men ändå.

skogsvitter skrev 2012-12-18 20:57:08 följande:
    Barn som ammas längre har mindre risk för järnbrist än de som får gröt eller välling istället.

Liverithe, se vad Skogsvitter skrev. Där kanske du har förklaringen, alltså att barnen i ditt område inte ammas tillräckligt? Hur kan bvc veta att det är just pga den hemgjorda gröten som barnen har järnbrist?
  • rebmetpes
    jensljungkvist skrev 2012-12-18 23:21:31 följande:
    Hej rebmetpes!

Klart att din syster ska laga maten själv. Både bättre, billigare och framförallt godare.

Här finns det några recept. Främst bra recept på gröt.

www.riktigbarnmat.se/grot-valling/
    Hej.

Tack för att en har svarat på min fråga iaf 

ska gå in och titta där.

söker fortfarande Recept!

tack 
  • T1one

Jag googla lite, då jag tycker det är onödigt för mig att köpa barnmat när man är hemma och lagar mat varje dag. Allt funkar, lasange, köttfärsås, koktfisk med lite lagerblad i, tänkte köpa massa småburkar som dom har på biltema 2,5dl och frysa in skit smidigt att bara ta upp.... Glöm inte grönsakerna och kanske laga med lite grädde och lite fetare än många vuxna kanske äter. Även viktigt med grönsaker. Allt går typ :) Glömt inte kryddor så som lagerblad, timjan och massa sånt smått och gott! På morgonen kan man göra haverrgynsgröt. Hmm jag har köpt gröt i onödan. Som tur är lär man sig till nästa!

Alvin 2012-04-27, Bebis 2 beräknad 2013-04-15
  • T1one
    T1one skrev 2012-12-20 13:31:34 följande:
    Jag googla lite, då jag tycker det är onödigt för mig att köpa barnmat när man är hemma och lagar mat varje dag. Allt funkar, lasange, köttfärsås, koktfisk med lite lagerblad i, tänkte köpa massa småburkar som dom har på biltema 2,5dl och frysa in skit smidigt att bara ta upp.... Glöm inte grönsakerna och kanske laga med lite grädde och lite fetare än många vuxna kanske äter. Även viktigt med grönsaker. Allt går typ :) Glömt inte kryddor så som lagerblad, timjan och massa sånt smått och gott! På morgonen kan man göra haverrgynsgröt. Hmm jag har köpt gröt i onödan. Som tur är lär man sig till nästa!
    Man kan ju även ha lite fruktpure upptill gröten, så får den i sig lite extra elr mosad frukt
    Alvin 2012-04-27, Bebis 2 beräknad 2013-04-15
  • Nemi76
    Liverithe skrev 2012-12-18 21:18:37 följande:
    Gällande detta med industrigröt: jag bor i ett "fint" område med många pålästa mammor. På BVC här har de upptäckt en ökning av barn med järnbrist, just för att de duktiga mammorna gjort egen gröt istället. Självklart kan barnen få järn från andra källor, men de flesta äter kanske ännu inte tillräckliga mängder kött, broccoli etc. Lite OT, men ändå.

Är lite nyfiken på hur man upptäckt det, det görs ju inga normalkontroller av blodvärde, järnhalt osv på BVC.
  • Brumma

Men jösses vilken diskussion det blev - TS efterfrågade recept, öäsförmågan är verkligen på topp så här på nyårsdagen :)

TS - detta receptet älskade sonen, mkt smak utan användning av salt :)
    m.recept.nu/josefine_haamer_von_hofsten/barnmat/ris__couscous_och_andra_gryn/kramig_kycklingrisotto_med_banan_och_ananas/

Sen gjorde jag en gryta med kyckling, grädde, vitpeppar och färsk basilika. Blanda med ris.
    Tyvärr hittar jag inte receptet nu men det borde inte vara så svårt att testa sig fram till :)

Puréer på frukt, morot, rotfrukter mm till efterätt är finfint.
    Jag köpte en handmixer vilket betalade av sig fort.
    Visst kan barnet äta samma mat (innan saltning) som mamman, men jag tyckte det var grymt skönt att göra dessa storkok, frysa in i islådor o ta fram två/tre stycken till maten. Det var inte alltid barnets mattillfälle passade med när jag var hungrig :)

• Brumma

För er som inte kan låta bli att diskutera järn och köpt gröts vara eller icke vara så kan det vara bra att veta att ca 65% av barnets intag av järn kommer från järnberikad barnmat såsom gröt och välling.
    Visst kan man göra eget men då är det MYCKET viktigt att se till att ge tillräckligt med järn.
    Barn behöver ca sex gånger mer per kilo kroppsvikt än en vuxen...

"järnberikade barnmatsprodukter har visat sig viktigt för att täcka järnbehovet hos många barn. Undersökningar visar att cirka 65 % av barns intag av järn kommer från berikade produkter, främst gröt och välling. För de barn som inte äter något av detta är det mycket viktigt att vara noga med att barnet äter mycket livsmedel som är naturligt rika på järn t.ex. rött kött, gröna bladgrönsaker, baljväxter och spannmålsprodukter. Även sammansättningen av måltiden påverkar järnupptaget
    NAN 3 Juniormjölk är en produkt som Nestlé tagit fram som ett ytterligare alternativ till järnberikade produkter för barn. Mjölken är anpassad för att möta barns behov från 12 månader. Den är berikad med bla järn och vitamin D, fettet har en bra sammansättning med en hög andel omättat fett samt har ett anpassat innehåll av protein. Jämfört med vanlig mjölk innehåller Juniormjölk exempelvis 25 gånger så mycket järn och är även berikad med C-vitamin som underlättar kroppens upptag av järn."

Mer kan läsas här:
    www.cisionwire.se/nestle-barnmat/r/risk-for-jarnbrist-aven-hos-svenska-barn,c9315700

• Nemi76
    Brumma skrev 2013-01-01 18:04:24 följande:
    För er som inte kan låta bli att diskutera järn och köpt gröts vara eller icke vara så kan det vara bra att veta att ca 65% av barnets intag av järn kommer från järnberikad barnmat såsom gröt och välling.
    Visst kan man göra eget men då är det MYCKET viktigt att se till att ge tillräckligt med järn.

"järnberikade barnmatsprodukter har visat sig viktigt för att täcka järnbehovet hos många barn. Undersökningar visar att cirka 65 % av barns intag av järn kommer från berikade produkter, främst gröt och välling. För de barn som inte äter något av detta är det mycket viktigt att vara noga med att barnet äter mycket livsmedel som är naturligt rika på järn t.ex. rött kött, gröna bladgrönsaker, baljväxter och spannmålsprodukter. Även sammansättningen av måltiden påverkar järnupptaget
    NAN 3 Juniormjölk är en produkt som Nestlé tagit fram som ett ytterligare alternativ till järnberikade produkter för barn. Mjölken är anpassad för att möta barns behov från 12 månader. Den är berikad med bla järn och vitamin D, fettet har en bra sammansättning med en hög andel omättat fett samt har ett anpassat innehåll av protein. Jämfört med vanlig mjölk innehåller Juniormjölk exempelvis 25 gånger så mycket järn och är även berikad med C-vitamin som underlättar kroppens upptag av järn."

Mer kan läsas här:
    www.cisionwire.se/nestle-barnmat/r/risk-for-j...
    Inget fel på läsförståelsen här men blev nyfiken på hur man konstaterar järnbrist då jag inte märkt av några tester  

För vad gör man om barnet fullständigt ratar gröt och välling? Har en liten som äter minimängder vanlig mat, vägrar bli matad (både med burkmat och vanlig mat) utan ska äta själv. Föredrar bröstmjölk framför något annat. Man blir liksom lite stressad av alla skriverier om att barnen får järnbrist om de inte äter köpegröt eller -välling. I mitt fall handlar det liksom inte om att försöka vara "duktig" och göra maten själv. Jag hade varit själaglad om hon åt burkmat eller köpegröt, bara hon åt!

(Hon är snart 9 månader btw)

• Nemi76

Och mitt tips till TS är som många andras, gör vanlig mat men skippa saltet och följ Livsmedelverkets rekommendationer om spenat, honung och det där andra man inte ska ge bebisar under 1 år

• LillBus2012

Burk-tips!
    Om man använder vanliga barnmatsburkar i glas, så behöver man inte köpa några små burkar! Tänk bara på att inte fylla upp dem helt och hållet innan ni fryser in dem! Jag gör storkok och sen fryser jag in maten och fyller upp burken med så mycket mat som min bebis brukar äta!

• jensljungkvist
    Brumma skrev 2013-01-01 18:04:24 följande:

Mer kan läsas här:
    www.cisionwire.se/nestle-barnmat/r/risk-for-j...
    Eh?

Just det! Jag ska lita på vad Nestlé säger i detta som har ett stort intresse av att vi alla ska sluta tänka själva och känna att det är för svårt att laga lite gröt. Du kan ju läsa på lite om vad Nestlé är för företag och vad de gjort tidigare för barn.
    Business Insider har bra artiklar om när de försökte övertyga mödrar i tredje världen att ersättning var bättre för barnet än bröstmjölk. Just det, de tjänar ju såklart en hacka på det med.

www.businessinsider.com/nestles-infant-formula-scandal-2012-6
  • Brumma
    jensljungkvist skrev 2014-01-29 21:03:27 följande:
    Eh?

Just det! Jag ska lita på vad Nestlé säger i detta som har ett stort intresse av att vi alla ska sluta tänka själva och känna att det är för svårt att laga lite gröt. Du kan ju läsa på lite om vad Nestlé är för företag och vad de gjort tidigare för barn.
    Business Insider har bra artiklar om när de försökte övertyga mödrar i tredje världen att ersättning var bättre för barnet än bröstmjölk. Just det, de tjänar ju såklart en hacka på det med.

www.businessinsider.com/nestles-infant-formula-scandal-2012-6
    Eh... Litar du bättre på Livsmedelsverket?

Jag skrev inte att man inte kan göra egen gröt utan att det då var mkt viktigt att se till att järnberika gröten. Ganska stor skillnad.

Men visst, vill du leka "kan själv" o ignorera det faktum att järnbrist hos barn påverkar utvecklingen stort (alla celler behövt järn för tillväxt o utveckling) så varsågod.

Du kanske bör följa ditt eget råd o läsa på lite...

O jo, jag vet mkt väl vad Nestle har gjort för skit. Det ändrar inte det faktum att det är viktigt att barn får i sig järnberikad mat och ett enkelt sött är att ge dem köpt gröt.

"På grund av att spädbarn och småbarn växer så fort har de ett stort behov av järn och det rekommenderade intaget för små barn är i princip samma som för en vuxen man (8 mg järn/dag). Eftersom små barn inte kan äta lika mycket mat som en vuxen behöver de mat som har berikats med järn ? det är svårt att nå upp till det rekommenderade järnintaget utan att använda järnberikade produkter. I Sverige berikas barngröt och välling med järn, däremot innehåller barnmat på burk vanligtvis inte mer järn än hemlagad mat.

Livsmedelsverket rekommenderar föräldrar att ge berikad gröt och välling till barn under två år. Vill man inte ge pulvergröt eller välling kan man blanda ner till exempel palttunnbröd i den hemlagade gröten. Det ökar järninnehållet betydligt ? en skiva innehåller ungefär en tredjedel av det rekommenderade dagsintaget av järn och använder man mjukt paltbröd räcker det med 30 gram för att täcka hela dagsbehovet."

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Varfor-behover-barn-sa-mycket-jarn-och-hur-far-de-tillrackligt/
  • jensljungkvist

Brumma:

Jag vet att järn är viktigt, varför jag lagar gröt till min dotter med tillsatt järn i form av exempelvis torkad aprikos men även med extra C-vitamin. Driver dessutom en webbplats (länkad här nere) där receptet på gröt är kontrollerat med dietister på BVC och ger samma järnmängd som industrigröten.

Förresten, vet du varför man tillsatt extra järn och vitaminer i industrigröten?
    Jo, för att allt som fanns där naturligt redan förstörts i tillredningsprocessen.

Det jag vänder mig mot i ditt inlägg är att referera till Nestlé som källa för information. De hänvisar ju till sina egna produkter i samband med studien och har egna dietister längst ner i pressrelease. Samma upplägg som med ersättningsfallet i tredje världen. De försöker därmed koppla ihop sina produkter med forskningen för att bygga förtroende.

Tyvärr blir många föräldrar lite rädda och skrämda i början och då är det lätt att vända sig mot industrin och säga: "Snälla, rädda oss".

Men det där med gröt är ju ingen "rocket science". Det är ju gröt!?! 
    Vem som helst kan laga gröt, och vem som helst med lite kunskap kan laga rätt gröt till sitt barn.

Några råd till föräldrar som "kommer efter" och läser dessa inlägg.

1. Ditt barn kommer aldrig svälta sig.
    2. Om ditt barn inte äter så mycket men är pigg och har ork i övrigt är det ingen fara.
    3. Är du osäker på om ditt barn får i sig tillräckligt, slå en pling till BVC.

Svar på tråden söker recept till 8-10 månaders