jensljungkvist skrev 2014-01-29 21:03:27 följande:
Eh?
Just det! Jag ska lita på vad Nestlé säger i detta som har ett stort intresse av att vi alla ska sluta tänka själva och känna att det är för svårt att laga lite gröt. Du kan ju läsa på lite om vad Nestlé är för företag och vad de gjort tidigare för barn.
Business Insider har bra artiklar om när de försökte övertyga mödrar i tredje världen att ersättning var bättre för barnet än bröstmjölk. Just det, de tjänar ju såklart en hacka på det med.
www.businessinsider.com/nestles-infant-formula-scandal-2012-6Eh... Litar du bättre på Livsmedelsverket?
Jag skrev inte att man inte kan göra egen gröt utan att det då var mkt viktigt att se till att järnberika gröten. Ganska stor skillnad.
Men visst, vill du leka "kan själv" o ignorera det faktum att järnbrist hos barn påverkar utvecklingen stort (alla celler behövt järn för tillväxt o utveckling) så varsågod.
Du kanske bör följa ditt eget råd o läsa på lite...
O jo, jag vet mkt väl vad Nestle har gjort för skit. Det ändrar inte det faktum att det är viktigt att barn får i sig järnberikad mat och ett enkelt sött är att ge dem köpt gröt.
"På grund av att spädbarn och småbarn växer så fort har de ett stort behov av järn och det rekommenderade intaget för små barn är i princip samma som för en vuxen man (8 mg järn/dag). Eftersom små barn inte kan äta lika mycket mat som en vuxen behöver de mat som har berikats med järn ? det är svårt att nå upp till det rekommenderade järnintaget utan att använda järnberikade produkter. I Sverige berikas barngröt och välling med järn, däremot innehåller barnmat på burk vanligtvis inte mer järn än hemlagad mat.
Livsmedelsverket rekommenderar föräldrar att ge berikad gröt och välling till barn under två år. Vill man inte ge pulvergröt eller välling kan man blanda ner till exempel palttunnbröd i den hemlagade gröten. Det ökar järninnehållet betydligt ? en skiva innehåller ungefär en tredjedel av det rekommenderade dagsintaget av järn och använder man mjukt paltbröd räcker det med 30 gram för att täcka hela dagsbehovet."
www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Varfor-behover-barn-sa-mycket-jarn-och-hur-far-de-tillrackligt/